Malév

Tíz éve állt le a Malév: Ma is gyászolják a dolgozók a légitársaságot

friss
PUBLIKÁLÁS: 2022. február 04. 08:30
Csütörtök volt kereken tíz éve, hogy a 66 éven át működő magyar légitársaságot, a Malévet végérvényesen leállították. A dolgozók a mai napig a magyar polgári repülés fekete gyásznapjaként gondolnak a leállásra.

A MALÉV 1946- 2012 között szolgálta ki az utasokat, fénykorában akkora légi flottája és olyan kiszolgáló háttere volt, hogy megállta a helyét a nemzetközi porondon is. S bár már a Magyar Légiközlekedési Vállalat megalapításakor is gondok voltak, s szinte folyamatosan anyagi problémákkal küzdött a cég, a megszűnés bejelentése mégis bombaként robbant. 

Fotó: Fortepan

Mindenki az utolsó pillanatig bízott abban, hogy valami csoda folytán megmenekül, megmentik a céget. De 2012. február 3-án egy bírósági döntés hamar kivégezte az addigra már jelentős veszteséget termelt társaságot. Utolsó kereskedelmi járata Helsinkiből háromnegyed tízkor landolt Budapesten, ezt követően soha többé nem emelkedett magasba menetrendszeri Malév-járat.

Fotó: Saját

Bánki Dóra kristálytisztán emlékszik a pillanatra, amikor telefonon megkérték, pár órán belül pakolja ki a szekrényét.

Nálunk az egész családomnak köze volt a repüléshez, édesanyám is légiutaskísérő volt évtizedeken keresztül a Malévnál 

– mesélte a Borsnak a stewardess. – Ő is mesélte, hogy gondok vannak, jöttek-mentek a vezérigazgatók folyamatosan, szinte évente elhangzott a végső csőd kifejezés. Amolyan Damoklész kardjaként lebegett a fejünk felett, mégis sokkolt a bejelentés. Annak idején szívesen hangoztatták, hogy ez egy nagy család, és tényleg így volt. Nagyon nehéz volt bekerülni, magas elvárásoknak kellett megfelelni minden pozícióban, de ugyanakkor jó fizetést kaptunk, kiváltság volt a vállalatnál dolgozni – magyarázta.

Dóra 17 éven keresztül volt alkalmazott, a szerelmét is cégen belül ismerte meg.

– Dávid Imre, a férjem kapitány volt, több, mint 30 évig dolgozott a Malévnél – folytatta. – Amikor bejelentették, hogy itt a vége, ott álltunk mindketten munka nélkül, egy 4 éves gyerekkel. Párom akkor 56 éves volt, a fiatalabb kollégákkal ellentétben őérte nem volt túljelentkezés. Később már nem is repült kapitányként, pedig szeretett volna méltóképpen elköszönni a karrierjétől, amit minden kapitány megérdemel. Számtalan családot tett tönkre a Malév megszűnése...

 

 

Fotó: Fortepan

 

 

Sokan kérdik: Miért nem tudnak továbblépni?

Hajdu Gergely 18 éven keresztül dolgozott a Malévnál, az utolsó öt évben már mint pilóta is. Gyermekkorában, 1985. június 25-én a televízióban látta, ahogy az első Jumbo Jet leszáll Budapesten. Tetszett neki a hatalmas felhajtás, akkor döntötte el, hogy ebben részt akar venni. 

Fotó: Saját

 Később két televíziós műsorban is nyertem repülést, egyszer Dániába, majd Dévényi Tibor Három kívánság műsorában a Karib-tengerhez repülhettem 

– mesélte Gergely, aki 18 évesen már a vállalatnál dolgozott. – Először a kereskedelmi részen, majd osztályvezető-helyettesként, ami mellett hétvégente a rendes munkaidőmön túl stewardként is. De mivel mindig is repülni akartam, végigcsináltam a megfelelő képzést, és az utolsó öt évben pilótaként is. Most a LOT légitársaságnál dolgozom, de mindent a Malévnek köszönhetek. Sokan kérdik, ugyan miért nem tudunk már tovább lépni mi, malévosok, a válasz erre igencsak egyszerű: ami értéket képviselt, azt nem szokás kultúrkörökben elfeledni.

 

35 év munka után elsírta magát

A Malév vezetősége felismerte, hogy a jellemzően modellszépségű légiutas-kísérő lányok jó hatást gyakorolnak a cég arculatára és az utasok közérzetére, de a nehezebb rekeszek cipeléséhez mégis szükségük van a férfi munkaerőre is. Ezért adtak lehetőséget hasonló munkakör betöltésére az erősebbik nem képviselőinek is. Magda Zsigmond 1976-ban csatlakozott a csapathoz, mintegy 35 éven keresztül szolgálta ki az utasokat a fedélzeten.

– Gyönyörű időszaka volt az életemnek. Az egész családom minden évben kapott egy szabadjegyet bármelyik országba, ahova a társaság járatot indított. Élveztem a munka sokszínűségét és magát a repülést. Nekem az volt a munkám, ami másoknak a nyaralás, a szórakozás – mosolygott a ma már 74 éves egykori MALÉV-dolgozó, aki másfél évvel a cég megszüntetése előtt ment nyugdíjba.

– Éppen külföldről jöttem haza, amikor megkaptam a hírt a cég felszámolásáról. Bevallom, elsírtam magamat – mondta végül Zsigmond.

 

Presser szerezte a szignált

 

A Malév elődjét Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt.-néven vegyesvállalatként alapították 1946-ban. Ekkor még a Budaörsi repülőtérről, majd 1950-től már Ferihegyről indultak a járatok.

■ 1954. november 25-én egy államközi szerződés keretében Magyarország kivásárolta a vegyesvállalatból a szovjet felet, s ezt követően megalakult a Magyar Légiközlekedési Vállalat. 

■ 1960-tól egyre több európai nagyváros lett elérhető az Iljusin típusú repülőkkel. 

* 1969-től a Tupoljev sugárhajtású repülőgépek leszállás nélkül érték el Európa és a Közel-Kelet legfontosabb reptereit. 

* 1989-tol Boeinggépekkel transzkontinentális járatok is indultak. 

■ A Zsótér László által tervezett letisztult, szögletes formavilágú Malévlogó 1988-ban jelent meg. Ekkor csendült fel először a Presser Gábor által szerzett híres Malév-szignál. 

■ A légiutaskísérők ruháját 1984 és 1991 között Pierre Cardin tervezte.

* 1992-ben vezették be a kék-zöld színvilágú uniformist, mely az utolsó húsz évben egységes arcot adott a vállalatnak.

 

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.