Horror a légtérben: rejtélyes repülőtragédiák

Air France
PUBLIKÁLÁS: 2015. január 04. 10:00
Hetven éve él a Bermuda-háromszög borzongató legendája. Rejtélyes tragédiák azonban előtte és utána is történtek a levegőben.
Bors

Csak pár napig tűnt rejtélyesnek a múlt vasárnap Szingapúrba tartó maláj gép lezuhanása: 162 ember volt a fedélzetén, reméljük, a válasz az okokra hamarosan meglesz, nem úgy a másik maláj repülő márciusi eltűnésére. Több mint kilenc hónapja nyoma sincs a roncsainak, 239 utasa közül egyiknek a maradványai sem kerültek elő.

Az elmúlt három évtized légi tragédiái közül ezen kívül kettő rejtélye megfejthetetlen, noha a roncsokat megtalálták. A SilkAir 185-ös szingapúri légitársaság Boeing 737-36N típusú gépe 1997. december 19-én zuhant a Muszi folyóba az indonéziai Szumátra déli részén. A balesetben mind a 97 utas és a legénység hét tagja is meghalt.

A fekete doboznak a működése percekkel a zuhanás előtt leállt, de a rádió tovább működött, vagyis nem áramszünet okozta a problémákat. Vélhető, hogy a gép vezérlését manipulálták, de ez már soha nem derül ki. Minthogy örök rejtély övezi az Egypt Air New Yorkból Kairóba tartó 990-es járatának lezuhanását is. A Boeing 767-es 1999. október 31-én az Atlanti-óceánba zuhant, 217 utasa életét vesztette. A műszaki hibától, a másodpilóta öngyilkosságáig, különféle elméletek születtek az okokra, de az igazság az, hogy senki sem tud róluk semmit.

Rejtélyes légi balestek persze mindig történtek. Az egyik legelső Amelia Earhart halála. A repülés amerikai női úttörője 1920-tól sok olyan utat tett meg Lockheed Vega monoplánjával, mely férfiaknak is becsületére vált volna, sőt rekordokat is döntött. Negyvenévesen a Földet szerette volna megkerülni. 1937-ben vágott neki az útnak Miamiból navigátorával, Fred Noonannel. Több mint 32 ezer kilométer megtétele után a Howland-szigetek felé tartva tűntek el. Az utánuk kutatók még olajfoltot sem találtak – sem akkor, sem később a tengerben. Izgalmas a Bermuda-háromszög legendája is. Az Atlanti-óceánon Florida, Puerto Rico és Bermuda szigete között a XIX–XX. században számos repülőgép és hajó tűnt el nyomtalanul. 1945-ben öt Avenger típusú torpedóbombázónak veszett nyoma a térségben egyidőben, majd pedig eltűnt a keresésükre küldött hidroplán is. Innentől kezdve él a Bermuda-háromszög rejtélye, noha 1973 óta egyetlen eltűnés sem történt.

A sokáig rejtélyesnek tűnő, de később tisztázott esetek közül a hidegháború legnagyobb légi tragédiája a Korean Airlines Boeing 747-230B típusú, New Yorkból Szöulba tartó gépével történt 1983. szeptember 1-jén zuhant le a Szahalin-szigettől nyugatra, a Japán-tenger felett. Csak tíz évvel később derült ki, hogy a navigációs hiba miatt a gép a szovjet légtérbe tévedt be, s egy vadászrepülő lőtte le. Háborús hangulat áldozata lett az Iran Air Teheránból Dubajba tartó utasszállító gépének 290 utasa is 1988. július 3-án. Az amerikai kormány jó ideig tartó húzódozás után beismerte: a Vincennes hadihajó legénysége tévesen F-14 Tomcat vadászrepülőgépként azonosította az Airbus A300-ast, és lelőtte.

Magyar áldozatai is voltak az Air France öt évvel ezelőtti tragédiájának: egy hétéves kisfiú és édesanyja. A 447-es, Rio de Janeiro–Párizs járat 2009. június 1-jén zuhant az Atlanti-óceánba, akkor 228 ember halt meg. A gép fekete dobozait csak két évvel később találták meg az óceán fenekén, s kiderült: a sebességmérő szondák eljegesedtek, és eltérő adatokat mutattak.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.