Az Index cikksorozatából derült ki, hogy Bajnaiék már tavaly ősz óta Márki-Zay kampányát segítették, s később a baloldal miniszterelnök-jelöltje is elismerte, hogy szerződésben állnak az Észtországban bejegyzett, offshore hátterű cégcsoporttal.
A szivárványkoalíció a Bajnai Gordon és köre érdekeltségébe tartozó adathalász cégek segítségével építhette ki a szimpatizánsi keménymagját a közösségi médiában. Az amerikai szélsőbaloldalhoz is erős szálakkal kötődő DatAdat egymilliónál is több elkötelezett baloldali szavazót tarthat egybe a Facebookon. Erre lehet következtetni Márki-Zay Péter közelmúltban tett kijelentéseiről. A baloldal közös miniszterelnök-jelöltje – akinek a kampányát már a tavaly őszi előválasztás óta segíti a DatAdat – az elmúlt időszakban ugyanis több alkalommal beszélt egy óriási baloldali adatbázisról. Március 20-i Facebook-bejelentkezésében azt hangoztatta, hogy az előválasztás során és azóta összesen nagyjából egy egymillió főből álló adatbázist építettek ki, amelyet a baloldal könnyen mozgósíthat majd a választás napján. Az Inforádió Aréna című műsorának adott interjúban Márki-Zay ugyancsak erről a nagyon komoly adatbázisról beszélt, amelyet minimum egymilliósra saccolt.
Legalább egymillió választópolgárnak van meg napi szinten az adata, és őket érjük el rendszeresen az üzeneteinkkel
– fogalmazott.
Emlékezetes: az Index minap indított cikksorozatából derült ki, hogy Bajnai kérésére lett a leszállóágba került Karácsony Gergely helyett Márki-Zay Péter Dobrev Klára ellenfele az előválasztás második fordulójában, amelyen Márki-Zay a DatAdat segítségével győzhetett. Később a baloldal kormányfő-jelöltje a Mediaworks Hírcentrumának kérdésére elismerte, hogy szerződésben állnak a DatAdattal.
Az adatelemzéssel és kampánytanácsadással foglalkozó cégeket Bajnai az egykori kabinetfőnökével, Szigetvári Viktorral, valamint az egykori titokminiszterével, Ficsor Ádámmal hozta létre. A portál cikke szerint a DatAdat mögött olyan, a Panama-akták offshore botrányában érintett üzleti körök is állhatnak, amelyek kifejezetten arra szakosodtak, hogy elrejtsék egyes cégek finanszírozói hátterét és a tőkét, ami a vállalkozások mögött van. Az adathalász cégeket Észtországban jegyezték be, aminek az lehet az oka, hogy a balti államban híresen laza a GDPR, az Európai Unió általános adatvédelmi rendelete betartásának ellenőrzése, így a választók megszerzett adatainak bármilyen célú felhasználása ott könnyebben megy.
Az Index birtokába került egyik hangfelvételeken Ficsor és Patrick Frank, a DatAdat tájékoztatási igazgatója arról beszélnek, hogyan profilozzák a Facebook és más platformok felhasználóit, és hogy milyen módszerekkel próbálják politikailag átfordítani a potenciális szavazónak ítélt embereket. A személyes adatok sokszor ártatlannak tűnő kérdőívek, kvízek kitöltésével kerül a DatAdathoz hasonló cégek kezébe.
Ezekből az információkból a felhasználók akár legszemélyesebb dolgai is kiderülhetnek.
Egy a napokban indult, agresszív SMS-kampányban a becslések szerint kétmilliónyi szavazót – tehát a Márki-Zay által elismert szám dupláját – érte el a baloldal. Az adatbázis összeállítása azonban felveti az adatvédelmi szabályok megsértését, hiszen sokan kaptak – köztük kormánytisztviselők – névre szóló üzenetet, akik semmilyen adatukat nem osztották meg a szivárványkoalíció pártjaival. A Mediaworks Hírcentrumának munkatársa például egy olyan telefonszámról kapott kampányüzenetet, ahonnan korábban a megrendelt csomagjairól kapott információt.
A DatAdat hamis profilok és bérkommentelők tömegeit is bevetheti a tartalmai népszerűsítésére és a nagyobb elérések biztosítására. Ezzel élhetett Bajnai is, amikor egy Facebook-bejegyzéssel reagált arra, hogy kiderült az érintettsége a Városháza-botrányban. Mint arra az Index felhívta a figyelmet, az egykori MSZP-s kormányfő tavaly november 18-án késő este közzétett posztja lett a volt kormányfő legnépszerűbb bejegyzése. Máig 11 ezren lájkolták és 3,9 ezren osztottak meg, ami kiugróan magasnak számít a magyar politikában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.