Olcsó és jó használt autóra vágyik a magyarok többsége

Olcsó és jó használt autóra vágyik a magyarok többsége, és másfél millió forintot hajlandó fizetni a járgányért. Pedig az új jármű biztonságosabb és kevesebbet kell költeni rá. Minden második család csak álmodozhat saját közlekedési eszközről.
Olcsó és jó használt autóra vágyik a magyarok többsége, és másfél millió forintot hajlandó fizetni a járgányért. Pedig az új jármű biztonságosabb és kevesebbet kell költeni rá. Minden második család csak álmodozhat saját közlekedési eszközről.

Megbízható, de olcsó kocsit keres a magyar, ha használt autó vásárlására adja a fejét. Átlagosan valamivel kevesebb, mint másfél millió forintot ad érte.

– A válság óta két, igen élesen elkülönülő végletbe tömörülnek az autóvásárlók Magyarországon: az egyik oldalon azok állnak, akik óvatosan kuporgatták össze a kocsira valót, s szeretnék minden petákjukat okosan befektetni. A másik oldalon a kifejezetten luxusmárkákat keresők helyezkednek el – kezdte Csontos Zoltán, a Csonti Car használtautó-kereskedés ügyvezetője a Bors kérdésére. Tapasztalata szerint vásárlás előtt céltudatosan keresik az interneten a kívánt típusú autót, és a lehető legjobb áron próbálnak meg hozzájutni. Csontos Zoltán szerint autóvételkor fontos szempontnak kell lennie a használhatóságnak, az amortizációnak, a műszaki állapotnak, ám ma az ár a legfontosabb.

– Egy 7-10 éves kocsi a legjobb választás, ha valaki anyagilag jól akar járni: a használt jármű kevesebbet veszít az értékéből, s nem márkaszerviz-köteles, mint egy új. A vele járó költségekre a vevő fel tud készülni, mert tisztában van vele, hogy költeni kell rá. Az új autó, ahogy kigurul a szalonból, jelentősen veszít az értékéből. Ráadásul az új kocsikat úgy tervezik, hogy a garancia érvényességének lejártakor, négyöt éves korukban kezdenek jelentkezni a problémák – érvelt Csontos a használt gépkocsi mellett.

Ezzel szöges ellentétben van Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnökének álláspontja, aki szerint még mindig jobban járunk az új autóval.

– A Magyarországon futó személygépjárművek átlagos életkora tizenkét év. Még nagyobb baj, hogy a behozott gépkocsik több mint fele tizenegy évesnél régebbi. Ezek a járművek jelentősen szennyezik a környezetet. Műszaki állapotuk se túl jó, éppen ezért veszélyforrást jelenthetnek – húzta alá Erdélyi Péter.

– Érthető, hogy az emberek olcsón akarnak kocsihoz jutni, de nem gondolnak arra, hogy egy 12-16 éves jármű javíttatása súlyos pénzekbe kerül. Ha lopott az alkatrész, kockázatos a beszerelés, ha pedig számla nélkül javítanak, nincsen rá garancia.

A Használtautó.hu legfrissebb kutatási adatai azt mutatják, hogy 2012 első kilenc hónapjában 84 százalékkal több gépkocsit hoztak be az országba, mint egy esztendővel korábban. Ennek egyik oka, hogy évente továbbra is csak nagyjából ötvenezer új autót tudnak értékesíteni.

BEÉRKEZŐ HASZNÁLT AUTÓK ÖSSZETÉTELE

1–5 éves 25% 12 500 db

6–10 éves 21% 10 500 db

11–15 éves 33% 16 500 db

15 év feletti 21% 10 500 db

TOP 5 ELADOTT, HASZNÁLTAUTÓ-TÍPUS

OPEL

ASTRA

SUZUKI SWIFT

VOLKSWAGEN GOLF

OPEL CORSA

FORD FOCUS TOP

5 IMPORTÁLT HASZNÁLT AUTÓ

VOLKSWAGEN

BMW

OPEL

FORD

MERCEDES