Szeptembertől zsebeket kipakolni a suliban?

Szeptembertől zsebeket kipakolni a suliban?

Iskola
PUBLIKÁLÁS: 2024. július 23. 07:00
Társadalmi egyeztetés alatt a szigorúbb szabályozás az iskolába bevihető tárgyakat illetően.

A Belügyminisztérium friss államtitkári bejelentése alapján szeptembertől új szabályozások léphetnek életbe a gyerekek életében az iskolába bevihető tárgyakkal kapcsolatban, melyek célja a tanulási környezet és a diákok biztonságának javítása. Rétvári Bence július 19-én a Facebook-oldalán tette közzé az új rendelet tervezetét, amelyet a kormány társadalmi egyeztetésre bocsátott.

A társadalmi egyeztetés során az észrevételeinket a [email protected] szervezeti e-mail-címre küldhetjük meg 2024. július 26-ig. A hivatalos szöveg pedig itt található.

A javaslat szerint szeptembertől tilos lesz olyan tárgyakat az iskolába vinni, amelyek veszélyeztetik a közbiztonságot vagy a diákok testi épségét. Ezek közé tartoznak azok az eszközök, amelyeket a Büntető törvénykönyv vagy a szabálysértési jogszabályok eddig is tiltottak, valamint azok, amelyeket 18 éven aluliak számára nem értékesíthetőek.

A mobiltelefonok és más „okos” eszközök nem lesznek teljesen tiltottak, de használatukat korlátozni fogják. Az iskoláknak kell gondoskodniuk a jogszabály betartatásáról, és a pedagógusok jogosultak lesznek ellenőrizni a szabályok betartását. A cél az, hogy a diákok figyelme ne terelődjön el a tanulásról.

De miért?

Rétvári Bence emlékeztetett a bőnyi iskolai késelési esetre, amely rávilágított a szigorúbb szabályozás szükségességére. Az új rendelet felhatalmazza a pedagógusokat, hogy ellenőrizzék, hozott-e be a diák magával közveszélyes eszközt az iskolába. Ez az intézkedés a diákok és a tanárok biztonságát hivatott szolgálni.

Egyre több hazai és nemzetközi kutatás bizonyítja továbbá, hogy a korlátlan iskolai mobiltelefon-használat negatívan befolyásolja a diákok figyelmét, koncentrációját és teljesítményét. A tanárok és igazgatók többsége szükségesnek tartotta az iskolai mobilhasználat szabályozását, mivel a kütyük jelentős mértékben megnehezítik a tanárok oktató munkáját.

A diákoknak továbbra is lehetőségük lesz mobiltelefonjaikat használni az iskolaidő előtt vagy után, és szükség esetén tarthatják a kapcsolatot szüleikkel ezen keresztül. Amennyiben a tananyag elsajátításához szükséges a mobil használata, a tanár engedélyével bevihetik az órára. Tehát leegyszerűsítve, az okoseszközöket akkor használhatják a diákok, ha azok a tanulást szolgálják.

Rétvári Bence hangsúlyozta, hogy nemcsak a hazai, hanem az UNESCO és az ENSZ kutatásai is alátámasztják, hogy a túlzott mobiltelefon-használat csökkenti az oktatási teljesítményt. Franciaország, Hollandia, Olaszország, Szlovákia és Anglia már határozott lépéseket tettek a mobiltelefonok kiszorítására az iskolákból.

Franciaországban, Finnországban és Kínában országos tilalom van érvényben az iskolai telefonhasználatra. Hollandia pedig szintén tervezi, hogy jövő évtől kezdve betiltja a mobiltelefonok használatát. Olaszországban a tanárok nap elején begyűjtik a kütyüket, egészen a nap végéig.

Internetes zaklatás és cyber-bullying

Az iskolai mobiltelefon-használat visszaszorítása az iskolai internetes zaklatások, cyber-bullying esetek számát is csökkentheti. Kevesebb lehetősége lenne így a diákoknak egymásról kiszolgáltatott helyzetben felvételeket készíteni, amelyek később visszaélésre adhatnak okot.

Mit mond az UNESCO az okostelefonok tanórai használatáról?

A 2023-as UNESCO-jelentés szerint a technológia, például az okostelefonok és a számítógépek túlzott használata az oktatásban semmissé teheti azok előnyeit, különösen, ha hiányzik a tanári útmutatás.

Az ENSZ-ügynökség kiemelte, hogy már az okostelefonok puszta közelsége is a tanulók figyelemeltereléséhez vezethet az osztályteremben, ami végső soron rosszabb tanulmányi teljesítményt eredményez.

„A digitális forradalom mérhetetlen lehetőségeket rejt magában, de ahogyan figyelmeztetések hangzottak el azzal kapcsolatban, hogy miként kell szabályozni a társadalomban mindezt, hasonló figyelmet kell fordítani arra is, hogyan használják ezeket az új generációs eszközöket az oktatásban”

- mondta Audrey Azoulay, az UNESCO főigazgatója sajtóközleményében. „Használatuknak a tanulási élmények fokozását, valamint a diákok és a tanárok jólétét kell szolgálnia, nem pedig a kárukat.”

Miközben a lépés felújította a mobiltelefonok diákokra gyakorolt hatásairól szóló vitát, a Computers in Human Behavior Reports című folyóiratban megjelent tanulmány kimutatta, hogy az okostelefon-függőség negatívan hat a diákok tanulására és általános tanulmányi teljesítményére. Az eredmények továbbá arra utalnak, hogy minél nagyobb mértékben használnak telefont tanulás közben, annál erősebb a negatív hatás a tanulásra és a tanulmányi teljesítményre.

Gyermekeink függőek? És velünk mi a helyzet?

A Seyyed Salman Alavi pszichológus által vezetett kutatócsoport már ennél is messzebbre ment: arra hivatkoztak, hogy a viselkedésfüggőség, például az internetfüggőség hasonló a drogfüggőséghez - azzal a különbséggel, hogy az előbbi esetében az egyén nem egy anyagtól függ, hanem az adott cselekvés által kiváltott viselkedéstől vagy érzéstől.

„A drogfüggőség fizikai jelei hiányoznak a viselkedésfüggőségben” - írta Alavi. „A viselkedésfüggő személyek sajátos tünetekkel rendelkeznek, és ugyanazokat a következményeket szenvedik el, amelyeket az alkohol- és drogfüggőség, valamint más kényszeres viselkedésmódok okoznak.”

Egy későbbi cikkünkben részletesen írunk majd a függőség jeleiről.

Akác

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.