Az ország eddigi legsúlyosabb légi katasztrófája vasárnap következett be: egy Thaiföldről érkező Boeing 737-800 típusú repülőgép a Szöultól mintegy 288 kilométerre délnyugatra fekvő Muan nemzetközi repülőterén leszállás közben letért a kifutópályáról, majd a kerítésfalnak ütközött; a tragédiában 179-en meghaltak.
A katasztrófavédelem vezetőivel tartott találkozón Csve a dél-koreai sajtó szerint azt hangoztatta, hogy most a legfontosabb feladat az áldozatok azonosítása, családjuk támogatása, a két túlélő gyógyulásának segítése és a történtek alapos kivizsgálása. Amint azonban a szerencsétlenséggel kapcsolatos sürgős tennivalók lezárulnak, a közlekedési minisztériumnak azonnali biztonsági vizsgálatot kell tartania a légi közlekedés teljes rendszerében, hogy biztosan megelőzzék a hasonló katasztrófákat - tette hozzá.
Dél-Koreában egyhetes gyászt rendeltek el a szerencsétlenség miatt.
A légiszerencsétlenség előtt a pilóták vészjelzést küldtek az irányítótoronynak madarakkal való ütközés miatt - erősítette meg hétfőn a dél-koreai Yonhap hírügynökség a közlekedési tárcára hivatkozva. A közlés alátámasztja azt a korábbi feltételezést, mi szerint a Jeju Air Boeing 747-800 típusú gép futóműve nem rendeltetésszerűen működött.
A repülőgép végül a futómű megfelelő leengedése nélkül, nagy sebességgel landolt a muani nemzetközi repülőtéren, ahol a leszállópálya végén levő betonfalig "csúszott", és annak nekiütközve felrobbant. Hatósági közlések szerint az irányítótorony röviddel a légikatasztrófa előtt madarakkal való ütközésre vonatkozó figyelmeztetést adott ki.
A hatóságok jelenleg a madarakkal ütközés lehetséges hatásait vizsgálják, illetve azt, hogy a repülőgép vezérlőrendszere a leszállás előtt működött-e. Tanulmányozzák továbbá azt is, hogy hozzájárulhatott-e az ütközéshez az, hogy a pilóták a vészhelyzet bejelentése után "sebtében", a lehető legrövidebb idő alatt akarták meghozni a döntést - fejtették ki közlekedési szakértők.
Szakértők szerint sok kérdés maradt megválaszolatlanul, többek között az, hogy miért haladt ilyen gyors sebességgel a gép, továbbá az is, hogy landolás előtt miért nem engedett le a futómű.
A közlekedési tárca hétfőn közölte, hogy a pilóták az előírások szerint kezdtek hozzá a leszálláshoz, de a légiforgalmi irányítók figyelmeztetése után madárcsapást jelentettek a toronynak, és leszállás helyett egy újabb kört tettek a levegőben, majd újból megpróbáltak leszállni. A 2800 méteres leszállópálya 1200. méterénél tették le a gépet, amely végigcsúszott a leszállópályán, és a pályáról kifutva egy betonfalnak ütközött.
A közlekedési hatóságok a leszállópálya végén található, repülőgépek helyzetét érzékelő antenna szerepét is vizsgálják, amely arra a betonfalra volt szerelve, amelynek a gép nekicsapódott. "Általában egy olyan reptéren, melynek a végén van kifutópálya, nem építenek betonfalat" - mondta az esetről a Lufthansa német légitársaság dpa által megkérdezett repülésbiztonsági szakértője. Elmondása szerint ilyen terepen inkább olyan anyagot szoktak használni, amely a "talajba süllyeszti" és lelassítja a gépet.
A közlekedési tárca bejelentette, hogy már több mint 140 halálos áldozatot sikerült azonosítani. A thaiföldi kormány korábbi közlése szerint a fedélzeten két thaiföldi állampolgár tartózkodott, mindketten meghaltak. A két túlélő a személyzet tagja volt.
A közlekedési tárcát képviselő Dzso Dzsongvan hétfőn elmondta, hogy a Boeing szóban forgó típusához tartozó valamennyi dél-koreai üzemeltetésű gépet át fogják vizsgálni.
Hétfőn a Jeju Air fapados légitársaság egy másik Boeing 737-800-asáról is futóműproblémát jelentettek, és a gép kénytelen volt visszatérni kiindulási repülőterére, Dzsimpóba. Ennél az incidensnél senki nem sérült meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.