Aktuális

Az autógyárak minden erejükkel segítik a vírus elleni küzdelmet

Bors

2020. április 12. vasárnap 20:00

A <a href="http://www.borsonline.hu/noname9522_1576510011/cimke/27234" target="_blank"><em>koronavírus-járvány</em></a> alapjaiban forgatja fel a világot. Szinte már háborús helyzet állt elő, legalábbis abból a szempontból, hogy olyan nagy ipari üzemek, mint az autógyárak is át­állnak lassan a védekezéshez szükséges esz­közök gyártására. Európában sorra leállították a gépjárműgyártást a nagy márkák, és több cég saját technológiája kihasználásával áttért a maszkok, lélegeztetőgépek, arcvédők gyártására, vagy épp csatlakozik ilyen irányú egyesülésekhez.

Arcvédőket, maszkokat nyomtatnak 3D-ben

A ragály okozta válságra reagálva a Volks­wagen Csoport megkezdte az arcvédőtartók gyártását 3D-nyomtatással. Ez egy, az Airbusszal és a Mobility Go Additive 3D-s nyomtatási hálózattal közös transznacionális kezdeményezés része, amelybe mintegy 250 vállalat tartozik. Az Airbus által kifejlesztett termékek Spanyolországban kerülnek felhasználásra, az alkatrészek az Airbus segítségével jutnak el Hamburgból Madridba. Ezekkel a pajzsokkal az egész arcot átlátszó védelem borítja. A gyártás nemcsak a nagyméretű 3D-s nyomtatási központokban, Wolfsburgban és Ingolstadtban zajlik, hanem az Audi, a Bentley, a Bugatti, a MAN Truck & Bus, a Porsche  és a Volkswagen egyéb üzemeiben is. 

A Lamborghini, a Seat, a Škoda és a Volkswagen személyautók más orvosi készleteken is dolgoznak: a VW Navarra (Spanyolország) már a múlt héten megkezdte az arcvédők gyártását, és mintegy 1000 darabot adott át Navarra tartományi kormányának. 

A prágai Mű­szaki Egyetemmel együttműködve a Škoda kifejlesztett egy 3D-s nyomtatási eljárást újrahasznosítható FFP3 légzőkészülékek elő­állításához. 

A Lamborghini átalakítja a szuper­sportkocsi-gyártó részlegeit Sant’Agata Bolognesében sebészeti maszkok és plexiüveg védőpajzsok előállítására. A maszkokat egy bolognai kórháznak adományozzák. 

Futószalagon a lélegeztetőgépek

A Seat martorelli üzemeiben megkezdi a lélegeztetőgépek gyártását, a napi termelést a hatóságokkal egyeztetve folyamatosan hozzáigazítják az igényekhez, hogy elkerüljék a felesleges készleteket. A vállalat arra tö­rekszik, hogy elérje a napi 300 le­gyártását. Ezeket a Seat Leon gyártósorán készítik, és az erre átalakított ablaktörlőmotort építik be. Minden eszközben több mint 80 elektronikus és me­chanikus alkatrész van, és a gép alapos minőségellenőrzésen megy át, majd ultraibolya fénnyel sterilizálják.

Természetesen a vírusjárvánnyal jelentősen sújtott Franciaország is hasonlóan reagált, a PSA Csoport (Peugeot, Citroën, Opel) a francia kormány kérésére csatlakozott egy 100 vállalatból álló csoporthoz, amelynek célja 10 ezer darab lélegeztetőgép legyártása legkésőbb május elejéig. A PSA poissyi gyárában ötven önkéntes munkás dolgozik ezen.

Forma–1-es csúcsfejlesztések

Az autósportban érdekelt gyárak, kiváltképp a Forma–1-es istállók mögött állók is beszálltak a vírus elleni küzdelembe. A Mercedes F1-es csapata a University College London mérnökeivel és orvosaival közösen fejlesztett ki egy olyan gépet, amely ventilátor nélkül képes oxigént juttatni a tüdőbe. Az egyetemen már az eszköz tesztelése is megkezdődött, amelynek sikere esetén nagy segítség lenne a betegek ellátásában. A gyártási folyamatok a napokban kezdődhetnek, de jó hír, hogy a gyógyszerek és más egészségügyi termékek forgalmazását szabályozó ügynökség, a MHRA már jóváhagyta az eszköz használatát.

A brit kormány által elrendelt konzorciumban találjuk a hét Angliában lévő F1-es csapatot, valamint az Airbust, a BAE Systemset és a Fordot. Rengeteg hatalmas tapasztalattal és kivételes tudással rendelkező mérnök segíti a munkát. A McLaren is része a konzorciumnak, ahol rekordidő alatt fejlesztettek ki egy speciális védőfelszerelést az ápolószemélyzetnek és az orvosoknak. A szerkezet aránylag egyszerű, egy fejvédő szövetburkolatból és egy arcot védő műanyag lapból áll, miközben egy kisméretű hordozható eszköz HEPA-szűrő segítségével juttat tiszta levegőt a használójának. Annak érdekében, hogy huzamosabb ideig használható legyen, a szakemberek egy övre csatolható akkumulátorcsomagot is készítettek.

Pénzadományt is gyűjtenek

Az autógyárak persze nem csupán technikai tudásukkal és gyártási lehetőségeikkel segítenek, a Volks­wagen Csoport például több millió maszkot szerzett be kínai gyárának segítségével, és ezt átadta a német szervezeteknek, a Ford pedig pénzadománnyal segít. A Ford Motor Company létrehozta a COVID-19 Adományozási programot, amelynek keretében 500 ezer dollárnyi összeget különítenek el az erre kijelölt közösségi szervezetek számára a vírus elleni küzdelemhez, és amely várhatóan egymillió dollárt gyűjt majd. Ennek keretében Európában is forrásokat biztosítanak számos kü­lönféle szervezet támogatására Németországban, Olaszországban, Romániában, Spanyolországban, Törökországban és az Egyesült Ki­rályságban.

További cikkek

Covid

Bors exkluzív! Először szólal meg Szilvia, aki mélyaltatásban hozta világra gyermekét

Gyász

Édesanyja karjai között hunyt el az újszülött kislány

Ez is érdekelhet

life.hu

Tavaly még idilli családként szerepelt G.w.M a feleségével: így nyilatkoztak a családjukról

ripost.hu

Bréking: elfogták a szíven szúrt budapesti édesapa gyilkosát

she.life.hu

Egyszer bocsánatot kértem egy férfitól, amiért nem akartam vele lefeküdni

szon.hu

"Felszólított, hogy költözzünk ki, de hova? Már nincs is kedvem élni, de tudom, a fiamnak szüksége van rám..."

nemzetisport.hu

PL: sorozatban a negyedik bajnokiján maradt nyeretlen a Chelsea

vg.hu

Berobbanhat a Balkánra a Waberer's

sport.mandiner.hu

A magyar válogatott öt góllal győzött a címvédő Montenegró ellen a férfi vízilabda-világliga európai selejtezőjében

nemzetisport.hu

Férfi kézi Eb: „Nem így terveztük” – Bánhidi a kiesés után

astronet.hu

Napi horoszkóp 2022. január 19.: az Oroszlán megmutatja az igazságot, a Vízöntő jelet kap

origo.hu

Meccs közben esett össze a labdaszedő kislány - videó