Ukrajna idén már másodszor akarja megemelni a Barátság kőolajvezetéken keresztül a kelet-európai országokba irányuló orosz kőolaj tranzitdíját – jelentette a Kommerszant című orosz lap az Argus ügynökségre és annak forrásaira hivatkozva – írta meg az oroszhirek.hu.
Az Ukrtransnafta ukrán vezetéküzemeltető április 1-től meg kívánja emelni az orosz olajnak az Ukrajnán keresztül, a Barátság kőolajvezetéken történő tranzitdíját, a díjszabás megduplázódik, és tonnánként 27,2 euróra emelkedik. Kijev a tarifaemelést a katonai műveletek során megsemmisült olajszállítási infrastruktúra helyreállításának költségeivel magyarázza – írja a lap.
A lap szerint Kijev így akarja rávenni a kelet-európai országokat, különösen Magyarországot, hogy ne vásároljanak többé orosz olajat.
Ha jóváhagyják a tranzitdíj emelését, az már a második lesz az év eleje óta – írja a lap. Korábban a tarifa 18,3 százalékkal, tonnánként 13,6 euróra emelkedett.
A Transznyefty, amely a Barátság vezetéken keresztül szállít olajat, a Magyar Hírlapnak elmondta, hogy tud Ukrajnának a tarifák felülvizsgálatát illető szándékáról, de az emelés konkrét paraméterei és feltételei még nem ismertek.
Korábban arról számoltak be, hogy Ukrajna 2023-ban tonnánként 2,1 euróval 13,6 euróra akarja emelni az orosz kőolaj tranzitdíját Magyarországra és Szlovákiába.
A Barátság kőolajvezeték az oroszországi Szamara térségéből indul, áthalad Brjanszkon, majd két szakaszra válik: északi (Belarusz, Lengyelországon és Németországon keresztül) és déli (Ukrajnán, Csehországon, Szlovákián és Magyarországon keresztül) irányba halad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.