
„A dicső Budapest középületeinek egyik dísze, az uj személypályaudvar. Aki jön, aki megy, mindenki meg lesz lepetve általa. Nagyszerű és gyönyörű, célirányos és pompás, kényelmes és hasznos, Magyarországhoz és a fővároshoz méltó épület ez. Messze földön ritkítja párját” – így írt a Budapesti Hírlap 141 évvel ezelőtt, 1884. augusztus 16-án az akkor megnyitott Keleti Pályaudvarról. Az épület monumentális homlokzata, Lotz-freskói és hatalmas üvegcsarnoka a 19. századi mérnöki tudás és művészi igényesség ritka ötvözete.
A 19. század végére a vasúti forgalom kinőtte a meglévő budapesti állomásokat, így 1868-ban döntés született egy új, központi indóház megépítéséről. A gazdasági válság miatt a munkálatok csak 1881-ben kezdődtek el. A terveket Rochlitz Gyula építész készítette, a vasszerkezeteket Feketeházy János mérnök tervezte, a díszítőmunkák pedig – köztük Lotz Károly freskói és a Wattot, valamint a Stephensont ábrázoló szobrok – a korszak magyar iparművészetének kiemelkedő alkotásai lettek.
Az új, Központi Személyszállító Indóház különösebb ceremónia nélkül nyílt meg. Másnap elindult az első menetrend szerinti vonat Miskolc felé, a MÁV akkori elnök-igazgatója, Tolnay Lajos jelenlétében. Az épület különlegessége volt az akkoriban ritkaságnak számító elektromos világítás, amelyhez a Ganz gyár szállította a felszerelést: 70 ívlámpa, 644 izzó és három dinamó működött benne.
A Keleti pályaudvar a történelem minden fordulópontját megsínylette, a világháborúk komoly károkat okoztak benne, melyek után hosszú helyreállítási munkák következtek. Az 1960-as években megépült a metróaluljáró, bővítették az éttermet, új óra került a homlokzatra, és a vágányok száma ötről négyre csökkent. 1988-ban az épület műemléki védelmet kapott. Azóta több ütemben zajlottak felújítások: rendbe hozták a tetőszerkezetet, megújult a Lotz-terem, valamint a belső csarnokok. 2014-ben a 4-es metró állomása is megnyílt a Keletinél, aminek következtében új közlekedési kapcsolatok keletkeztek, valamint kialakítottak egy modern városi teret.
Ma a Keleti pályaudvar Magyarország legforgalmasabb vasúti központja: naponta több száz vonat indul és érkezik ide. Egyszerre hordozza magában a régi idők patináját és a nagyvárosi nyüzsgést, így mindig is több marad puszta állomásnál – a főváros egyik jellegzetes találkozási pontja.
IDE TEDD BE A GALÉRIÁT!
Ezek is érdekelhetnek:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.