Minden kezelőszervet – különösen a kormánykereket és a pedálokat – el kell tudni érni anélkül, hogy nyújtózkodni kellene vagy természetellenes mozdulatokat tenni.
Először is fontos, hogy minél egyenesebben üljünk. Három oka van annak, hogy miért nem szabad „feküdni”. A jó kilátás és az autó fentebb említett irányítása mellett azért is, mert a biztonsági öv nem tud megtartani, ha a test és az öv között rés van, hanem hajlamos alácsúszni. Ezt a jelenséget „submarining”-nek nevezik – ilyen pozícióban, amikor a test előre lő, a biztonsági öv a nyak körül akad, és fojtogat.
Az ülés hosszanti beállítására is van egy alapszabály: a lábak soha nem lehetnek teljesen kinyújtva, még akkor sem, ha a pedált lenyomjuk egészen a padlóig. Mindig legalább enyhén behajlítva kell maradniuk, különben az ízületekben lévő csontok a testen keresztül felfelé kényszerülnek, mint egy teleszkópos esernyőn.
Hasonló a helyzet a kormánykerékkel kapcsolatban is. Úgy kell helyesen tartani, hogy a kezek „háromnegyed három” helyzetben vannak. Ez a fogás sokkal szélesebb körű manőverezést tesz lehetővé. A mai kormánykerekek formájukkal megkönnyítik ezt, hiszen a megfelelő helyeken süllyesztettek és a tenyér megtámasztására kiszélesítettek. A biztonságot is szolgálja, mert ha a légzsák aktiválódik, a kezeket az oldalsó szabad térbe kényszeríti.
Ugyanilyen fontos azonban, hogy ne üljünk túl közel a kormánykerékhez, és így a légzsákhoz sem. Az ideális pozíció a légzsákok időzítésével függ össze: nem akkor kell érintkezniük a testtel, amikor megtelnek, vagy amikor a legnagyobb keménységűek, hanem pontosan abban a pillanatban, amikor elkezdenek leereszkedni.
Az ideális ülés-kormánykerék távolság beállításához a hátát és mindkét lapockáját kényelmesen a háttámlán nyugtatva tartsa maga előtt kinyújtott karját, miközben a csuklójának a kormánykerék felső peremén kell nyugodnia. Majd amikor a korábban említett helyzetben megfogja a kormánykereket, a karja könyökben behajlított.
A fejtámla beállítása is fontos. Ha a mérete és a sofőr magassága lehetővé teszi, ideális, ha a teteje olyan magasan van, mint a feje búbja. Nem baj, ha a fejtámla egy kicsit alacsonyabb, ha az utas nagyon magas, de a teteje soha nem lehet alacsonyabban, mint a fülcimpa fölső része.
Az ülés beállításának utolsó szempontja a magasság. A mutató itt az, hogy egy összeszorított ökölnek el kell férnie a feje és az autó mennyezete között. Ez azért van, hogy minimálisra csökkentsük a felső gerinc sérülésének esélyét, ha az autó netán felborul.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.