Nincs minden veszve - Mutatjuk mit kell tenni, ha csődbe ment az utazási iroda

kárigény
PUBLIKÁLÁS: 2025. július 09. 11:45
Egy utazás megtervezése és befizetése izgalmas pillanat, de mi történik, ha az iroda váratlanul csődbe megy? Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk, milyen jogi és gyakorlati lépések állnak rendelkezésre egy utazási iroda fizetésképtelensége esetén, hogy az utasok minél hatékonyabban érvényesíthessék jogaikat.

Egy utazási iroda fizetésképtelensége sajnos nem ritka jelenség a turisztikai piacon, és az utasok számára komoly problémát jelenthet, különösen akkor, ha már befizették az utazás teljes vagy részleges díját. A közelmúltban egy komoly múlttal rendelkező, neves magyar utazási iroda, az UniTravel is fizetésképtelenné vált, amely alkalmat ad arra, hogy áttekintsük, milyen jogi és gyakorlati lehetőségek állnak az utasok rendelkezésére ilyen helyzetben.

utazási iroda fizetésképtelensége, utazó nő, gond
Mi a teendő utazási iroda fizetésképtelensége esetén? Mutatjuk!
Fotó: Nicoleta Ionescu /  Shutterstock 

Mi történik egy utazási iroda fizetésképtelensége esetén?

A magyar jogszabályok — különösen a 213/1996. (XII.23.) Kormányrendelet — előírják, hogy az utazásszervezők kötelesek vagyoni biztosítékkal rendelkezni. Ez a biztosíték szolgál arra, hogy fizetésképtelenség esetén az utasok befizetett előlegei és részvételi díjai visszatérítésre kerüljenek, valamint hogy az úton lévő utasokat hazajuttassák. Amennyiben az utazási iroda nem képes vállalásait teljesíteni, a felügyeletet ellátó hatóság (például a Budapest Főváros Kormányhivatala) megállapítja a fizetésképtelenséget, és intézkedik a vagyoni biztosíték hozzáférhetővé tételéről.

A vagyoni biztosíték intézménye

A vagyoni biztosíték lehet biztosítási szerződés vagy bankgarancia, amelyet az utazási iroda köteles igazolni. Ennek célja, hogy a fizetésképtelenség bekövetkeztekor a biztosító vagy pénzintézet felelősséget vállaljon az utazási iroda helyett, és a befizetett összegeket visszatérítse az utasoknak a jogszabályban meghatározott mértékig. Ez a rendszer az Európai Unió 90/314/EGK irányelvén alapul, amely az utazók védelmét szolgálja.

Fontos azonban tudni, hogy a biztosítási összeg nem mindig fedezi a teljes kárt, különösen akkor, ha több utazási iroda egyszerre válik fizetésképtelenné, vagy ha a bejelentett kárigények összege meghaladja a biztosítékot. Ilyen esetben jogi úton lehet érvényesíteni további követeléseket, és a fogyasztóvédelmi hatóságok, illetve bíróságok is szerepet játszhatnak a károsultak védelmében.

Mit tehet az utas?

  • Tájékozódás: Amint értesül az utazási iroda fizetésképtelenségéről, az utasnak érdemes ellenőriznie a hatóságok és az iroda hivatalos tájékoztatóit, hogy megtudja, hol és hogyan lehet kárigényt benyújtani.
  • Kárigény benyújtása: Az utazási irodák általában megadják a biztosítótársaság vagy pénzintézet elérhetőségét, amelyhez az utasok kárigényeiket bejelenthetik. Ehhez szükséges a befizetést igazoló dokumentumok, szerződések megőrzése.
  • Hazautaztatás: Ha az utas már úton van, az utazási iroda köteles gondoskodni a hazaszállításáról. Ha ez nem valósul meg, az utasnak a biztosítóhoz kell fordulnia, amennyiben a szerződés személyszállítást is tartalmaz.
  • Biztosítási lehetőségek: Az utasok számára ajánlott útlemondási biztosítást kötni, amely a kockázatviselés kezdete előtt történő lemondás esetén visszatérítheti a befizetett díjakat. Ez a biztosítás kiegészítő védelmet nyújt a fizetésképtelenségből eredő károk ellen.

Összefoglalva, ha az utazási iroda fizetésképtelenné válik, az utasoknak a következőket kell szem előtt tartaniuk:

  • A vagyoni biztosíték intézménye jogi védelmet nyújt, de nem mindig teljes körűt.
  • Fontos a befizetést igazoló dokumentumok megőrzése és a hatóságok, biztosítók tájékoztatásának figyelemmel kísérése.
  • Az utazási iroda köteles az úton lévő utasokat hazautaztatni, vagy az utasnak a biztosítóhoz kell fordulnia.
  • Az útlemondási biztosítás kiegészítő védelmet jelenthet.
  • Jogorvoslati lehetőség adott, ha a biztosíték nem fedezi a teljes kárt, és az állami szabályozás nem felel meg az uniós elvárásoknak.
    Ez a jogi és gyakorlati keret biztosítja, hogy a fizetésképtelenné váló utazási irodák esetén az utasok ne maradjanak teljesen védtelenek, és lehetőségük legyen kártérítést kapni befizetett összegeik után.
    Mielőtt Görögországba utaznál, érdemes átolvasni, mit tehetsz, ha az iroda csődbe megy:

Ezek a cikkek is érdekelhenek:

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.