Óvodai barátságok: átmeneti szeszély vagy komoly kapcsolat?

Óvodai barátságok: átmeneti szeszély vagy komoly kapcsolat?

óvoda
PUBLIKÁLÁS: 2025. július 19. 19:20
Amikor a nagyobbik fiam, Máté először mesélt otthon Daniról, akivel „legjobb barátok” voltak, őszintén szólva mosolyognom kellett. Hároméves volt, és olyan lelkesedéssel mesélt erről a barátságról, mintha évtizedek óta ismernék egymást. Azután egy hét múlva már Zoliról beszélt ugyanilyen lelkesedéssel, Dani pedig mintha el sem létezett volna.

Akkor még azt hittem, ezek csak valóban csak átmeneti dolgok. Három gyerek és sok-sok óvodai év után azonban már tudom: az óvodai barátságok léteznek, és sokkal mélyebbek, mint ahogyan azt sokan gondolnák. Kis helyesbítéssel, az óvodai barátságok léteznek, de nem úgy, ahogyan mi, felnőttek értelmezzük a barátság fogalmát. A gyerekek barátságai spontánok, intenzívek és gyakran pillanatnyi érdeklődésen alapulnak. Amikor a három éves kisfiam azt mondja, hogy Peti a „legjobb barátja”, akkor abban a pillanatban ez teljesen igaz – de ez nem jelenti azt, hogy holnap is ugyanez lesz a helyzet.

A kisebb gyerekeknél – 3-4 évesek – a barátság gyakran azt jelenti, hogy éppen együtt játszunk most. Nincsenek még kialakult preferenciák vagy mély érzelmi kötődések, inkább a közös tevékenység köti őket össze. 

Az óvodáskor különböző szakaszai és a barátság változása

KISCSOPORT: A párhuzamos játék kora

Ebben az életkorban a gyerekek még tanulják a szociális interakciót. Az óvodai barátságok léteznek, de inkább „barátság-próbálkozások” formájában. A kicsik gyakran ugyanabban a térben játszanak, de nem feltétlenül együtt. Ebben a korban gyakori, hogy a gyerek minden társát „barátjának” nevezi. Nem jelenti ez azt, hogy felszínesek – egyszerűen más a barátság definíciójuk. Számukra barát az, aki kedves hozzájuk, nem veszi el a játékukat, és hajlandó közelükben lenni, és mindez csak éppen az adott pillanatban érvényes. 

KÖZÉPSŐ: A választás időszaka

Négyéves kor körül kezd kialakulni a szelektívebb barátság.

Ebben az életkorban az óvodai barátságok már olyan formában léteznek, amit mi is felismerünk barátságnak. Vannak közös titkaik, védik egymást, és képesek kompromisszumokat kötni a játékokban. Persze még mindig előfordul a hirtelen váltás – egy veszekedés után akár napokig sem beszélnek, majd hirtelen ismét elválaszthatatlanok. Ez utóbbi már elég felnőttes vonás... 

NAGYCSOPORT: Mélyülő kapcsolatok

Az óvoda utolsó évében, amikor a gyerekek készülnek az iskolára, az óvodai barátságok már gyakran nagyon hasonlítanak a felnőttek barátságaihoz. Sára, a kislányom ebben a korban alakított ki olyan barátságot Emmával, ami éveken át tartott. Képesek voltak hosszan beszélgetni, együtt tervezni, és valódi empátiát mutatni egymás iránt.

Az ovis barátságok a szociális készségek fejlesztésének terepei

Az óvodai barátságok léteznek azért is, hogy a gyerekek megtanulják a társas együttélés alapjait. Hogyan osztják meg a játékokat? Hogyan oldanak meg konfliktusokat? Hogyan fejezik ki az érzelmeiket? Mindezeket a készségeket a kortársaikkal való kapcsolatokban sajátítják el.

A barátságok során a gyerekek megtanulják felismerni és értelmezni mások érzelmeit. Látják, amikor a barátjuk szomorú, vidám vagy mérges, és fokozatosan megtanulják, hogyan reagáljanak ezekre az érzelmekre.

Az óvodai barátságok segítik a gyerekeket saját személyiségük felfedezésében is. A barátokkal való összehasonlítás során derül ki, hogy miben hasonlítanak, miben különböznek. Milyen vagyok én, és milyen a másik? Nagyon fontos útja ez a jellemfejlődésnek. 

 

Mikor aggódjunk a barátságok vagy a nemlétező barátságok miatt? 

Ha hónapokon át látjuk, hogy a gyerekünk nem alakít ki kapcsolatokat, érdemes beszélni az óvónőkkel. Lehet, hogy segítségre van szüksége, és ilyenkor egy kezdeményező csoporttárs elegendő lehet ahhoz, hogy őt is játékba vonják a többiek. Úgy is alakulhatnak az események, hogy a gyerekünk folyamatosan konfliktusba kerül társaival, barátság helyett veszekedés, verekedés lesz a jellemző, ilyenkor az óvónőkkel kell elsősorban beszélni erről, és ha nem oldódik meg a dolog, érdemes szakemberhez fordulni. Lehet, hogy vannak mögöttes okai ennek a viselkedésnek. Az is figyelemre méltó, ha a gyerek túlságosan ragaszkodik az egyik baráthoz, és képtelen egyedül játszani vagy más kapcsolatokat kialakítani. Az egészséges barátság nem jelent függőséget.

Az óvodai barátságok és az iskola

Az ovi sajnos nem tart örökké. Nagy kérdés az, hogy mi lesz ezekkel a barátságokkal, ha a gyerekek különböző iskolákba mennek? Az igazság az, hogy az óvodai barátságok léteznek és értékesek akkor is, ha nem tartanak örökké. Az iskolán kívül is lehet tartani a kapcsolatot egy óvodás baráttal, de számolni kell azzal is, hogy az iskolában ott lesznek az új barátok, így később ezek az ovis kapcsolatok halványulhatnak, eltűnhetnek. Három gyerek óvodai évei után elmondhatom: az óvodai barátságok rendkívül fontosak. Nem azért, mert feltétlenül egész életre szólnak, hanem azért, mert megtanítják a gyerekeket az első kortárs kapcsolatépítésre, az empátiára, a kompromisszumokra, segítenek önmaguk megismerésében is. 

Minden szülőnek azt javaslom: vegyék komolyan gyerekük óvodai barátságait. Ne becsüljék le azzal, hogy „úgyis elmúlik” vagy „majd kinövi”. Ezek a kapcsolatok valóságosak és értékesek a gyerek számára éppen úgy, ahogyan a mi barátságaink értékesek nekünk. Szerencsés esetben ilyenkor a szülők is szimpatizálnak egymással és szerveznek közös programokat óvodán kívül is, ami különösen boldoggá teszi a kisbarátokat, és ha minden jól megy, a szülőket is. 

És ha a gyereketek lelkesen mesél az új legjobb barátjáról – még akkor is, ha ez már a harmadik ilyen barát ezen a héten –, hallgassátok végig! Mert az ő szívében abban a pillanatban ez a legfontosabb kapcsolat a világon. És ki tudja? Talán ez lesz az a barátság, ami meghatározza a következő néhány évét, vagy akár az egész életét.

Miri

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.