20 éve mutatták be az Oscar-díjas filmet, ami az Amerikában – ami a hosszú évtizedek, de akár évszázadok óta – gyökerező rasszizmust mutatja be egy sokszereplős történetben. Az Ütközések 2005-ben mindenkit lenyűgözött, ám már akkor komoly vitákat szított, amiért a Túl a barátságon című meleg cowboy sztori helyett ez a film kapta a legjobb filmnek járó Oscar-díjat. A kedélyek azóta sem csitultak...
Mindenki emlékszik a legendás Jack Nicholson lefagyott arcára, ahogy a 2005-ös Oscar-díjátadón a legjobb film borítékját kinyitva a Crash szó hangzott el. Az Ütközések című film angol címe sokakat meglepett a díjkiosztón, ugyanis mindenki a Túl a barátságon című film diadalmenetére számított, amiben a néhai Heath Ledger és Jake Gyllenhaal alakított két meleg cowboyt.
20 év elteltével is számos vita tárgyát képezte és képezi, hogy vajon megérdemelte-e a Sandra Bullock nevével promótált film a díjat, főleg amióta pár évvel ezelőtt a Hollywood Reporter megkérdezte az akkori Oscar-szavazókat és több ezren vonták volna vissza az Ütközésekre adott voksukat. Helyette pedig a cowboyoknak adták volna. Egy újabb woke-dili csupán, vagy ez is csak az amerikai modernkori rasszizmus egy újabb példája?
Los Angelesben járunk, alig 4 éve omlottak le az ikertornyok a 9/11-es terrortámadásban, és a rasszizmus durvább, mint valaha volt az országban. Itt találkoznak egymással a kisemberek, akiknek másfél nap alatt a sorsa valahogy összefonódik egymáséval. A politikusfeleség és liberális férje, akiknek két feketebőrű férfi lopja el a kocsiját, miközben előtte azon háborodtak fel, hogy a puccus környéken még egy rendes kávéval sem kínálják meg az éttermekben a hozzá hasonlókat. A fekete vezetőnyomozó, aki a saját bőrén és bőrszínén is érzi a város elnyomó bürokráciját, a bunkó rendőr, aki apja betegsége miatt a színes bőrűeken tölti ki a frusztrációját, többek között egy tévés rendező feleségén, aki az utcán molesztál egy közúti ellenőrzés során. A fiatal rendőr, aki hisz az egyenlőségben, de vajon az utcán, egy éles helyzetben is képes lesz különbséget tenni fekete és fehér között? A mexikói bevándorló, aki a jobb élet reményében tűri a fehérek rasszizmusát, illetve egy mohamedán boltosét is, akinek a nyelvi korlátok és az őt érő folyamatos támadások kikészítik az idegrendszerét.
Paul Haggis író-rendező már 2001-ben megírta két hét alatt a forgatókönyvét az Ütközéseknek, ami a terrortámadás utáni feszült amerikai közeget akarta bemutatni. Érdekes módon pénzt viszont senki se akart neki adni a projektre, hanem neki kellett összekalapoznia a 6,5 millió dollárt a filmre. Hogy miért? Mert nagyon szembe megy az amerikai álommal a film: a gazdagok nem tanulnak, a kisembereket kihasználják, vannak csodák, de pillanatok alatt mennek életek tönkre, és itt bizony nincs happy end, mindenki viszi magával a maga sarát és sorsát, de inkább a bele ivódott gyűlöletét. A film nagyon koncentrált és talán ez a hibája is, mivel mindenkinek tényleg 3-4 jelenete van arra, hogy a modern rasszizmusból valamit bemutasson a nézőknek. Vannak sztorik, amik nagyobb hangsúlyt kapnak (rendező felesége, autótolvajok, nyomozó családja) és pár, ami szinte tejesen elsikkad (politikusné, politikus és a szeretője, rendező, fiatal rendőr) és bizony a végeredmény meg olyan, mint egy jó kóstoló az étteremben: mindenből csak pár falatot kapunk, de hol a főfogás?
Tény, hogy eposzi nagyságokban lehetne taglalni az amerikai rasszizmus gyökereit, egy szinte végtelen sorozatban, helyette Haggis 2 órában az arcunkba mondja: barmok vagytok, mert tök mindegy, miben hisztek vagy milyen a bőrszínetek, ugyanazok vagyunk mindannyian. A sztori amúgy pont kellően csavaros és lazán köti össze az összes történetet, ezeket pedig néhány kiváló színész tudta élettel megtölteni.
Sandra Bullock élete első drámai körülbelül 5 perces szerepéért nagyon Oscart akart kapni, de csak egy hiszti Karenre futotta, aki utálja a mexikóiakat és a feketéket, meg mindenkit, azért, mert baromi dühös, amiért felsőközéposztálybeli unatkozó fehér nő. Helyette Matt Dillon kapott jelölést a frusztrált rendőr szerepében, akiből a legváratlanabb pillanatban bukik ki a hős. A legnagyobb színészi bravúr azonban Thandiwe Newton-é, aki a molesztált rendezőfeleség szerepében elviszi 5 perc alatt az egész filmet, a nagyjelenet meg annyira torokszorító, hogy libabőr nélkül nehéz végignézni.
Hogy 20 év alatt változott-e eleget Amerika, a wokeság segített-e az Ütközések megítélésén? A kérdés jogos, de tény, 20 év alatt azért sokat változott a világ, de a film kiállta az idők próbáját. Hogy jobb film-e mint a Túl a barátságon? Jelen cikk írója szerint ez nagyjából az alma és a körte esete, de mert lehet, hogy a meleg cowboyokra még nem volt érett az Akadémia, de szembenézni az USA-ban tomboló rasszizmussal viszont igen!