Huszonöt percig repült Magyarország felett egy török utasszállító anélkül, hogy rádión kapcsolatba lépett volna a magyar légiirányítással. A gépet Gripeneknek kellett kikísérniük a légtérből.
Magyar vadászgépeknek kellett intézkedniük egy „néma” utasszállító miatt tegnap Magyarország légterében. Egy Törökországból érkező, és Brüsszel felé tartó Boeing ugyanis felszállása óta semmilyen rádiókapcsolatot nem létesített a földi légiforgalmi irányítással.
– A NATO egységes légvédelmi rendszerén belül érkezett a jelzés, miszerint az utasszállító repülőgép már Romániában sem lépett kapcsolatba a polgári irányítással – mondta a Borsnak Sáfár Albert dandártábornok, a légierő haderőnem parancsnoka. – A NATO-parancsnokság a magyar vadászgépek alfa riasztását rendelte el: a JAS–39 típusú Gripenek 12 óra 38 perckor felszálltak, s perceken belül „elfogták” a gépet, amelyet aztán a magyar légtér északnyugati határa felé kísértek – tette hozzá.
Amint azt megtudtuk: a repülőgép nem tért el az előzetesen megadott útvonaltervétől, ettől függetlenül szükségesnek találták a Gripenek riasztását. Szerettük volna megtudni, hogy ha arra kerül a sor, akkor egy veszélyesebb szituációban ki adja ki a tűzparancsot, de a dandártábornok nem kívánt erre a kérdésünkre válaszolni.
Azt mondta: egy ilyen helyzetben „mindenki tudja, hogy mi a dolga és ki dönt a tűzparancsról”.