Aktuális

Mi a különbség az autópiacon elérhető elektromos autók között?

Bors

2019. április 14. vasárnap 19:00

Az elmúlt egy évben kifejezetten sokat hallhatunk, olvashattunk az elektromos autókról, a hibridekről. A jövő technológiáját jelentő megoldások közt az átlagautós elveszhet, így egy rövid összefoglalót nyújtunk a jelenleg elérhető rendszerekről.

Az elektromos jármű (EV) egy átfogó kifejezés, amely a legszélesebb értelemben magában foglal minden olyan autót, amely villamos energiát használ a meghajtáshoz. Az elektromos jármű­vek akkumulátoros elektromos járművekre (BEV-k), hibrid elektromos járművekre (HEV) és üzemanyagcellás elektromos járművekre (FCEV) bonthatók. A BEV-k járművek kizárólag a villamos motorokra támaszkodnak. Villamos energiát elsősorban a töltési pontokból vételeznek, és azt akkumulátorokban tárolják. A hibrid elektromos járműveket az különbözteti meg a BEV-től, hogy elektromos motorjuk mellett van egy belső égésű motor is. 

Az FCEV csak egy elektromos motorral rendelkezik, de más módszert használ az elektromosság tárolására és fejlesztésére. Ezekben a hajtást szolgáló akkumulátor nagy részét egy hidrogéntartály és üzemanyagcellák egy csoportja váltja fel, amelyben a kémiai reakció a hidrogént villamos energiává és vízgőzzé alakítja. Ez nagyon ígéretes megoldásnak tűnhet, de a rendszer bonyolult, költséges, nem beszélve a hidrogéntankolás veszélyeiről.
A HEV további alformákba sorolható. Elvileg ennek két módja van. 
Az első szerint a hajtáslánc-felépítés szerint sorozatként, pár­huzamosan és teljesítmény­elosztott hibridekként sorol­-hatók be.

Hatótávnövelős hibrid: mindig villamos motor hajtja. A belső égésű motor csak az akkumulátorok feltöltésére szolgál. Ez a hibrid a városi forgalomban, és mindenekelőtt a stop-and-go vezetés során kerül előtérbe, ahol a hagyományos autók belső égésű motorjai kevésbé ha­tékonyak.

Paralell hibrid: az autó ha­ladását biztosíthatja tisztán a belső égésű mo­tor vagy az elektromos mo­tor vagy a ket­tő kombinációja. Nagyobb 
se­bességnél hatékonyabb, mint a sorozathibrid, ha szükség esetén a kétmotoros kombináció által kínált po­tenciálra tá­maszkodik.
Erőmegosztós hibrid: átkapcsolhat a soros és a párhuzamos üzemmódok között, hogy kihasználja az egyes előnyöket. Ez azt jelenti, hogy csak elektromos motorral, csak belső égésű motorral vagy a kettővel kombinálható.

A második módszer a hibrid elektromos járműveket a hibridrendszer fejlettségi fokának megfelelően mikro, mild, full és plug-in hibridként osztályozza.

Mikro hibrid: mindegyike a szokásos belső égésű motorral rendelkezik, az eltérés a start-stop rendszer és a fékenergia visszanyerése. A mikrohibrid ezt a visszanyert energiát használja a 12 V-os akkumulátor újratöltésére, ami a belső égésű motor alacsonyabb üzemanyag-fo­gyasztását eredményezi, és így alacsonyabb CO2-kibocsátást eredményez. 

Mild hibrid: elektromos motorral van felszerelve, de még mindig egy belső égésű motort használ a kerekek hajtására minden út során. A villamos motor csupán rásegít a belső égésű motor teljesítményére induláskor vagy gyorsításkor.

Ez általában egy nagyobb kapacitású akkumulátorral jár együtt, kihasználandó a regeneratív fékezésből nyert energiát. Ez tovább növeli az üzemanyag-hatékonyságot, ezáltal csökkentve a CO2-kibocsátást.

Full hibrid: rövid távon kizárólag elektromos meghajtással is vezethető, az egyetlen korlátozó tényező az akkumulátor kapacitása.
Plug-in hibrid: technikai szempontból a plug-in hibrid lényegében egy full hibrid extra technológiával. A full hibrid és a plug-in hibrid (PHEV) közötti különbség az, hogy az előbbi elektromos jármű akkumulátorát kizárólag regeneratív fékezéssel vagy a belső égésű motorral töltik, míg az utóbbi nagyobb meghajtó akkumulátora külső áramforrásról szintén feltölthető. En­nek eredményeképpen a villamos energiát általában 50 kilométerre tudják fedezni anélkül, hogy be kellene indítani a belső égésű motort. Ez különösen fontos előnyt jelent a városközpontokban. Ennek a rendszernek az egyik jelentős következménye, hogy a fentiekben ismertetett hibridtechnológiák közül a legkisebb CO2-kibocsátást eredményezi. Valójában ebbe a kategóriába tartozik a közelgő Superb PHEV, amelyet nyilvánosan 2019-ben mutatnak be.

További cikkek

Diagnózis

„Soha nem fog meggyógyulni” – Sokkoló diagnózist közöltek a 3 hetes kisfiú anyukájával

kávé

Kapszulás kávékat vizsgáltak, szörnyű dolog derült ki róluk

Ez is érdekelhet

ripost.hu

Exkluzív interjú adott Csuti: „A lelkem összetört”

ripost.hu

Előkerült egy videó: odáig vannak a neten Kulcsár Edina párjának exéért

mandiner.hu

Karácsony Gergely belezavarodott a népszavazással kapcsolatos dátumokba

kisalfold.hu

Győrben készült a magyar K.I.T.T. - Megszólalásig hasonlít David Hasselhoff sorozatbeli beszélő autójára - fotók, videó

origo.hu

Fizetős követésekkel újít az Instagram

nemzetisport.hu

Férfi kézi Eb: nagyot küzdöttek a horvátok, de Dánia újra nyert

origo.hu

Ez az a tanulmány, ami szerint a gazdasági teljesítmény összefügg a férfiasság méretével

origo.hu

26 évesen meghalt az Oscar-díjas színésznő egyetlen fia, éppen a születésnapján

origo.hu

Becsüljük meg, mert ilyen vad kisautó aligha lesz többet

mandiner.hu

„Feri, Szaszi és Peti előre megállapodnak az ülések előtt” – cikket közölt a 444.hu az ellenzék belső viszonyairól

origo.hu

Súlyos autóbalesetet okozott Arnold Schwarzenegger - fotók