Finoman fogalmazva is mozgalmas héten van túl a fővárosi tömegközlekedés: augusztus 13-án kezdődött a vesszőfutás, amikor a Budapest V. kerületében, a József Attila utca és a Nádor utca kereszteződésében, utasokkal a fedélzetén gyulladt ki egy 16-os BKV busz. A tűz átterjedt arra az épületre is, ami mellett a busz megállt, valamint egy jelző lámpára is. Ezzel azonban még nem volt vége: miután másnap a XII. kerületben előbb a Németvölgyi úton, majd az Alkotás utcában is busztüzek borzolták a fővárosiak idegeit.
Csak a szerencsének köszönhető, hogy
a 24 óra leforgása alatt történt 3 fővárosi busztűz egyike sem követelt sérültet, vagy halálos áldozatot.
Budapest főváros kormányhivatala azonban nem hagyta szó nélkül a busztüzeket és vizsgálatot rendelt el az esetek miatt, illetve elrendelte a budapesti buszok átvizsgálását, amit a Bors által megkérdezett közlekedésmérnök is üdvözölt.
Kimondottan örülök, hogy a kormányhivatal elrendelte az átfogó vizsgálatát a buszoknak, mert az statisztikailag semmivel nem igazolható, hogy 24 óra leforgása alatt 3 busz így meghibásodik, hogy abból 2 teljesen kiég
– mondta a busztüzek kapcsán lapunk érdeklődésére Wintermantel Zsolt, közlekedésmérnök, aki hozzátette, hogy a kiégett autóbuszok közül két Mercedes Citaro típus is 24 éves volt már.
Ez azt jelenti, hogy legalább kétszer kiszolgálták az élettartamukat ezek a járművek. Ilyenkor már exponenciálisan növekszik a meghibásodás, illetve az anyagfáradás lehetősége.
A Bors BKV-informátora szerint azért gyulladtak ki a buszok, mert elmaradt a motormosás és a karbantartás. Ezt tartja a busztüzek egyik legvalószínűbb okának Wintermantel Zsolt is. A közlekedésmérnök felhívta a figyelmet az ismét egyre inkább elöregedő budapesti buszflottára is.
Legutóbb, 2010 előtt nagyon rossz állapotban volt a BKV járműflottája, ez Tarlós István főpolgármestersége alatt egy jelentős fiatalításon ment át: új buszok beszerzésével, illetve külső szolgáltatók bevonásával. Sajnos azonban az elmúlt években újra elkezdett öregedni a buszpark, mert nincs meg a megfelelő ütemben történő cseréjük. Ráadásul a feszes menetrend betartásához szinte az összes buszt ki kell adni a forgalomba, emiatt aztán megfeszített tempóban dolgoznak a karbantartók és a szerelők
– mondta a szakember.
A közlekedésmérnök hozzátette: nem az első kigyulladt busz aggasztotta, mert egy több ezres flotta műszaki üzemeltetése során ilyesmi egyszer bárhol, bármikor előfordulhat.
Az viszont, hogy 24 óra leforgása alatt 3 ilyen eset is történjen, statisztikailag szinte a lehetetlen kategóriába tartozik. Ennek biztosan van valami oka, mert ezt csak a véletlennel már nem lehet indokolni.
A busztüzek valódi okára a kormányhivatali vizsgálat deríthet fényt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.