Mindenki emlékszik a legendás Jack Nicholson lefagyott arcára, ahogy a 2005-ös Oscar-díjátadón a legjobb film borítékját kinyitva a Crash szó hangzott el. Az Ütközések című film angol címe sokakat meglepett a díjkiosztón, ugyanis mindenki a Túl a barátságon című film diadalmenetére számított, amiben a néhai Heath Ledger és Jake Gyllenhaal alakított két meleg cowboyt.
20 év elteltével is számos vita tárgyát képezte és képezi, hogy vajon megérdemelte-e a Sandra Bullock nevével promótált film a díjat, főleg amióta pár évvel ezelőtt a Hollywood Reporter megkérdezte az akkori Oscar-szavazókat és több ezren vonták volna vissza az Ütközésekre adott voksukat. Helyette pedig a cowboyoknak adták volna. Egy újabb woke-dili csupán, vagy ez is csak az amerikai modernkori rasszizmus egy újabb példája?
Los Angelesben járunk, alig 4 éve omlottak le az ikertornyok a 9/11-es terrortámadásban, és a rasszizmus durvább, mint valaha volt az országban. Itt találkoznak egymással a kisemberek, akiknek másfél nap alatt a sorsa valahogy összefonódik egymáséval. A politikusfeleség és liberális férje, akiknek két feketebőrű férfi lopja el a kocsiját, miközben előtte azon háborodtak fel, hogy a puccus környéken még egy rendes kávéval sem kínálják meg az éttermekben a hozzá hasonlókat. A fekete vezetőnyomozó, aki a saját bőrén és bőrszínén is érzi a város elnyomó bürokráciját, a bunkó rendőr, aki apja betegsége miatt a színes bőrűeken tölti ki a frusztrációját, többek között egy tévés rendező feleségén, aki az utcán molesztál egy közúti ellenőrzés során. A fiatal rendőr, aki hisz az egyenlőségben, de vajon az utcán, egy éles helyzetben is képes lesz különbséget tenni fekete és fehér között? A mexikói bevándorló, aki a jobb élet reményében tűri a fehérek rasszizmusát, illetve egy mohamedán boltosét is, akinek a nyelvi korlátok és az őt érő folyamatos támadások kikészítik az idegrendszerét.
Paul Haggis író-rendező már 2001-ben megírta két hét alatt a forgatókönyvét az Ütközéseknek, ami a terrortámadás utáni feszült amerikai közeget akarta bemutatni. Érdekes módon pénzt viszont senki se akart neki adni a projektre, hanem neki kellett összekalapoznia a 6,5 millió dollárt a filmre. Hogy miért? Mert nagyon szembe megy az amerikai álommal a film: a gazdagok nem tanulnak, a kisembereket kihasználják, vannak csodák, de pillanatok alatt mennek életek tönkre, és itt bizony nincs happy end, mindenki viszi magával a maga sarát és sorsát, de inkább a bele ivódott gyűlöletét. A film nagyon koncentrált és talán ez a hibája is, mivel mindenkinek tényleg 3-4 jelenete van arra, hogy a modern rasszizmusból valamit bemutasson a nézőknek. Vannak sztorik, amik nagyobb hangsúlyt kapnak (rendező felesége, autótolvajok, nyomozó családja) és pár, ami szinte tejesen elsikkad (politikusné, politikus és a szeretője, rendező, fiatal rendőr) és bizony a végeredmény meg olyan, mint egy jó kóstoló az étteremben: mindenből csak pár falatot kapunk, de hol a főfogás?
Tény, hogy eposzi nagyságokban lehetne taglalni az amerikai rasszizmus gyökereit, egy szinte végtelen sorozatban, helyette Haggis 2 órában az arcunkba mondja: barmok vagytok, mert tök mindegy, miben hisztek vagy milyen a bőrszínetek, ugyanazok vagyunk mindannyian. A sztori amúgy pont kellően csavaros és lazán köti össze az összes történetet, ezeket pedig néhány kiváló színész tudta élettel megtölteni.
Sandra Bullock élete első drámai körülbelül 5 perces szerepéért nagyon Oscart akart kapni, de csak egy hiszti Karenre futotta, aki utálja a mexikóiakat és a feketéket, meg mindenkit, azért, mert baromi dühös, amiért felsőközéposztálybeli unatkozó fehér nő. Helyette Matt Dillon kapott jelölést a frusztrált rendőr szerepében, akiből a legváratlanabb pillanatban bukik ki a hős. A legnagyobb színészi bravúr azonban Thandiwe Newton-é, aki a molesztált rendezőfeleség szerepében elviszi 5 perc alatt az egész filmet, a nagyjelenet meg annyira torokszorító, hogy libabőr nélkül nehéz végignézni.
Hogy 20 év alatt változott-e eleget Amerika, a wokeság segített-e az Ütközések megítélésén? A kérdés jogos, de tény, 20 év alatt azért sokat változott a világ, de a film kiállta az idők próbáját. Hogy jobb film-e mint a Túl a barátságon? Jelen cikk írója szerint ez nagyjából az alma és a körte esete, de mert lehet, hogy a meleg cowboyokra még nem volt érett az Akadémia, de szembenézni az USA-ban tomboló rasszizmussal viszont igen!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.