Hamarosan hangsebességgel utazhatunk! A Concorde utódja sikeresen vizsgázott

repülés
PUBLIKÁLÁS: 2025. január 30. 10:55
Több mint két évtizeddel azután, hogy Európa kudarcot vallott egy szuperszonikus utasszállító repülőgéppel, az USA jó úton halad a megvalósítás felé. A Concorde utódja jelentősen lerövidíti az utazást, hiszen hangsebességgel repülhetünk.
A Concorde utódja kaliforniai Mojave-sivatag feletti repülés során először lépte túl a hangsebességet Forrás: Boom Supersonic Overture

Hamarosan hangsebességgel utazhatunk! A Concorde utódja sikeresen vizsgázott

Vajon minden jövőbeli repülőgépünk gyorsabban haladhat, mint a hangsebesség? Több mint 20 év telt el az utolsó szuperszonikus utasszállító repülőgép felszállása óta, de egy amerikai cég vissza akarja hozni.

A coloradói székhelyű Boom Supersonic a világ első szuperszonikus utasszállító repülőgépét fejleszti a Concorde megszűnése óta. Míg a teljes méretű repülőgép megépítéséhez még néhány év hátra van, a cég mérföldkőhöz érkezett a projektben, amikor 2025. január 29-én sikeresen áttörte a hangsebesség határát a kisméretű tesztrepülőgépével.

Sikeres tesztrepülés

Az XB-1, amelyet szeretetteljes nevén „Baby Boom"-nak neveznek, amelyet a Boom által a teljes méretű repülőgépeken alkalmazott technológia tesztelésére használnak. Január 29-én sikeres tesztrepülést hajtottak végre, a felszállást követő 11 percen belül elérte a hangsebességet.

„Az XB-1 szuperszonikus repülése bizonyítja, hogy megérkezett az utasok szuperszonikus repülésének technológiája. Tehetséges és elhivatott mérnökök egy kis csoportja elérte azt, amit korábban kormányok és dollármilliárdok igényeltek" - mondta Blake Scholl, a Boom alapítója és vezérigazgatója.

A márciusban először repült repülőgép szinte teljes egészében könnyű szénszálból készült. Kiterjesztett valóságú látórendszert használ a leszálláshoz, mivel hosszú orra és nagy látószögű megközelítése megnehezítheti a pilóták számára a látást.

„A repülés jövője itt és most van" – mondta Amy Marino Spowart, az Országos Repülési Szövetség elnök-vezérigazgatója.

A Boom's Overture utasszállító több mint két évtizede az első szuperszonikus utasszállító repülőgép lesz – írja az Euronews.

Rövidebb repülési idő

A Londonból New Yorkba tartó repülés jelenleg körülbelül nyolc órát vesz igénybe. A szuperszonikus repülőgépeknek három és fél óra alatt kell megtenniük az útvonalat.
A tervek szerint 2100 kilométer per órás utazósebességet ér el, és 65-80 utast visz Londonból New Yorkba kétszer olyan gyorsan, mint ma: Az amerikai Boom cég „Boom Supersonic Overture" repülőgépe a szuperszonikus légiforgalmat hivatott visszaállítani.

A szuperszonikus repülőgép forradalmasítja a repülést, hamarosan utasokat is szállíthat Forrás: Boom Supersonic Overture

A legendás Concorde utasszállító repülőgép

Már volt egy repülőgép, amely körülbelül 3 óra alatt vitte az utazókat Londonból New Yorkba: a Concorde. Phil Collins 1985-ben használta ezt a szuperszonikus repülőgépet a legendássá vált Live Aid koncertnél, hogy a Wembley Stadionban való fellépése után Philadelphiában is színpadra állhasson. Ő volt az egyetlen művész, aki mindkét koncerten fellépett.

A szuperszonikus repülőgépek forradalmasítják az utazást

Ám az utolsó Concorde 2003-ban leállt, nem volt nyereséges, és történetében komoly negatív pillérek is voltak: a gépek rendkívül károsak voltak a környezetre magas üzemanyag-fogyasztásuk miatt, és félelmetesek a hangsebességet átlépő hang miatt, ami egy elkerülhetetlen, hangos durranás.

Ráadásul 2000-ben több mint 110 ember vesztette életét egy balesetben Franciaországban – egy Concorde nem sokkal felszállás után lezuhant a Párizs-Charles de Gaulle repülőtéren.

A British Airways utolsó Concorde gépe, a G-BOAA egy speciálisan épített uszályon Forrás: AFP/Odd Andersen

A szuperszonikus repülőgépeknek klímabarátabbá kell válniuk

Ha a környezetvédelemről van szó, a Boom vállalat előre gondolkodik: a repülőgépnek különleges aerodinamikával, négy kis hajtóművel és sirályszerű szárnyakkal kell rendelkeznie a sebesség és a stabilitás javítása érdekében. A közlemény szerint a hajtóműveket úgy tervezték, hogy a hatalmas sebesség ellenére is csökkenjen a repülőgép zaja.

A külső burkolat úgy van kialakítva, hogy a légellenállás minimális legyen. Ennek fenn kell tartania az üzemanyag-hatékonyságot szuperszonikus sebességnél is.

Ezen túlmenően a szuperszonikus sugárhajtómű fenntartható kerozinnal, az úgynevezett Fenntartható Repülési Üzemanyaggal (SAF) repül majd, hogy ne termeljen CO₂-t. A cég egyelőre semmit sem közölt arról, hogyan tervezi csökkenteni a rendkívül hangos durranást, amikor áttöri a gép a hangsebességet.

Élőben közvetítették a szuperszonikus repülőgép sikeres tesztrepülését, nézd meg te is:

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.