Egymást kell megbélyegezniük a nyolcéveseknek

nyolcéves
PUBLIKÁLÁS: 2016. február 20. 04:40
Ismét egy alsós tankönyv verte ki a biztosítékot a szülőknél: 8-10 éves gyermekeiknek név szerint kellene megnevezniük osztályuk előtt, kit tartanak szépnek és jónak. A pszichológus sem érti, mi ezzel a cél.
BLN

Mit szeretnél kipróbálni néhány év múlva az alábbiak közül? Hajfestés, testékszer, tetoválás, tűsarkú cipő – és ez csak az egyik feladat, amely egy harmadik osztályos gyermekeknek készült munkafüzetben található. – Anyám, szeptembertől elsős a lányom, szerintem megmarhulok. Ez nagyon brutál – döbbent meg egy anyuka a kérdések láttán. – Pár év múlva a leírtak alapján a fiam besétálna a suliba festett hajjal, testékszerrel, hennatetkókkal, tűsarkúban. Mit szólnának a tanárok? Válaszom: követte a tanmenetet – csatlakozott egy apuka.

A könyv kérdései futótűzként terjednek az interneten. A feladatok valódiságát több szülő is megerősítette a Borsnak. Az Apáczai Ki­adó 2015-ben kiadott, A mi világunk című munkafüzetének 47. oldalán megtalálható. A már korábban is több tankönyvet jegyző dr. Mester Miklósné a szerzője. Nem az bosszantotta fel leg­inkább a szülőket, hogy nyolc-tízéves gyerekeiket azon gondolkodtatja el a könyv, hogy tetoválást vagy tű­sarkút viselnének-e majd. A gyerekeknek le kell írniuk név szerint, osztályukban kit tartanak szépnek, a neveket fel kell olvasniuk és megmonda­niuk, hogy akik szépek, azok ugyanolyan jók-e. – Az igazi értékek meg az ablakban. Ezért van felmentve néhány ember életből – így egy szülő.

Kerestük az állami tankönyvkiadást felügyelő Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet, mennyire tartják szerencsésnek ezeket a feladatokat, ám ígéretük ellenére lapzártánkig nem válaszoltak.

– Ilyen kérdéseket még egy felnőtt terápiás csoportban sem jó feltenni – értékelt a Borsnak Standovár Sára gyermekpszichológus, aki maga is meglepődött a feladatokon. – Visszakérdeznék a szerzőnél: mi volt ezzel a célja? Nyilván elsőre azokat hozza kellemetlen helyzetbe, akikről senki nem írja majd le, hogy szépek. Még negatívabb szerepbe kerülnek. Valószínűleg az a három, négy, öt gyerek, aki amúgy is népszerû az osztályban, még jobb helyzetben érzi majd magát, a többiek pedig, a „nép” inkább az utóbbiak mellé áll – érvel a szakember. Nagyon sok múlik a pedagóguson, mit kezd egy ilyen sorral, szerencsésebb lenne fiktív figurákról beszélni, mint egymásról. 

Na, srácok, ki a legszebb fiú és ki a legszebb lány az osztályban? Mindenkinek ugyanazok a gyerekek szépek?

Kapcsolódó jegyzetünk itt olvasható. 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.