Annak az esélye, hogy egy repülőgép-balesetben veszítjük el az életünket, a számítások szerint szerencsére igen csekély: 1 a 11 millióhoz. Mégis, sokan szoronganak, amikor repülőre szállnak. Létezik viszont néhány olyan intézkedés, amelyet megtehetünk egy katasztrófahelyzetben. Talán mondanunk sem kell, hogy az első lépés az, hogy alaposan megjegyezzük a légikísérők instrukcióit, akik a vészkijáratokra is felhívják a figyelmünket. Adott esetben akár már ennyi is életmentő lehet – írja az insh.world.
Amikor óránként több száz kilométeres sebességgel hasítunk a felhők között, miközben oxigénmaszkok zúdulnak az arcunk elé, nos, valószínűleg kevesen vannak, akik nem esnek pánikba. Mit csináljunk a sárga maszkkal, ha hirtelen nyomáskülönbség miatt kioldódik? Merre rohanjunk, ha vészhelyzetben kell elhagyni a gépet? És hol van a legbiztonságosabb hely repülőn? Számtalan cikk és azokban még több tipp szerepel, hogyan készüljünk fel az ilyen esetekre, akár egymással ellenkező utasításokat is adva.
A cikk a tudomány álláspontját figyelembe véve állítja azt, hogy a repülőgép-szerencsétlenségek akár túl is élhetők, és 6 olyan lépést sorol fel, mellyel növelhetjük a túlélési esélyeinket. Mindezt egy oktatófilm segítségével szemléltetik.
Lehet, hogy a papucs kényelmes viselet, de vészhelyzet esetén nem fogja segíteni a menekülést, ahogy a magas sarkú cipő sem. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület jelentése szerint a repülőgép-balesetek utasainak 68 százaléka a baleset után keletkezett tűzvészekbe hal bele. Tehát válasszanak hosszú nadrágot és hosszú ujjú inget – ezek jobban megvédik az embert a lángoktól és az éles tárgyaktól, illetve fűzős cipőt vegyenek fel arra az esetre, ha futni kellene.
A Popular Mechanics repülőgép-balesetek elemzése szerint a legjobb megoldás az, ha a lehető leghátrább ülnek a repülőgépen. A repülőgép farka közelében tartózkodó utasok túlélési aránya 69 százalékos egy balesetben, míg a business classon és egyéb helyeken 49 százalék. Valójában viszont nincs olyan, hogy legbiztonságosabb ülés egy repülőgépen, mert valóban minden a helyzeten múlik. Függetlenül attól, hogy a repülő melyik részén ülnek, azt kell tudniuk, hol vannak a vészkijáratok. Amikor felszállnak a repülőgépre, számolják meg a sorokat a legközelebbi kijáratig, hogy megtalálják akkor is, ha a kabin füsttel van tele.
A felszállás utáni első 3 perc és a leszállás előtti 8 perc a leginkább balesetveszélyes időszak az egész repülés során. Ezekben az időintervallumokban a cipőjüket mindenképp tartsák a lábukon, bizonyosodjanak meg arról, hogy a biztonsági övük rögzítve van, és az ülés előtti háttámlán lévő tálca legyen felhajtva. A hordozható tárgyakat mindig a szemben lévő ülés alá tegyék, így azt megakadályozzák, hogy a lábuk az ülés alá kerülve eltörjön. Mindig figyeljenek a biztonsággal kapcsolatos utasításokra, még akkor is, ha korábban már sokszor ültek repülőn, ugyanis nem minden gép egyforma.
A repülőgép-baleseteknél az első 90 másodperc a legfontosabb. Sokan annyira idegesek, hogy elfelejtik még azt is, hogyan kell kicsatolni a biztonsági övet. Ezért hallgassák meg figyelmesen a repülés elején elhangzó utasításokat. Persze, nem elég elméletben tudni a teendőket, hanem adott esetben valóban cselekedni is kell. Ha a gép zuhanásba kezd, csúsztassák a kezüket a combjuk alá, a térd mögött, és tartsák lehajtva a fejüket. Ha erre nincs elég helyük, akkor keresztezzék a kezeiket az előző ülés támláján, és arra hajtsák a fejüket. A legrosszabb esetben a hirtelen nyomásveszteség miatt oxigénhiányt fognak tapasztalni, és csak körülbelül 10 másodperc áll a rendelkezésükre, mielőtt elvesztenék az eszméletüket. Tehát, ha látják, hogy az oxigénmaszkok leengedtek, akkor mindig először magukra tegyenek egyet és csak azután próbáljanak meg segíteni ebben másnak is.
Ha evakuálják a repülőgépet, a lehető leggyorsabban cselekedjenek. Ne próbálják magukkal vinni a kézipoggyászt, hiszen előfordulhat, hogy kigyullad a gép. Ha olyan dolgot vinnének, ami túl fontos ahhoz, hogy elveszítsék, akkor tegyék a zsebükbe, hogy a kezük szabadon maradjon.
Ha a gép földet ér, nagy az esélye annak, hogy felrobban. Emiatt legalább 150 méterre el kell futni, és megvárni, amíg a mentők megtalálják. Jó mindenre felkészülni, de magától a repüléstől nem kell félni. A repülés történetében soha nem volt még biztonságosabb a repülés. A kereskedelmi repülésben világszerte átlagosan kevesebb, mint 500 halálesetet jelentenek évente. Azokból a repülőgépekből, amelyek balesetet szenvednek, az utasok több mint 95 százaléka élve száll ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.