Tudta? Pilótával jár a HÉV-vonalon a masiniszta

Tudta? Pilótával jár a HÉV-vonalon a masiniszta

HÉV
PUBLIKÁLÁS: 2019. március 16. 14:30
<p>Nagyot téved, aki azt gondolja, hogy egy vonaton a pilóta és a mozdonyvezető egy és ugyanaz a személy. A laikus nem lát különbséget a két szó közt, ám a vasúton ez két külön munkakör. A pilótának azokon a szerelvényeken van nagyon fontos szerepe, amelyeken a mozdonyvezetőnek egy adott szakaszon nincs helyismerete.</p>
B. Bredák Alexandra

Csukódik a vezetőfülke ajtaja, a mozdonyvezető elfoglalja kényelmes, puha, karfás székét. Előtte az átlagember számára áttekinthetetlen, konyhanyelven csak gomboknak és karoknak nevezett kapcsolók sora. Az induláshoz szükséges mozdulatok rutinszerűek, az viszont nem mindennapos, hogy a MÁV-Start mozdonyvezetője, Feri nincs egyedül. Ezúttal egy pilóta is csatlakozik hozzá a dízelvonat fülkéjében, ami a fővároshoz tartozó Cinkotáról Csömörre tart a H8-as HÉV-vonalon. Egyedül nem is indulhatna el, ugyanis Ferinek ezen a szakaszon nincs helyismerete, ahogy a vasutasok mondják, nincs vonalismereti vizsgája.

A kettő egy egész

A pirosra festett dízelmotorvonat a reggeli csúcsban közlekedik ideiglenesen éppúgy, ahogy napközben egy másik a Csömör–Kerepes szakaszon. Ott, ahol az elmúlt harminc évben nem járt menetrend szerint vonat, mivel nincs felsővezeték. A Desiro dízelvonatnak azonban ez nem akadály. A Budapest és Hatvan közötti vágányzár miatt járnak most ezek a kiegészítő MÁV-szerelvények a H9-es HÉV-vonalon, mert a H8-as vonalra átirányított HÉV szerelvények sűrűbb, akár hét és fél perces követéssel járnak.

– Erre a szakaszra nekem nincs vizsgám, vezetni vezethetem a mozdonyt, de egyedül nem közlekedhetek vele, csak a nagyvasúton. Én alapvetően a Déli pályaudvari vonalakon járok – meséli a 7.18-as indulás előtt Feri. Az együttműködésükre azért van szükség, mert Zsoltinak, a pilótának viszont nincs típusvizsgája a Desiróra. Kiegészítik egymást, úgyis mondhatni, ketten alkotnak egy egészet.

Éberség!

Haladva Csömör felé, feltűnik, hogy rövid időnként – egészen pontosan, mint megtudjuk, 1550 méterenként – csörgés hallatszik, ami akkor hagy alább, amikor Feri megnyom a lábával egy, a gépkocsikban lévő, fékhez ha­sonló pedált.

– Ezt éberségi berendezésnek hívjuk – mutatja Zsolti, a pilóta. – Ez a vezető cselekvőképességét ellenőrzi, vagyis azt, hogy jelen esetben Feri ébren van, jól van, figyel-e, teszi-e a dolgát. Ha a vezető nem kezeli, akkor azt feltételezi a rendszer, hogy rosszul van, nem cselekvőképes, és megállítja a járművet.

Zsolti közben erősen fülel, ugyanis rádión keresztül kapta az információt, miszerint az egyik átjáró mellett munkálatok folynak.

– Az is a pilóta dolga, hogy erre figyeljen. Mivel neki van helyismerete, ő azonnal tudja, hogy a hirtelen jött figyelmeztetés pontosan hová szól. De előfordul az is, hogy a sebesség betartására figyelmeztetem a vezetőt – néz Ferire Zsolt.

Van határ

A sínek mellett a sárga háromszögben a négyes szám például azt jelenti, hogy ott negyvennel lehet menni. Ha a vezető e fölé megy, a pilóta kötelessége szólni, de nyilván a mozdonyvezető is igyekszik minden jelzésre – amiből nincs kevés – odafigyelni.

– Ezen a szakaszon legfeljebb 50 kilométer/órával lehet menni, de egyébként a HÉV-ek maximális megengedett sebessége hatvan – magyarázza Zsolti, aki nem ma kezdte a szakmát. Gyermekvasutasként állt szolgálatba tízévesen, és ugyan van egy másik szakmája is – főszerkesz­tő egy városi televízióban –, szabadideje nagy részében biztos, hogy a vonatok körül lehet megtalálni. Ahogy a legtöbb gyerekvasutas, ő sem tudná elképzelni az életét a vonatok nélkül.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.