Nem adják át a helyet a kismamáknak Japánban

Nem adják át a helyet a kismamáknak Japánban

közlekedés
PUBLIKÁLÁS: 2016. március 22. 06:00
Nos, ha a kedves olvasó is egyetért, folytatnám a történetemet. Az utazást nem szeretném részletezni, legyen elég annyi, hogy igen fárasztó volt. Megérkezésünk éppen nyár közepére esett. A hőmérséklet körülbelül hasonló a magyarországihoz, viszont a páratartalom – szigetországról lévén szó – sokkal magasabb. Emiatt az embernek olyan érzése van, mintha egy uszodában lenne, csak éppen felöltözve. A reptérről egy busz vitt minket a kikötőbe, ahonnan egy kis hajókázás után a parton a nejem szülei már vártak minket. A buszmegállóban feltűnt valami furcsa. Sokan érkeztünk a repülővel, mégis csak mi ketten a feleségemmel várjuk a buszt? Mint kiderült, tévedtem, csak azért nem láttam a többi embert, mert mögöttünk álltak. Méghozzá libasorban, mint a menzán. Japánban ugyanis az a divat, hogy – legyen szó buszról, vonatról, vagy bármilyen közlekedési eszközről – az emberek érkezési sorrendben, egymás mögött felsorakozva fegyelmezetten várnak. Így felszálláskor nincs vita, tülekedés.

Ami még feltűnt, hogy a sofőrön a nyári meleg ellenére tányérsapka és patyolatfehér kesztyű volt. Japánban egyébként nincsenek csuklós buszok, minden busz kétajtós, a hátsó ajtón történik a fel-, az első ajtón a leszállás. A fizetés úgy történik, hogy a pénzt a sofőr melletti kasszába kell bedobni. A vezetőnél nincs pénz, ezért az összeget pontosan kell fizetni. Akkor sem kell aggódni, ha valakinél nincs pont annyi apró, mert egy automata készségesen felváltja a belehelyezett papírpénzt. Itt szeretném megemlíteni azt is, hogy a japán járműveken nem szokás átadni a helyet az időseknek, várandósoknak. Micsoda!? – hördülhet fel a kedves olvasó, és joggal. Hiszen a japán a világ legudvariasabb népe! Nos, akkor hadd oszlassak el egy tévhitet. A japánoknak csak a viselkedésük udvarias, ők maguk nem. Elmagyarázom a különbséget.

Ha egy magyar ember kedves, udvarias, akkor mindenkivel az. A közértben az eladóval éppúgy, mint a főnökével, vagy otthon a házastársával. Mert ő ilyen. Ezzel szemben a japán ember kedvessége, udvariassága nem mindenkinek szól, csupán bizonyos embereknek. Hogy ennek az okát megértsük, ismernünk kell két fogalmat. Az egyik az „ucsi”, a másik pedig a „szoto”. Magyarul: benn és kinn. Vagy másképpen belső kör, külső kör. A belső kört alkotják azok az emberek, akikhez valami közöm van. Családtag, kolléga, iskolatárs, stb. A külső körhöz tartozik mindenki más. Aki az ucsimhoz tartozik, azért mindent megteszek, ahhoz hűséges vagyok – gondolják ők. Ellenben aki a szoto-ban van, azzal jobb esetben csak közömbösek, rosszabb esetben kissé bunkók. Hát ezért van az, hogy a tini nem adja át a helyét. Mert az az idős ember nem tartozik az ucsiba, nincs hozzá köze. Természetesen kivételek azért mindig akadnak.

Nos, időközben megérkeztünk a kikötőbe. Itt egy hajóba szálltunk, természetesen katonás rendben, ahogy azt kell. Amikor partot értünk, a feleségem szülei már vártak minket. Autóval érkeztek, és kedvesen felajánlották, hogy üljek előre. Szívesen fogadtam el az ajánlatot, mivel a hatalmas autó nagyon csábító volt. Hamar helyet is foglaltam a vezetőülésben. Persze nem szándékosan. Magyarországon megszoktam, hogy az anyósülés a jobb oldalon van. De ez egy japán autó volt. Itt fordítva van. Mint a közlekedés. Ez eleinte nagyon furcsa volt, de nem sokáig törődtem ezzel, mivel a kocsi teljesen lenyűgözött. A légkondi, amely a japán autókban alap, végtelenül jólesett a nyári kánikulában. Automata váltó, beépített navigáció, 170 lóerős V6-os motor, mind simogatták férfi lelkemet. Mivel mindannyian éhesek voltunk, hazafelé megálltunk egy vendéglőnél. Hogy mit ettünk és milyenek általában a japán ételek? Nos, erről a következő cikkben.

Jabandzsin

További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán.
Tetszik?

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.