Lázár János: Személyes célom, hogy a közösségi közlekedés az utasokról szóljon

Lázár János
PUBLIKÁLÁS: 2025. szeptember 01. 12:55
KözlekedésInfót tartott a miniszter. Mutatjuk a részleteket.

Magyarországon 4 millió ember indul útnak nap, mint nap. Miközben egyre több autó kerül az emberek tulajdonában, egyre többen választják a tömegközlekedést is. Éppen ezért párhuzamosan zajlik az úthálózat és kötött pályák felújítása - írja a Ripost

Lázár János KözlekedésInfó címen sajtótájékoztatót tartott Fotó: Lehoczky Péter /  MTI

Lázár János a sajtótájékoztatóját azzal kezdte, hogy menetrend szerint, késés nélkül megérkezett az Otthon Start Program, ami több százezer fiatalnak kínál lehetőséget arra, hogy ne bérelni kelljen az otthonukat, hanem saját tulajdonuk lehessen. A miniszter szerint a fix 3%-os hitel rengeteg fiatalnak teszi lehetővé, hogy otthonhoz jusson, ezt követően pedig rátért a közlekedés helyzetére.

2022. novembere óta, amit elértünk 2025. szeptemberéig az az, hogy abból a válságból, amiben a MÁV és a Volán már 40-50 éve van sikerült ezt a két vállalkozást kimozdítanunk

– mondta Lázár János.

Egyre több gépjármű kerül tulajdonba, közben egye többen választják a tömegközlekedést is

Az elmúlt években egyre növekszik az autóvásárlások száma, legyen ez akár használt-, akár új autó. Éppen ezért felvetődött a kérdés, hogy milyen téren van szükség a tömegközlekedés fejlesztésére, illetve van-e egyáltalán szükség rá. A felmérések azt mutatják, hogy nagyon is, ugyanis az utóbbi időben egyre több autótulajdonos teszi le az autót és jár munkába tömegközlekedéssel

Jól mutatja ezt az eladott bérletek száma: 21 millió bérletet adtak el, amióta bevezették a vármegye-, illetve országbérleteket, ami azt jelenti, hogy egy hónapban egymillió bérletet vásárolnak az emberek.

Ezek mögött a számok mögött több tényező is áll. Egyrészt az, hogy az elmúlt időszakban jelentősen megnőtt a munkavállalók száma, másrészt az olcsó bérlet konstrukció. A magyar tömegközlekedés az 5. legolcsóbb az Európai Unióban, egy havi Pest vármegye bérlet egy diák számára mindössze 950 forintba kerül. Ugyanakkor a folyamatos fejlesztéseknek hála nő az utasok elégedettsége is a tömegközlekedéssel kapcsolatban, ami szintén hozzájárul ahhoz, hogy egyre többen válasszák a közösségi közlekedést az autózás helyett.

Szeptember közepétől elindul az M1-es autópálya hatsávosítása

Lázár János bejelentette, hogy szeptember 15-től kezdetét veszi Európa legnagyobb forgalomkorlátozása. A cél az M1-es autópálya 6 sávra szélesítése Budapest és Bábolna között, ami a tervek szerint 2029. decemberéig fog elkészülni. Ezidő alatt a Győr felé vezető oldalon 2+1 sáv lesz járható, a Budapest felé vezető oldalon viszont csak egy, ezért számolni kell a forgalom megnövekedésével. Mivel ez nagyban megnehezíti a agglomerációból ingázók életét, ezért a miniszter egy anyagi kompenzációt szeretne bevezetni: a Győr-Moson-Sopron-, a Komárom-, a Fejér-, illetve a Pest vármegyéből ingázók jövőre 15.000 forintért vásárolhatják majd meg az érintett 4 megyére érvényes autópálya matricát. 

Jó hír a KözlekedésInfón: tovább folytatódik a MÁV és a Volán korszerűsítése

Hegyi Zsolt a MÁV vezérigazgatója elmondta, hogy idén nyáron jelentősen javult a menetrendszerűség, csökkentek a késések. Ez több mindennek is köszönhető. 

  • Bevezetésre került a késési biztosítás.
  • Tavaly nyáron például előfordult, hogy több IC kocsi is hiányzott, idén azonban ez egyáltalán ne fordult elő, kellően felkészültek a nyári utasforgalomra.
  •  Zajlik a mozdonycsere program is: 100 mozdonyt terveznek lecserélni, amiből 40 cseréje már meg is történt.
  • A 200 autóbuszos tartalékrendszer sokat segített például a nagy viharok során, amik vonatpótlásnál nagy szerepet kaptak.

Közben zajlik a mosdók felújítása is, illetve javul a vonatok tisztasága is. Naponta 300-szor takarítják a vonatokat, ezzel kapcsolatban a legpozitívabb a visszajelzés. Folyamatosan fejlesztik a MÁV applikációt is, most épp a térképes keresés fejlesztése van folyamatban. 

Lázár János elmondta, hogy messze van még a siker és ez nem az öndicséret időszaka, de a tömegközlekedés elkezdett az utasokról szólni, ami lényegében a közösségi közlekedés célja.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.