Megtiltanák a 25 év alatti friss jogosítvánnyal rendelkezőknek az éjszakai vezetést a britek. Nálunk egyelőre csak a kezdő motorosokra van korlátozás, de a szakembereknek lennének javaslataik az autósokra is.
Évente akár kétszáz emberéletet lehetne megmenteni, ha drasztikusan korlátoznák a kezdő vezetők jogosítványának érvényességét – állítják kutatók.
A Cardiffi Egyetem tanulmányai szerint Nagy-Britanniában – Magyarországhoz hasonlóan – csökken a közlekedési balesetek száma, ám azoké, amelyekben fiatalok is érintettek, emelkedik. A britek javaslata szerint 25 év alatti fiatal nem vezethetne sötétben, és nem szállíthatna vele hasonló korú utasokat.
Pausz Ferenc közlekedési szakértő szerint szakmailag alátámasztható az elképzelés.
– Éjszaka nem sokat látni a kocsi belsejében, így a későbbiek során automatikussá váló mozdulatokhoz mint például a sebességváltás, gyakran lenéznek a kezdő vezetők. Ráadásul éjszaka gyorsabban is közlekednek az emberek, így hamarabb kell döntéseket hozni – magyarázta a szakértő, aki két dologban szigorítana itthon a kezdő vezetőknél.
– Egyrészt keményebben büntetném a mozgás közben elkövetett összes szabálysértést, mint például gyorshajtás, záróvonal-átlépés, fél évig pedig a kezdő sofőr csak úgy vezethetne, hogy egy tapasztalt sofőr ül mellette – mondta Pausz, aki hozzátette: Nyugat–Európában mindenhol szigorúbb a kezdő vezetőkre vonatkozó szabályozás, mint nálunk.
Magyarországon csak a motorosoknál korlátozzák a kezdőket. Friss jogosítvánnyal két évig nem szállíthatnak utast. Autósoknál csupán arra kell figyelni, hogy hiába szerzett valaki 17 évesen jogsit, külföldön csak 18 évesen vezethet.
Fekete Gábor autósoktató is jónak tartja a szakértő ötletét.
– Minden tanulómnak mondom, hogy vizsga után egy ideig vigyen magával egy gyakorlott autóst, aki figyel rá. Egyébként kötelezően semmit, még a sebességkorlátozást sem támogatnám, mert úgysem tartanák be. Akinek esze van, az nem száguldozik az autópályán a frissen megszerzett jogosítvánnyal.