Telefonálni továbbra is SIM-kártyával ellátott telefonnal tudunk. De mi van akkor, ha a telefonunk PIN-kódját felejtjük el? Nos, ennek jártunk utána az alábbiakban.
Manapság már mobiltelefonunkat ki sem kapcsoljuk, így nem rögzül belénk az a bizonyos számkombináció. Bár a kártya zárolását is kikapcsolhatjuk, érdemes biztonságban tudni készülékünket az illetéktelen kezektől.
– Létezik úgynevezett SIM-kártya-olvasó, amit USB-csatlakozón keresztül számítógépünkkel tudunk összekapcsolni. Ezzel PIN-kód nélkül elérhetővé válnak a kártyán tárolt adatok, telefonszámok, SMS-ek. Pár ezer forintos tétel, ami kereskedelemben kapható – mondta a Bors számítástechnikai osztályának egyik munkatársa.
Az elfelejtett PIN-kód miatt ajánlott a szolgáltatóhoz fordulni, ne kísérletezzünk a számokkal, mert végleg elveszhetnek adataink.
– A SIM-kártya PIN-kódját az abból kitört plasztikkártya tartalmazza. Elfelejtett gyári PIN-kód esetén 1270-es ügyfélszolgálaton (bruttó 250 Ft díj ellenében), Online Ügyfélszolgálat (díjmentesen), illetve a telefonos ügyfélszolgálat önkiszolgáló menüjén keresztül (díjmentesen), előfizetésének beazonosítását követően tudják lekérdezni az elfelejtett kódokat.
A beazonosítás telefonos ügyfélszolgálatunkon szerződéskötéskor kapott ügyfélbiztonsági kód vagy személyes adatok (előfizető neve, állandó lakcíme, személyi igazolvány száma, édesanyja neve) megadásával, személyesen pedig igazoló okmányok bemutatásával történik. Amennyiben háromszor elrontja a PIN-kódot, ezt követően próbálkozhat a PUK-kód megadásával, 10 tévesztés esetén a rajta tárolt adatokhoz nem fér hozzá közvetlenül a SIM-kártyáról. PUK-kódot a SIM-kártya zárolása előtt ugyanilyen módokon tud lekérni, mint PIN-kódot – válaszolta a Bors megkeresésére a Vodafone. Egy másik szolgáltató is hasonló módszerekkel dolgozik egy ilyen probléma esetén.
– Nem okostelefonról is lekérdezhetők a PIN- és PUK-kódok a Telenor saját hálózatából díjmentesen elérhető 1220-as ügyfélszolgálati számán, vagy a bárhonnan hívható +3620/200-0000-as ügyfélszolgálati számon, ha az ügyfél bediktálja az előfizetéséhez kapcsolódó jelszavát.
Ha egy Telenor üzletben kíván az ügyfél hozzáférni a kódokhoz, munkatársaink személyazonosító dokumentumainak (személyi igazolvány, lakcímkártya) bemutatása után azonnal a rendelkezésére tudják bocsátani ezeket. Ha a PUK-kódot háromszor egymás után helytelenül adják meg, a SIM-kártya biztonsági okokból használhatatlanná válik. Ilyen esetben mindenképpen a SIM-kártya cseréjére van szükség, amit kizárólag személyesen lehet intézni – írta a Telenor. Hozzátették, hogy biztonsági okokból sosem küldenek ki sem e-mailben, sem SMS-ben vagy postai levélben kódokat. A szolgáltatók biztonsági mentést javasolnak.
– Ajánljuk az ügyfeleknek, hogy egy biztonsági másolatot készítsenek a SIM-kártyán tárolt adatokról a telefonkészülékbe, vagy a telefonokkal használható memóriakártyákra. Továbbá a Vodafone szolgáltatást, a Vodafone Contactsot, amely a névjegyek „felhő alapú” tárolására szolgál. Díjmentesen elérhető, és a gyártók webáruházain keresztül letölthető.
Egy másik felhő alapú szolgáltatásunk a Vodafone Pakk, amely szintén díjmentesen elérhető, és adatmentésre, -másolásra alkalmas. A SIM-kártyán tárolt teljes adat mentésére alkalmas – adta válaszul a Borsnak a Vodafone.
– Okostelefont használó ügyfeleinknek ezért azt javasoljuk, hogy ne a SIM-kártyán tárolják ismerőseik számát, hanem használják az adatok számítási felhővel történő szinkronizációját. Ez több okból is szerencsés: megmaradnak a nevek, számok és címek akkor is, ha elveszik a készülék, ráadásul sokkal több kontaktot lehet ilyen módon tárolni. Ráadásul új készülék vásárlásakor, akár eltérő platform választása esetén is egyszerűen át lehet költöztetni a meglévő telefonkönyvet. A hagyományos készülékeket Bluetoothon vagy kábellel lehet számítógéphez csatlakoztatni, érdemes a memóriáról rendszeresen biztonsági mentést készíteni – így a Telenor.