A filmes állatkoordinátort, aki sajátos módszereivel éri el, hogy a jószágok jórészt ösztönösen végezzék el az adott feladatot, joggal keresik az álomgyárból. Neve olvasható többek közt a Kémjátszma, a Rókavadászat, az Eragon, A rítus, A holló vagy a Herkules stáblistáján is.
A férfi, akiről nemrég Zoltán, a fakasember címmel a Discovery Channel hatrészes dokumentumfilmet forgatott, nemcsak szívélyesen fogadta gödöllői parkjában a BorsOnline-t, de készségesen válaszolt is kérdéseinkre.
Hogy lesz valakiből filmes állatkoordinátor?
Bár a szüleim a vendéglátóipar felé terelgettek, engem jobban érdekeltek az állatok. Eltökéltem, hogy lesz egy farkasom, s miután az álmom valóra vált, csakhamar megtalált egy filmes stáb. Erdélyben akartak egy jelenetet forgatni, de nem találtak hozzá állatot, így végül, az én farkasommal, a budai hegyekben sikerült rögzíteni a kívánt képsorokat. Az alkotás fesztiválra került, ahol felfigyeltek az ominózus részre, s egyre többen kerestek meg. A vadak mind központibb szerepet töltöttek be az életemben, együttműködhettem az Állatvédelmi Világszervezettel, s vezethettem a veresegyházi Medveparkot, majd a gödöllői Animal Training Centert. Sőt, kaptam állatokat az Állatkerttől is, az egyre növekvő, mára mintegy százharmincas létszámúra duzzadt állomány ellátása és fenntartása pedig még inkább a filmes produkciók felé terelt.
Mégsem tartja magát állatidomárnak.
Valóban, mert egyedi módszerekkel dolgozom, melyek lényege az állatokkal való jó kapcsolat. Az adott feladatokat úgy dolgozom ki, hogy azokat a jószágok lehetésőg szerint ösztönösen hajtsák végre. Például az egyik filmben egy farkasnak át kellett ugrania a kamerát. Azt találtam ki, hogy az operatőrt egy asztal alá ültetem, a bútor tetejére pedig ételt teszek, amiért parancssó nélkül magától felugrik az állat.
Működött a jelenet, de a rendező azt szerette volna, ha gyorsabban fut a négylábú a kamera felé. Ezért a táplálék mellé egy tüzelő nőstényt is ültettem, de még így sem találta elég gyorsnak a direktor a farkasomat, ezért egy alárendelt kant is odatettem a szukához, s sikerült a kívánt jelenet, teljesen természetes módon. Egy másik alkalommal egy szarvasnak kellett a patak mentén futnia, tempóban a kamerával, majd egy ponton belegázolni a vízbe, megállni, körülnézni, aztán tovább szaladni, s végül egy barlangba beugrani. Ehhez a jelenethez a tréningezés mellett az állat borját használtam irányításhoz. Tudom, mire képesek az állataim, mit bír ki a velük való jó kapcsolatom, így tudok egy-egy felkérésre nemet is mondani.
Honnan jönnek a kreatív ötletek?
Volt, ami szikraként pattant ki a fejemből, más esetekben adott állatok tudoraival, ismerőivel, például madárszakértőkkel konzultálok, de arra is akad példa, hogy egy kívülálló, akár első hallásra meredeknek tűnő ötlete lesz a befutó. Általában ezen a téren is igaz, hogy a nehéz jelenetek kivitelezése pofonegyszerű és fordítva.
Állattal vagy színésszel nagyobb kihívás együtt dolgozni?
Mindkettőnek lehet rossz napja. Szívesen dolgoztam például Gérard Depardieu-vel, mert nem csak jó színész és jó hangulatú ember, de élvezi és komolyan is veszi a munkát. Végig hallgatott rám, adott a véleményemre. Ugyanakkor nincs rosszabb az olyan sztárnál, aki azt hiszi, ért az állatokhoz és mindent tud róluk meg a velük való közös munkáról, csak azért, mert szerepelt már velük a kamera előtt.
Direkt nem mondok nevet, de volt színész, aki egy Oscar-díjas rendező filmjében, egy Oscar-díjas színésznő mellett szerepelt, s le akarta játszani a partnerét. Az egyik első jelenetében egy pórázon lévő kutyának úgy kellett őt elrántania, hogy elessen. Hiába törekedtem arra, hogy a jelenet sikere érdekében a színész és az állat idegenek legyenek egymásnak, a művész egyik első dolga volt összehaverkodni a kutyussal. Mondanom sem kell, hogy ezek után mennyire megszenvedtük azt a forgatást... Bár inkább a szépre emlékezem, például a Vér és csokoládéban szereplő Olivier Martinezre, aki a forgatási szünetben lelkesen birkózott a 22 esztendős, 400 kilós barnamedvémmel, Brumikával.
Került már veszélybe ön vagy bárki más a vadállatok miatt?
A munka során soha. Nagyon komoly előkészületekkel vágunk bele minden egyes jelenetbe, amiket precízen és részletesen kidolgozunk. Még annál a nagyjelenetnél sem történt baleset, amikor 18 farkasnak kellett körbekerítenie 65 szürke marhát, ami óriási koordinációt igényelt. Ugyanakkor a hétköznapokban, amikor az ember kevésbé figyel, előfordulnak balesetek, ám ezek alapvetően nem támadások, hanem csak játék közbeni véletlenek. Az arcomat például 19 öltéssel rakták helyre.
Ha a természetben találkozna medvével vagy farkassal, mennyit jelentene a másfél évtizedes filmes állatkoordinátori múltja?
Érdekes kérdés, mert bár találkoztam vadakkal a saját környezetükben, ezek a lények alapvetően félnek és menekülnek az ember elől. Hallani ugyan romániai medvetámadásokról, ám azok mögött nem egy esetben az áll, hogy kis korában befogták, majd később elengedték a mackót, ami kihatott a fejlődésére és az emberhez való viszonyára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.