
Dübörög a nyár és a vakáció, sokan még csak most készülnek nyaralni, azonban a szabadságot könnyen tönkre teheti egy nem várt szállás lemondás. Elterveztünk mindent, visszaszámoltuk a napokat, a perceket a várva várt nyaralásig – aztán jön az e-mail vagy a telefonhívás: a szállás törölve. A legtöbben ilyenkor pánikba esnek, pedig ilyenkor sincs minden veszve! Van, amikor jogszerű a szállás visszamondása, máskor viszont igenis kérhetünk kártérítést. Ebben a cikkben eláruljuk, mik a lehetőségeid, és mit tehetsz, hogy a nyaralásod ne váljon rémálommá.
Ha a visszamondás jogszerű, például vis maior esetén, és az ÁSZF ezt egyértelműen tartalmazza, előfordulhat, hogy csak a befizetett összeg visszatérítésére vagyunk jogosultak. Ezért is fontos, hogy mindig olvassuk el a foglalási feltételeket.
Elfogadható indok lehet például csőtörés, tűz, áramszünet, személyzethiány, vagy akár a szálláshely működési engedélyének visszavonása. Viszont az nem elegendő ok, hogy "meggondolták magukat" vagy "többet fizetett egy másik vendég".
Első lépésként kérjünk írásos visszaigazolást és magyarázatot. Ez fontos lehet, ha panaszt kívánunk tenni vagy kártérítést igényelünk. Ezt követően érdemes azonnal alternatív szállás után nézni, főleg főszezonban, amikor a helyek gyorsan betelnek.
Bizonyos esetekben jogosultak lehetünk kártérítésre. Ha a szállásadó hibájából történik a visszamondás, és nem tud egyenértékű helyettesítést biztosítani, akkor jogunk van az előleg visszafizetésén túl a többletköltségek megtérítését is kérni.
A szállásközvetítő online cégeknél szigorúbb szabályozások vonatkoznak a szállásadókra. Ha egy foglalást visszamondanak, gyakran a platform segít másik szállás keresésében, illetve megtérítheti a különbözetet, ha az új szállás drágább.
Egy utazási biztosítás fedezheti az ilyen helyzetekkel járó költségeket, ha a biztosítás kiterjed a szállás visszamondására is. Emellett a bankkártyás foglalásokhoz is gyakran jár alapszintű biztosítás – erről is érdemes előre tájékozódni.
Ha úgy érezzük, hogy méltánytalanul jártak el velünk, fordulhatunk a fogyasztóvédelemhez vagy – nemzetközi ügyekben – az Európai Fogyasztói Központhoz. Az online platformokon értékelés formájában is jelezhetjük a problémát, hogy más ne kerüljön ilyen helyzetbe.
Ha már nyaralás, jöjjön néhány pénztárcakímélő utazási tipp:
Ezek a cikkek is érdekelhetnek:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.