Személyiségzavart okoz, ha robottal dolgozunk együtt

Személyiségzavart okoz, ha robottal dolgozunk együtt

személyiségzavar
PUBLIKÁLÁS: 2020. október 21. 12:00
Az utóbbi években beleépült az életünkbe, hogy utazáskor vagy akár telefonos ügyintézéskor gépi hang ad utasítást. De nemcsak a mindennapokban, hanem a munkahelyeken is egyre több gép veszi át az emberek helyét. Ez a jövő, így már kutatják, hogy ez milyen hatással lehet az emberek lelkére.
D. G.

Felismer és előre köszön a gép

Egy nagy nemzetközi cég, ami robotokat gyárt, kutatást indított annak tanulmányozására, hogy milyen változást okoznak gépeik az emberekben. A RoSylerNT projekt ennek a kölcsönhatásnak a pszichés-szociális oldalára kíváncsi. A KUKA a Kölni Sportegyetemmel és az Oktatási Minisztérium egy érdekes tesztrendszert dolgozott ki, 18-49 éves laikusok hajtottak végre műveleteket a cég robotjával együttműködve.

A fizikai jellemzők vizsgálata mellett azt is figyelték, hogy félnek vagy bíznak-e a technológiában. A vállalat ugyanis főleg a gondozói és egészségügyi területekre, kórházakba gyárt egyre több, beszélő, kommunikáló robotot. Az utóbbi időben ugyanis ugrásszerűen megnőtt a kereslet irántuk. Az arcfelismerésnek köszönhetően a robot a nevén szólítja és köszönti az éppen aktuális munkatársát. A rendszer érzékeli a személy testtartását, mozgását és leterheltségét, és annak megfelelően alkalmazkodik. A kutatási projekt 2021. január 31-ig tart, és az eredményt felhasználják majd a következő generációs gépembereknél.

Ha érzelmeket látunk, könnyebben elfogadjuk

A klinikai szakpszichológus szerint a robot és az ember munkakapcsolata jól és rosszul is elsülhet.

Alapvetően bennünk van a bizalmatlanság az újjal, a számunkra ismeretlennel szemben – mondja Makai Gábor. – Ami idegen, az pszichésen hat ránk. Ha új kollégát kapunk, akkor egyből beindul az összehasonlítási folyamat bennünk. Ha egy robotról van szó, akkor bizonyosan van egy félelem is a bizalmatlanság mellett, hogy ő mit tud, mivel több, jobb nálam, én talán kevés vagy pótolható vagyok? Önértékelési dilemmákat erősíthet fel, beindul egy szorongási reakció, hogy mi lesz velem. Azt gondolom, ez végigfut minden embernek a fejében. A másik létező reakció ezzel ellentétes, hogy ő nem hisz abban, hogy gép át tudja venni az irányítást, nagyon sokan kételkednek egy robot tudásában.

Ez is érdekelheti!

Bizarr önjáró robottal küzd a Semmelweis Egyetem a koronavírus ellen – videó

Egy budai rendelőben robot végzi a koronavírus-előszűrést – videó

Vissza a jövőbe: Különleges diplomaosztó zajlott le egy japán egyetemen

Az ódzkodás mellett még egy értékelés, hogy a vas sosem lehet olyan jó, mint én vagyok, ez is egy kihatás lehet. Alapvetően a robotokkal kapcsolatos pszichológiai kutatások felismerték, hogy akkor tudunk együtt dolgozni és elfogadni ezeket a gépeket, ha kicsit olyanok, mint mi vagyunk. Próbálnak érzelmeket belevinni a gépbe, hogy a viselkedése, reakciója az hasonlít az emberéhez, így könnyebben tudunk vele azonosulni. Akkor nem távolságot tartunk tőle, hanem kialakul a kollegalitás érzése, az, hogy igenis tudunk együtt dolgozni. És ez lenne alapvetően a lényeg. Fontos azt tudatosítani, hogy szocializálni kell az embereket a robotokhoz.

A gyerekosztályon három is dolgozik

Egyre több országban használnak egészségügyi területen robotokat. Bécsben például 5G technológiával működő gép ápolók segítik a munkát a Klinik Floridsdorf gyermekügyeleti osztályán. Többek között lázat mérnek és elmagyarázzák a kicsiknek, mi is a koronavírus, és miért fontos a megfelelő távolságtartás. A három, Amy névre hallgató, 120 centi magas robotot több mikrofonnal, infravörös kamerákkal, Android rendszerrel és érintőképernyővel szerelték fel, ezenkívül pedig követési, úgynevezett Follow-me funkció is van bennük. A gyerekek imádják Amyt, de mindenhol pozitív a betegek visszajelzése a robot ápolókról.

Vanda vagyok!

Hazánkban az egyik nagy telekommunikációs vállalat ügyfelei először meglepődtek, amikor hibabejelentéskor egy virtuális asszisztens fogadta hívásukat. Vanda kedves hangon segít megoldani a problémát, a mesterséges intelligencia alapú robot képes az elmondottak alapján megérteni a telefonáló szándékát, és a lehető leggyorsabban ahhoz a szakértőhöz irányítja a hívást, aki kompetensen segíteni tud a megoldásban.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.