Fogadjunk, hogy eddig nem jól ült az autója vezetői ülésében!

Fogadjunk, hogy eddig nem jól ült az autója vezetői ülésében!

ülés
PUBLIKÁLÁS: 2021. július 17. 13:30
Bár a legtöbb járművezető azt gondolja, a megfelelő üléspozíció a kocsiban magától értetődő, ez általában nem igaz. A helyes testhelyzet elengedhetetlen a biztonságos vezetéshez.
Bors

Minden kezelőszervet – különösen a kormánykereket és a pedálokat – el kell tudni érni anélkül, hogy nyújtózkodni kellene vagy természetellenes mozdulatokat tenni.

Egyenes hát

Először is fontos, hogy minél egyenesebben ül­jünk. Három oka van annak, hogy miért nem szabad „fe­küdni”. A jó kilátás és az autó fentebb említett irányítása mellett azért is, mert a biztonsági öv nem tud megtartani, ha a test és az öv között rés van, hanem hajlamos alácsúszni. Ezt a jelenséget „submarining”-nek nevezik – ilyen pozícióban, amikor a test előre lő, a biztonsági öv a nyak körül akad, és fojtogat.

Hajlított térd

Az ülés hosszanti beállítására is van egy alapszabály: a lábak soha nem lehetnek teljesen kinyújtva, még akkor sem, ha a pedált lenyomjuk egészen a padlóig. Mindig legalább enyhén behajlítva kell maradniuk, különben az ízületekben lévő csontok a tes­ten keresztül felfelé kényszerülnek, mint egy teleszkópos esernyőn. 

Kormányfogás

Hasonló a helyzet a kormánykerékkel kapcsolatban is. Úgy kell helyesen tartani, hogy a kezek „háromnegyed három” helyzetben vannak. Ez a fogás sokkal szélesebb körű manőverezést tesz lehetővé. A mai kormánykerekek formájukkal megkönnyítik ezt, hiszen a megfelelő helyeken süllyesztettek és a tenyér megtámasztására kiszélesítettek. A biztonságot is szolgálja, mert ha a légzsák aktiválódik, a ke­zeket az oldalsó szabad térbe kényszeríti.

Távolság a volántól

Ugyanilyen fontos azonban, hogy ne üljünk túl közel a kormánykerékhez, és így a légzsákhoz sem. Az ideális pozíció a légzsákok időzítésével függ össze: nem akkor kell érintkezniük a testtel, amikor megtelnek, vagy amikor a legnagyobb ke­ménységűek, hanem pontosan abban a pillanatban, amikor elkezdenek leereszkedni. 
Az ideális ülés-kormánykerék távolság beállításához a há­tát és mindkét lapockáját ké­nyelmesen a hát­támlán nyug­tatva tartsa maga előtt kinyújtott karját, miközben a csuklójának a kormánykerék felső peremén kell nyugodnia. Majd amikor a ko­rábban említett helyzetben megfogja a kormánykereket, a karja könyökben behajlított. 

Fejtámla

A fejtámla beállítása is fontos. Ha a mérete és a sofőr magassága lehetővé teszi, ideális, ha a teteje olyan magasan van, mint a feje búbja. Nem baj, ha a fejtámla egy kicsit alacsonyabb, ha az utas nagyon magas, de a teteje soha nem lehet alacsonyabban, mint a fülcimpa fölső része.

Ülésmagasság

Az ülés beállításának utolsó szempontja a magasság. A mutató itt az, hogy egy összeszorított ökölnek el kell férnie a feje és az autó mennyezete között. Ez azért van, hogy minimálisra csökkentsük a felső gerinc sérülésének esélyét, ha az autó netán felborul.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.