Napi 65 ezer autó halad át az M0-áson. Nagy részük Budapest utcáit választja majd a fizetés helyett, amikor életbe lép a legújabb útsarc.
Már eddig sem volt könnyű autóval közlekedni Budapesten, de januártól jön csak az igazi káosz. Fizetős lesz ugyanis a még sem fejezett M0-ás körgyűrű, illetve az autópályák fővárosi bevezetői szakaszaira is matricát kell majd vásárolni.
A 3,5 tonnánál nehezebb teherautók az elektronikus útdíjfizetési rendszeren keresztül fizethetnek majd. Az évente ötezer forintba kerülő „megyekártyával” viszont szabadon használhatjuk majd egy adott megye útjait. A spórolni szándékozó autósoknak egyetlen lehetősége lesz: behajtani a városba. A növekvő forgalom miatt pedig szennyezettebb lesz a főváros levegője, és több dugó várható.
A Levegő Munkacsoport vezetője szerint éppen azért vannak elkerülő utak a nagyobb városok körül, hogy az átmenő forgalom ne haladjon át a településen. Így védik a lakosság egészségét, illetve az utak és az épületek állapotát. Lukács András úgy véli, ezzel a döntéssel arra ösztönzik az autósokat, hogy keressék a nemfizetős utakat. A szakember az ötletet teljesen abszurdnak tartja, amelyről nem volt semmilyen szakmai egyeztetés vagy hatástanulmány. Ha több pénzt akar beszedni a kormány, arra jobb ötletek is vannak: megemelhetnék például a nagyon szennyező gépkocsik útdíját.
Pártállástól függetlenül tiltakoznak a terv ellen a Budapest környéki települések vezetői, hiszen az átmenő forgalom leginkább őket fogja sújtani. Óbuda fideszes polgármestere, Bús Balázs szerint éppen az ingyenesen használható, a körgyűrűhöz tartozó Megyeri híd miatt csökkentek a kerület közlekedési problémái. Budaörs független polgármestere szerint már most is elviselhetetlen a forgalom.
Európában nem mindenhol ingyenesek a körgyűrűk, szomszédainkban is vegyes a kép. A Bécset, illetve a Szlovénia fővárosát, Ljubljanát elkerülő autópálya használatáért fizetni kell, de a horvát főváros, Zágráb körgyűrűje ingyenes. Németországban a teljes autópálya-hálózat ingyenesen vehető igénybe.
Vásárláskor vagyonszerzési illeték: 550–850 Ft/kW
Eredetiségvizsgálat: 17 000–20 000 Ft
Műszaki vizsga díja: 21 290–26 390 Ft
Súlyadó (teljesítményadó) 140–345 Ft/kW
Kötelező biztosítás: 2000–10 000 Ft/negyedév
Benzinár adótartalma: 170 Ft/liter
Tíznapos autópályamatrica: 2975 Ft
Elektronikus útdíj: 21–109 Ft/km