Ön mit gondol? Kell vagy sem mobil a suliba?

Ön mit gondol? Kell vagy sem mobil a suliba?

szabályozás
PUBLIKÁLÁS: 2018. augusztus 01. 13:00
<p>Komoly változás Franciaországban: megszavazták azt a törvényjavaslatot, ami kimondja: a francia közoktatási intézményekben tilos a mobileszközök használata. Mire számíthatnak szeptembertôl a magyarok?</p>
Bors

A telefonok, tabletek, okosórák nyomkodása helyett más elfoglaltságot kell keresniük a szünetekben a francia gyere­keknek. Egyetlen esetben tesznek kivételt az oktatási intézmények. Akkor, ha a gyermek fogyatékkal élő. A szigorítást azzal indokolta a francia nemzetgyűlés, hogy így javulhat a gyerekek koncentrációja, és jobban fejlődhet a kommunikációs készségük is. Az elektronikus kommunikációt és postát szabályozó francia hatóság egyik felmérése szerint a 12 és 17 év közötti nebulók 93 százalékának volt mobiltelefonja 2016-ban. Ez óriási növekedés, ahhoz képest, hogy 2005-ben ez az arány még csak 72 százalék volt. Magyarországon jelenleg nincs ilyen szabályozás. Az iskolára és a tanárokra bízzák a helyzet kezelését.­­­­

Személyi jogokat sértenek

Gyakran nem is a gyereknek fontos, hogy legyen nála mobil, hanem a szülőnek, mert akkor nyugodt, ha tudja, bármikor elérheti a csemetét. A tanárok többsége azért nem érti ezt, mert a legtöbben hozzák-viszik a gyereket, ha pedig valami baj történik az iskolában, akkor értesítik a szülőt. Togyeláné Nagy Beatrix tanítónő már több iskolában is dolgozott. A telefonok körüli mizériával minden intézményben találkozott.

– Az a legnagyobb baj ezzel, hogy nem elég, hogy sokan órák alatt is nyomkodnak, de magukkal viszik a vécére is vagy olyan helyekre, ahol nem feltétlenül látjuk. Fotókat készítenek, amit feltöltenek az internetre. Innentől kezdve pedig már személyi jogokat is sértenek – fejtette ki a Borsnak a pedagógus. Beatrix elmondta: már folynak a megbeszélések kollégái között arról, hogy szeptembertől milyen szabályt vezessenek be a mobilhasználat korlátozására. Nincs egyszerű dolguk, mert a szülők nem minden esetben értenek egyet velük.

Jobbak lettek

A London School of Economics kutatói 2015-ben végeztek a témával kapcsolatban kutatást. A Birmingham, Leicester, London és Manchester oktatási intézményeiben végzett felmérés alapján kiderült, ahol kitiltották az iskolából a mobilokat, ott elkezdtek jobban teljesíteni a kiskorúak, főleg a gyengébb képességűek. A kutatók kiszámolták: az okostelefon egy teljes hétnyi figyelmet, tanulási időt vesz el évente a diákoktól.

Engedékeny olaszok

Míg máshol tiltják, megint máshol éppen hogy használják a készüléket. New Yorkban 2006–2015 között volt érvényben mobiltilalom a csalások és a diákok szétszórtsága miatt, de a rendeletet csak ott tudták betartatni, ahol volt fémdetektor. Olaszországban, évtizedes tiltás után, most dolgozzák ki a mobileszközök integrálásának lehetőségét az oktatásba. Belgiumban pedig ebben a tanévben kezdték bevezetni a saját telefon használatát.

Nyomkodnak a magyarok 

A Magyar Telekom megbízásából a Kutatópont idén készített egy országos, reprezentatív kutatást. Kiderült: a diákok több mint felének van saját laptopja, 36 százalékának tabletje, a 14 évesek 93 százalékának pedig mobilja. Arra is fény derült, hogy a 14 és 18 év közötti tanulók felének van olyan tanára, aki digitális eszközökkel is színesíti a tanórát.

Dobozba vagy zsákba dobják

Mivel Magyarországon az intézmény tanári kara maga határozza meg, hogyan szabályozza a diákok mobilhasználatát az iskolában, így sokan igen kreatív módon lépnek fel. Van olyan budapesti középiskola, ahol egy zsebes tárolót akasztanak ki a terem falára. Ebbe minden óra előtt beleteszik a diákok a készüléket, majd a szünetben kivehetik.

Néhány általános iskola pedig úgy veszi elejét a mobilozásnak, hogy reggel egy kosárba teteti a telefonokat, és egész nap a tanáriban van. Nap végén, kicsöngetéskor adják vissza a gyerekeknek. Egy, a Bors által megkérdezett tanárnő szerint ezzel az a baj, hogy a diákok kijátsszák a rendszert, és két elektronikai kütyüt visznek be. Az egyiket leadják, a másikat pedig zsebre vágják.

Felkészítik a tanárokat

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a Borsnak elárulta: a 2011-es köznevelési törvény szerint a magyar intézmények saját házirendjükben dönthetnek a mobilhasználat feltételeiről.

– Tény, hogy egyre több tanuló rendelkezik okostelefonnal és mobilinternettel is. Ezek az eszközök jól használhatók az iskolai oktatásban és az egyéni tanulás során is. A köznevelési rendszer minden szereplője érdekelt abban, hogy az iskolában a tanulók életéhez közel álló eszközöket is bevonják a nevelés-oktatás folyamatába, ezért pedagógus-továbbképzés keretében több tízezer pedagógust felkészítünk a digitális pedagógiára, így többek között a tanulók saját eszközeinek tanórai alkalmazására is.

A jelenlegi szabályozást ennek fényében megfelelőnek tartjuk, ezért ellentétben a francia gyakorlattal Magyarországon erre vonatkozóan központi szabályozást nem kíván a Kormány bevezetni, a szabályozás lehetősége továbbra is a köznevelési intézményeknél marad – kaptuk a választ a Sajtó- és Kommunikációs Főosztálytól.

Kapcsolódó jegyzetünk itt olvasható.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.