A mobiltelefon mára egyfajta csodafegyverré, titkos kis pirulává, a jóság édes jutalmává vált a szülők kezében, amely prompt és mindig elérhető megoldást kínál a gyerekek által okozott "problémákra".
Cikisen hangos a kicsi egy étteremben? Nosza, nyomjunk a kezébe egy mobilt, legalább azzal ellesz, nem borítja a fejére a spárgafőzeléket. És lőn, világosság. A gyerek nem zajong, nem szaladgál, nem türelmetlenkedik tovább, és nem veszélyezteti sem saját, sem mások testi épségét. Nyugi van, halkan duruzsol a Peppa malac a képernyőn, amikor a fancsali képű pincér végre feltálalja az előételt. Ismerős helyzet? Naná, behelyettesíthető helyszínek és személyek variálásával nap, mint nap előfordul bármelyikünkkel.
Kütyükkel a szülők és látszólag a gyerekek élete is egyszerűbbé és konfliktusmentesebbé válik. Az egyetlen feszültségforrás aztán már ebből a megnyugtató állapotból következik, olyankor jelentkezik, amikor elérkezik az idő, hogy elvegyük a készüléket a gyerek kezéből. Máris egy újabb horrorfilmben találhatjuk magunkat. Ilyenkor lesz világos ugyanis, hogy egy masszív pszichés függőség az, amiben aranyosan nyomkodó csemetéink élnek. Nézzük, mennyiben igaz ez a súlyos állítás!
A függőség 6 alapvető összetevője
Dr. Jon Griffiths, az amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia tagjaként a függőség kulcsfontosságú összetevőit egy 2005-ös tanulmányban sorolta fel, amely a Frontiers in Psychiatry című folyóiratban jelent meg. Ezek a következők:
1. Jelentőség
Ez akkor következik be, amikor a tevékenység az ember életének egyetlen legfontosabb tevékenységévé válik, és uralja a gondolatait (preoccupációk és kognitív torzítások), érzéseit (kívánás) és viselkedését (a szocializált viselkedés romlása). Például, még ha az illető épp nem is foglalkozik a tevékenységgel, folyamatosan arra gondol, mikor teheti meg legközelebb (azaz teljesen elmerül a tevékenység gondolatában). - Ez valóban igaz a folyton kütyüző gyerekekre és a felnőttekre is, hiába is tagadnánk.
2. Hangulat módosítása
Ez azokra a szubjektív élményekre utal, amelyeket az emberek a tevékenység végzése következtében tapasztalnak, és amelyek egyfajta megküzdési stratégiaként szolgálhatnak (például felpörgető "buzz" vagy "high" élményeket élnek át, vagy éppenséggel nyugtató "menekülés" vagy "érzéstelenség" érzetet). - Szintén helyénvaló megállapítás, amikor egy mobilozó kamaszt figyelünk.
3. Tolerancia
Ez az a folyamat, amely során egyre nagyobb mennyiségű tevékenység szükséges a korábbi hangulatmódosító hatások eléréséhez. Alapvetően ez azt jelenti, hogy aki a tevékenységet végzi, fokozatosan növeli az időt, amit naponta a tevékenységgel tölt. - Egyetértünk?
4. Elvonási tünetek
Ezek azok a kellemetlen érzelmi állapotok és/vagy fizikai hatások (például remegés, rosszkedv, ingerlékenység stb.), amelyek akkor jelentkeznek, amikor az illető nem tudja elvégezni a tevékenységet. - Próbáljuk meg elimádkozni a gyerkőc kezéből a mobilt, amikor éppen szabadidős tevékenységek zajlanak a családban.
5. Konfliktus
Ez utalhat az egyén és a környezetében élők közötti konfliktusokra (interperszonális konfliktus), más tevékenységekkel szembeni konfliktusokra (például munka, társadalmi élet, hobbik és érdeklődési körök) vagy belső konfliktusokra (például intrapszichés konfliktusok és/vagy az önkontroll elvesztésének szubjektív érzései), amelyek túl sok időt töltenek a tevékenységgel. - Ugyancsak akkor érzékelhető, amikor mi, szülők megpróbáljuk szabályozni a kütyühasználatot.
6. Visszaesés
Ez az a hajlam, hogy a tevékenység túlzott mértékű végzésének korábbi mintái ismétlődnek, és még a legszélsőségesebb minták is gyorsan visszatérhetnek az irányítás időszakait követően. - Nem lehet leszokni róla egykönnyen.
A Common Sense Media tanulmánya szerint a 13-18 éves tinédzserek körében a legmagasabb azokostelefon-függőség aránya, vagyis gyerekeink mintegy 50 százaléka érzi úgy, hogy ténylegesen függő a telefonjától. A kamaszok véleménye azért fontos, mert ők már képesek szembenézni a valós helyzettel, elismerik, hogy elvesztek az 5G erdőben.
A hazánkban nem olyan rég társadalmi egyeztetésre bocsátott és elvileg idén szeptembertől várható oktatási intézményekre vonatkozó telefonhasználat szabályozás ezeknek a negatív hatásoknak a csökkentésében segíthet, hiszen a gyerekek a fél életüket az iskolában töltik. És ha már ott vannak, nem ártana, ha némi tudást is magukba szippantanának, a nagy tesó, Google segítsége nélkül.
Akác
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.