Miért is kell áttalpalni az egész kócerájon, ha zsebkendő és ital is kell? Pont azért, hogy keresztül-kasul bejárd az üzletet. A termékcsaládokat nem véletlenül árulják szétszórtan. Másként nem biztos, hogy egy teljes kört tennénk az üzletben. A kenyér, hús és tej mindig a bolt hátsó részébe kerül, mert ezeket naponta kell venni, s miattuk végig kell haladni a többi osztályon is. Az egymáshoz asszociálható termékeket pedig egymás mellé rakják, mert egyik ösztönzi a másik vásárlását.
A polcrendezés szabályai: mindig tele kell lenniük és magasra kell halmozni rajtuk az árut, mert a tömeg kínálja magát és persze, hogy a gyerekeknek szánt árut az alsó polcra teszik, hogy a kicsik elérhessék. A könnyen elérhető polcokra kerül, amit nagy haszonnal árusítanak. Nehezebb elérni a kisebb profitot hozó árut és legalulra is kerülhet, amire mindenképp szükségünk van. Ha a szemmagasságban található termékek eladását vesszük 100 százaléknak, akkor 74 százalék fogy a csípőmagasságban levőkből, és 57 százalék a padló szintjéről. Más kutatások szerint a legtöbbünk a boltok jobb kézre eső részéből vásárol, és szemünk balról jobbra söpör végig a polcokon; ezért a maximális eladás érdekében ide teszik a legújabb, legkapósabb, legdrágább dolgokat.
Világításhoz tiszta, világos és lágy fényt választanak. A hűtőket pedig különleges fénnyel világítják meg, hogy az áruk frissebbnek és kívánatosabbnak tűnjenek. A hangszórókból zene szól. Épp csak annyira hangos, hogy felismerjük és vele dúdoljunk, de ne vonja el a figyelmünket az árukról, de befolyásolhassa a tempónkat. A lassú zene megnyugtatja, és arra biztatja a vevőket, hogy hosszabban időzzenek (akár 38 százalékkal is tovább, mint tempósabb muzsika mellett), és így többet is költsenek.
A vásárlás végén jobban hajlunk rá, hogy még egy-két dolgot a kosarunkba dobjunk, sőt, ha van a közelben gyorsétterem, egy nagyobb összegű bevásárlás után könnyebben kinyitjuk a tárcánkat ott is egy kicsit. A pénztáraknál várnak az általam csak „gyerek-vinnyogtató” polcoknak nevezett képződmények, ahol a megfáradt szülőket gyerekeik a sorban állás alatt mindenféle vacakért fűzhetik.
Van törzsvásárlói kártyája? – kérdezi a pénztáros. Persze, van, és hipp-hopp bevásárlásaink árulistája alapján már alakul is vásárlói profilunk. Pár hónap, és érkezhet a személyre szóló, postán küldött ajánlat, kedvezményes kuponokkal. Vagy lehet, hogy szokásaink elemzésével ráirányítják figyelmünket olyan árukra, amelyeket általában nem vásárolunk. Esetleg kedvelt márkánkat lecseréltük. Nosza, jöhet a speciális ajánlat, hogy visszacsábítsanak korábbi termékükhöz.
Adja meg irányítószámát! – kérik a kasszánál. Egy pszichografikus számára ez a négy szám rengeteg információval szolgál. Ha lakhelyünket kombinálják vásárlásainkkal, máris indulhat a más cégekkel közös, környékre szabott marketingakció.
Egy átlagos bevásárlás alkalmával nagyjából 15-20 000 termékkel találkozunk, és hogy ezek közül mi kerül, a kosárba azt sokszor nem is tudatosan döntjük el. E.B. White 1936-ban azt írta a reklámszakmáról: „Gyengéink – félelmeink, törekvéseink, betegségeink, büszkeségeink, önzőségünk, vágyaink és tudatlanságunk – fegyver a kezükben.”
Ti mennyire vagytok tudatos vásárlók? Beszippant a hipermarket, vagy pontos listákkal felfegyverkezve igyekeztek a minimálisra redukálni az áruházak manipulációinak hatását?
Center
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.