Mindenképp kérdezzen!
Főleg az ünnepek előtt élnek tévhitben az emberek. Sokan azt gondolják, hogy az üzletek kötelesek kicserélni a termékeket, ha az például nem tetszik, vagy éppen méretre nem jó. Akár hiszi, akár nem, de a csere csak az üzlet jóindulatán múlik. Tehát a szolgáltató cég maga dönthet arról, hogy az adott terméket visszaveszi-e, ha az amúgy hibátlan. Pontosan ezért nem szabad kérdések nélkül ajándékot vásárolnunk, ha nem vagyunk biztosak a visszavétel feltételeiről.
Alapesetben sok bolt csak pár napot ad meg az árucserére, így hát jogos a kérdés, hogy akkor tulajdonképpen mikor vegyük meg az ajándékokat? Általános szabály, hogy mielőtt kosárba dobnánk az ajándékokat, kérdezzük meg az eladókat, hogy mennyi idő áll a rendelkezésünkre, mivel a decemberi időszakban visszavételi kedvezményeket adnak az áruházláncok.
Egyesek kitolják a határidőt
A hűségkártyák tovább bonyolítják az összképet, mivel ha van ilyenünk, akkor a cserére, vagy levásárlásra kétszer, vagy akár tízszer annyi idő is a rendelkezésére állhat a vevőnek, bolttól függően. De van olyan üzlet, ahol csupán az ajándék szót kell a blokkra felírni, hogy meghosszabbítsuk a lehetőséget. Most újdonságnak számít, hogy karácsony alkalmából az üzletek 41 százaléka ajánl fel valamilyen időszakos könnyítést a hibátlan termékek visszavételére. Sokan az eleve rövidebb visszavételi határidejüket kitolják január első-második hetéig, tehát még újév után is van idő megoldani a cserét.
– Ha egy üzlet például hatvannapos visszavételi lehetőségről tájékoztatja a vásárlókat, de ezt például az ötvenedik napon mégsem teljesíti, akkor a fogyasztóvédelemhez fordulhatunk – tette hozzá Siklósi Máté.
Írásban kérjen segítséget
A CP Contact összesen 51 üzletláncot kérdezett meg arról, hogy milyen cserelehetőségeket nyújtanak a vásárlóknak. A felmérésből kiderült, hogy amennyi bolt van a piacon, annyiféleképpen határozzák meg a szabályaikat. A leggyakoribb a 30 nap (41 százalékban), de 3 naptól 2 évig minden verzió előfordul.
– A tapasztalatok alapján azt mondom, hogy ha felmerül, hogy a terméket vissza fogjuk vinni az üzletbe, akkor a legjobb, ha írott formában kérünk a visszavételről tájékoztatást. Ezt az információt őrizzük meg, hogy később probléma esetén tudjuk bizonyítani az igazunkat – javasolja Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere.
– A nyugtára is mindig szükség lesz, mivel ezzel tudjuk igazolni a vásárlás időpontját – tette hozzá a szakértő. Persze a blokkot nem szívesen adjuk oda az ajándék mellé, pontosan ezért vannak olyan üzletek, ahol a vételárat átsatírozhatjuk, ez sem okoz problémát.
Szabályhoz kötik
Ha semmi baja nincs a terméknek, csak ki szeretnénk cserélni, mert nem tetszik, akkor az alábbi feltételek élnek:
- Sértetlen csomagolás
- Nyugta
- Újszerű állapot
- Pénzvisszafizetésnél csak készpénzes átvétel
Interneten 14 nap
Internetes vásárlás esetén más a helyzet. Mivel ez esetben nem tudjuk alaposan megnézni, és kipróbálni a termékeket, ezért itt él egy 14 napos elállási jog. Ez azt jelenti, hogy az átvételtől számítva 14 napunk van arra, hogy visszaküldjük a megvett holmit mindenféle indoklás nélkül. Vagyis, ha nem tetszik az ajándék, amit kaptunk, vagy rosszabb esetben nem működik, akkor elállhatunk a vásárlástól minden kötelezettség nélkül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.