Mi a különbség az autópiacon elérhető elektromos autók között?

Mi a különbség az autópiacon elérhető elektromos autók között?

energia
PUBLIKÁLÁS: 2019. április 14. 19:00
Bors

Az elmúlt egy évben kifejezetten sokat hallhatunk, olvashattunk az elektromos autókról, a hibridekről. A jövő technológiáját jelentő megoldások közt az átlagautós elveszhet, így egy rövid összefoglalót nyújtunk a jelenleg elérhető rendszerekről.

Az elektromos jármű (EV) egy átfogó kifejezés, amely a legszélesebb értelemben magában foglal minden olyan autót, amely villamos energiát használ a meghajtáshoz. Az elektromos jármű­vek akkumulátoros elektromos járművekre (BEV-k), hibrid elektromos járművekre (HEV) és üzemanyagcellás elektromos járművekre (FCEV) bonthatók. A BEV-k járművek kizárólag a villamos motorokra támaszkodnak. Villamos energiát elsősorban a töltési pontokból vételeznek, és azt akkumulátorokban tárolják. A hibrid elektromos járműveket az különbözteti meg a BEV-től, hogy elektromos motorjuk mellett van egy belső égésű motor is. 

Az FCEV csak egy elektromos motorral rendelkezik, de más módszert használ az elektromosság tárolására és fejlesztésére. Ezekben a hajtást szolgáló akkumulátor nagy részét egy hidrogéntartály és üzemanyagcellák egy csoportja váltja fel, amelyben a kémiai reakció a hidrogént villamos energiává és vízgőzzé alakítja. Ez nagyon ígéretes megoldásnak tűnhet, de a rendszer bonyolult, költséges, nem beszélve a hidrogéntankolás veszélyeiről.
A HEV további alformákba sorolható. Elvileg ennek két módja van. 
Az első szerint a hajtáslánc-felépítés szerint sorozatként, pár­huzamosan és teljesítmény­elosztott hibridekként sorol­-hatók be.

Hatótávnövelős hibrid: mindig villamos motor hajtja. A belső égésű motor csak az akkumulátorok feltöltésére szolgál. Ez a hibrid a városi forgalomban, és mindenekelőtt a stop-and-go vezetés során kerül előtérbe, ahol a hagyományos autók belső égésű motorjai kevésbé ha­tékonyak.

Paralell hibrid: az autó ha­ladását biztosíthatja tisztán a belső égésű mo­tor vagy az elektromos mo­tor vagy a ket­tő kombinációja. Nagyobb 
se­bességnél hatékonyabb, mint a sorozathibrid, ha szükség esetén a kétmotoros kombináció által kínált po­tenciálra tá­maszkodik.
Erőmegosztós hibrid: átkapcsolhat a soros és a párhuzamos üzemmódok között, hogy kihasználja az egyes előnyöket. Ez azt jelenti, hogy csak elektromos motorral, csak belső égésű motorral vagy a kettővel kombinálható.

A második módszer a hibrid elektromos járműveket a hibridrendszer fejlettségi fokának megfelelően mikro, mild, full és plug-in hibridként osztályozza.

Mikro hibrid: mindegyike a szokásos belső égésű motorral rendelkezik, az eltérés a start-stop rendszer és a fékenergia visszanyerése. A mikrohibrid ezt a visszanyert energiát használja a 12 V-os akkumulátor újratöltésére, ami a belső égésű motor alacsonyabb üzemanyag-fo­gyasztását eredményezi, és így alacsonyabb CO2-kibocsátást eredményez. 

Mild hibrid: elektromos motorral van felszerelve, de még mindig egy belső égésű motort használ a kerekek hajtására minden út során. A villamos motor csupán rásegít a belső égésű motor teljesítményére induláskor vagy gyorsításkor.

Ez általában egy nagyobb kapacitású akkumulátorral jár együtt, kihasználandó a regeneratív fékezésből nyert energiát. Ez tovább növeli az üzemanyag-hatékonyságot, ezáltal csökkentve a CO2-kibocsátást.

Full hibrid: rövid távon kizárólag elektromos meghajtással is vezethető, az egyetlen korlátozó tényező az akkumulátor kapacitása.
Plug-in hibrid: technikai szempontból a plug-in hibrid lényegében egy full hibrid extra technológiával. A full hibrid és a plug-in hibrid (PHEV) közötti különbség az, hogy az előbbi elektromos jármű akkumulátorát kizárólag regeneratív fékezéssel vagy a belső égésű motorral töltik, míg az utóbbi nagyobb meghajtó akkumulátora külső áramforrásról szintén feltölthető. En­nek eredményeképpen a villamos energiát általában 50 kilométerre tudják fedezni anélkül, hogy be kellene indítani a belső égésű motort. Ez különösen fontos előnyt jelent a városközpontokban. Ennek a rendszernek az egyik jelentős következménye, hogy a fentiekben ismertetett hibridtechnológiák közül a legkisebb CO2-kibocsátást eredményezi. Valójában ebbe a kategóriába tartozik a közelgő Superb PHEV, amelyet nyilvánosan 2019-ben mutatnak be.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.