A sportközvetítések mind szélesebb körűvé válásának köszönhetően néhány éve Magyarországon is ismertté váltak például a szumóbirkózók, vagyis azok a testes sportolók, akik egymást taszigálják.
Egy hagyományos japán küzdősport, amelynek mérkőzésein ketten csapnak össze egy kör alakú küzdőtéren, és az a cél, hogy az egyik a másikat a körön kívülre tolja, illetve elérje azt, hogy az ellenfél valamelyik testrésze a talajhoz érjen. A japánok nemzeti sportjuknak tekintik, és úgy tartják, hogy a szamurájok hagyományai ebben élnek tovább. Éppen ezért a mai napig számtalan szertartás és rituálé kapcsolódik hozzá, mint például a küzdelmek előtti sószórás, amely a sintó vallásban a megtisztulás jelképe, illetve a rituális tánc.
Harcművészetekben szokatlan, hogy a szumósoknak minden versenyen meg kell küzdeniük elért rangjukért, és egy negatív eredménnyel záruló viadal a már kivívott pozíció elvesztését jelenti. Ezért a versenyzők egész pályafutásuk alatt óriási stressznek vannak kitéve, ami a nagy súly okozta betegségekkel együtt gyakran korai halálhoz vezet, legalábbis ezzel magyarázzák viszonylag alacsony átlagéletkorukat.
A legtöbb küzdősporthoz hasonlóan a szumó eredete is az írott történelem kezdete előtti időkig vezethető vissza. Egy ősi legenda szerint a japán nép a fennmaradását egy szumómeccsnek köszönheti, amelyben Takemikadzucsi viharisten legyőzte a rivális törzs vezetőjét.
A szumó első írásos említése a Kodzsikiben (Régi Dolgok Krónikája), egy 712-ből származó könyvben található, amely a japán írás legrégibb fennmaradt emléke. A Kodzsiki leír egy legendát arról, hogy a japán szigetek birtoklását hogyan döntötte el egy szumómérkőzés. A könyv szerint 2500 évvel ezelőtt Takemikadzucsi és Takeminakata istenek Izumo partjainál a Japán-tenger mellett viaskodtak. Mivel az utóbbi veszített, a szigetek ellenőrzését átengedte a Takemikadzucsi által vezetett japán népnek, aki állítólag megalapította a császári családot, amelyből a mai uralkodó vezeti le az eredetét.
Mivel a 8. század előttről nem maradt írásos emlék, a legendákat leszámítva nem lehet tudni, hogy a szumó pontosan mikor jelent meg Japánban. Ősi falfestmények azonban arról árulkodnak, hogy valóban nagyon régi. Valószínűleg eredetileg a termékenységi szertartások része volt, mezőgazdasági rítus, imádság a jó termésért, és az istenek szórakoztatását, jószándékuk elnyerését szolgálta.
Az ősi sport valaha nagyon távol állt a mai kifinomult, ceremóniákkal kísért szumótól, kevés szabálya volt, és mivel nem korlátozták a fogásokat, a küzdelem gyakran halállal végződött.
Az 1192-től a szumót a harcosok képzésének részeként kezelték. Ám a 16. század végére mindinkább a nép szórakoztatását szolgálta, és egyre népszerűbb lett. A jelentős díjak és a társadalmi felemelkedés lehetősége miatt egyre többen vettek részt a versenyeken. A hivatásos versenyzők pedig csoportokat alakítottak ki, ezzel segítették a felkészülésüket. Jelentős dátum volt 1873, amikor a nőknek is megengedték a versenyek látogatását.
Hogy kik voltak a szamurájok, akiknek a hagyományai a szumóban élnek tovább?
A szamuráj (szaburai, jelentése „közelben szolgáló”) japán harcos, eredetileg nemes. A 12. század végére az elnevezés a busi szinonimájává vált, és a középső, illetve a felső harcos osztály jelentést párosították hozzá. A harcost gyakran kötötték össze egy japán klánnal és a földesuraikkal. A szamurájok katonai kiképzésben is részesültek, és attól függetlenül, hogy Japán népességének mindössze 5-10 százalékát adták, tanításuk napjainkig továbbél a közéletben és a modern japán harcművészetben.
A szamurájok közé a japán történelem során gyakorlatilag lehetetlen volt külső társadalmi csoportból bekerülni. Csupán egy rövid időszakban volt lehetséges, hogy fegyverforgató parasztkatonák a legmagasabb rangú harcosok közé küzdjék fel magukat. A szamurájok kezdetben íjat, később főleg kardokat használtak, de ha az nem volt kéznél, akár egy bambuszbottal is ölni tudtak. Elsődleges kötelességük az volt, hogy a hűbérurukat szolgálják, akár a saját életük árán is. Joguk volt ölni, bárkit meggyilkolhattak, később viszont már írott szabályokban rögzítették a közrendűekkel szembeni vérontás megengedett, illetve tiltott indítékait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.