Hetven éve él a Bermuda-háromszög borzongató legendája. Rejtélyes tragédiák azonban előtte és utána is történtek a levegőben.
Csak pár napig tűnt rejtélyesnek a múlt vasárnap Szingapúrba tartó maláj gép lezuhanása: 162 ember volt a fedélzetén, reméljük, a válasz az okokra hamarosan meglesz, nem úgy a másik maláj repülő márciusi eltűnésére. Több mint kilenc hónapja nyoma sincs a roncsainak, 239 utasa közül egyiknek a maradványai sem kerültek elő.
Az elmúlt három évtized légi tragédiái közül ezen kívül kettő rejtélye megfejthetetlen, noha a roncsokat megtalálták. A SilkAir 185-ös szingapúri légitársaság Boeing 737-36N típusú gépe 1997. december 19-én zuhant a Muszi folyóba az indonéziai Szumátra déli részén. A balesetben mind a 97 utas és a legénység hét tagja is meghalt.
A fekete doboznak a működése percekkel a zuhanás előtt leállt, de a rádió tovább működött, vagyis nem áramszünet okozta a problémákat. Vélhető, hogy a gép vezérlését manipulálták, de ez már soha nem derül ki. Minthogy örök rejtély övezi az Egypt Air New Yorkból Kairóba tartó 990-es járatának lezuhanását is. A Boeing 767-es 1999. október 31-én az Atlanti-óceánba zuhant, 217 utasa életét vesztette. A műszaki hibától, a másodpilóta öngyilkosságáig, különféle elméletek születtek az okokra, de az igazság az, hogy senki sem tud róluk semmit.
Rejtélyes légi balestek persze mindig történtek. Az egyik legelső Amelia Earhart halála. A repülés amerikai női úttörője 1920-tól sok olyan utat tett meg Lockheed Vega monoplánjával, mely férfiaknak is becsületére vált volna, sőt rekordokat is döntött. Negyvenévesen a Földet szerette volna megkerülni. 1937-ben vágott neki az útnak Miamiból navigátorával, Fred Noonannel. Több mint 32 ezer kilométer megtétele után a Howland-szigetek felé tartva tűntek el. Az utánuk kutatók még olajfoltot sem találtak – sem akkor, sem később a tengerben. Izgalmas a Bermuda-háromszög legendája is. Az Atlanti-óceánon Florida, Puerto Rico és Bermuda szigete között a XIX–XX. században számos repülőgép és hajó tűnt el nyomtalanul. 1945-ben öt Avenger típusú torpedóbombázónak veszett nyoma a térségben egyidőben, majd pedig eltűnt a keresésükre küldött hidroplán is. Innentől kezdve él a Bermuda-háromszög rejtélye, noha 1973 óta egyetlen eltűnés sem történt.
A sokáig rejtélyesnek tűnő, de később tisztázott esetek közül a hidegháború legnagyobb légi tragédiája a Korean Airlines Boeing 747-230B típusú, New Yorkból Szöulba tartó gépével történt 1983. szeptember 1-jén zuhant le a Szahalin-szigettől nyugatra, a Japán-tenger felett. Csak tíz évvel később derült ki, hogy a navigációs hiba miatt a gép a szovjet légtérbe tévedt be, s egy vadászrepülő lőtte le. Háborús hangulat áldozata lett az Iran Air Teheránból Dubajba tartó utasszállító gépének 290 utasa is 1988. július 3-án. Az amerikai kormány jó ideig tartó húzódozás után beismerte: a Vincennes hadihajó legénysége tévesen F-14 Tomcat vadászrepülőgépként azonosította az Airbus A300-ast, és lelőtte.
Magyar áldozatai is voltak az Air France öt évvel ezelőtti tragédiájának: egy hétéves kisfiú és édesanyja. A 447-es, Rio de Janeiro–Párizs járat 2009. június 1-jén zuhant az Atlanti-óceánba, akkor 228 ember halt meg. A gép fekete dobozait csak két évvel később találták meg az óceán fenekén, s kiderült: a sebességmérő szondák eljegesedtek, és eltérő adatokat mutattak.