Káoszt és dugót okoz az M0-ás útdíja

M0
PUBLIKÁLÁS: 2014. december 12. 04:30
Napi 65 ezer autó halad át az M0-áson. Nagy részük Budapest utcáit választja majd a fizetés helyett, amikor életbe lép a legújabb útsarc.
Bors

Már eddig sem volt könnyű autóval közlekedni Budapesten, de januártól jön csak az igazi káosz. Fizetős lesz ugyanis a még sem fejezett M0-ás körgyűrű, illetve az autópályák fővárosi bevezetői szakaszaira is matricát kell majd vásárolni.

A 3,5 tonnánál nehezebb teherautók az elektronikus útdíjfizetési rendszeren keresztül fizethetnek majd. Az évente ötezer forintba kerülő „megyekártyával” viszont szabadon használhatjuk majd egy adott megye útjait. A spórolni szándékozó autósoknak egyetlen lehetősége lesz: behajtani a városba. A növekvő forgalom miatt pedig szennyezettebb lesz a főváros levegője, és több dugó várható.

Abszurd ötlet

A Levegő Munkacsoport vezetője szerint éppen azért vannak elkerülő utak a nagyobb városok körül, hogy az átmenő forgalom ne haladjon át a településen. Így védik a lakosság egészségét, illetve az utak és az épületek állapotát. Lukács András úgy véli, ezzel a döntéssel arra ösztönzik az autósokat, hogy keressék a nemfizetős utakat. A szakember az ötletet teljesen abszurdnak tartja, amelyről nem volt semmilyen szakmai egyeztetés vagy hatástanulmány. Ha több pénzt akar beszedni a kormány, arra jobb ötletek is vannak: megemelhetnék például a nagyon szennyező gépkocsik útdíját.

Kicsapta a biztosítékot

Pártállástól függetlenül tiltakoznak a terv ellen a Budapest környéki települések vezetői, hiszen az átmenő forgalom leginkább őket fogja sújtani. Óbuda fideszes polgármestere, Bús Balázs szerint éppen az ingyenesen használható, a körgyűrűhöz tartozó Megyeri híd miatt csökkentek a kerület közlekedési problémái. Budaörs független polgármestere szerint már most is elviselhetetlen a forgalom.

Így intézik külföldön

Európában nem mindenhol ingyenesek a körgyűrűk, szomszédainkban is vegyes a kép. A Bécset, illetve a Szlovénia fővárosát, Ljubljanát elkerülő autópálya használatáért fizetni kell, de a horvát főváros, Zágráb körgyűrűje ingyenes. Németországban a teljes autópálya-hálózat ingyenesen vehető igénybe.

Sarcok (Az autósokat terhelő adók, illetékek éves mértéke)

Vásárláskor vagyonszerzési illeték: 550–850 Ft/kW

Eredetiségvizsgálat: 17 000–20 000 Ft

Műszaki vizsga díja: 21 290–26 390 Ft

Súlyadó (teljesítményadó) 140–345 Ft/kW

Kötelező biztosítás: 2000–10 000 Ft/negyedév

Benzinár adótartalma: 170 Ft/liter

Tíznapos autópályamatrica: 2975 Ft

Elektronikus útdíj: 21–109 Ft/km

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.