Csökkennek a mennyiségek, így emelik áraikat a gyártók

tudatos vásárló
PUBLIKÁLÁS: 2014. április 28. 11:00
Trükköznek az élelmiszergyártók: miután az árra érzékeny vásárlóktól nem kérhetnek többet, a mennyiség csökkentésével emelnek árat. Az egyik sörgyártó például áttért a fél literes üvegről a négydecisre.
H. Z.

Drágám, a kölykök összementek! A vicces film címe jut eszébe az élesebb szemű vásárlónak az élelmiszerüzletek polcait fürkészve. A Bors tavaly beszámolt arról, hogy egyes gyártók szinte észrevétlenül csökkentik termékeik csomagolási mennyiségét.

A korábbi 175 grammos tejfölt lassan kiszorítja a 140 grammos, és a 15 grammnyi őrölt borsot akkora zacskóba teszik, mint a 25 grammot, csak a feliratból derül ki, hogy kevesebbet tartalmaz. Az egyik nagy multinál most olyan üveges sörre bukkantunk, ami már nem 0,5, hanem csupán 0,4 literes. Így a felületes szemlélő a néhány forinttal olcsóbb, prémium kategóriás söröcskét teszi a kosarába, észre sem véve, hogy az egy decivel kevesebb.

– Nagy a verseny, így egyre burkoltabban trükköznek a gyártók – mondta korábban lapunknak Nyíri Zoltán reklám- és kommunikációs szakember. Szerinte a multiknál külön csoport dolgozik a nyereség növelésén. – Komoly felmérések készülnek. Vizsgálják, mi az az összeghatár, amit nem szerencsés átlépni. Mérik, meddig csökkenthető úgy a tömeg az ár megtartásával, hogy akkor is megérje, ha emiatt néhány vevő elpártol.

A pszichológus szerint egy ideig mindez nem szúr szemet a vásárlóknak, mert a szokásaink rabja vagyunk.

– Mivel évtizedek óta tízes és százas papír zsebkendőket kapni, a legtöbb embernek eszébe sem jut megnézni, hogy valóban százast emelt-e le a polcról – magyarázza Csehák Hajnalka. Ő mindezt durva manipulációnak tartja a kereskedők és gyártók részéről. – De ha ez így folytatódik, az emberek lassan elfogadják majd, hogy a pénzükért kevesebbet kapnak – teszi hozzá. 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.