28 éves a BKK legöregebb csuklós autóbusza. Úgy üljenek a BPI-701-es rendszámú Ikarusra – amíg tehetik –, hogy amikor forgalomba állították, hétfőnként még nem volt adás a Magyar Televízió másfél csatornáján, és épp a Brother Louie című slágerrel aratott a Modern Talking.
A csernobili katasztrófa előtt 18 nappal, 1986. április 8-án indult el első útjára a „korelnök” csuklós Ikarus 280-as. Abban az esztendőben, amikor a magyar futballválogatott utoljára szerepelhetett világtornán: a mexikói vébén. (Amin ugyebár aztán újabb szovjet csapást szenvedtünk el: 6:0-ra kikaptunk Irapuatóban a „Nagy Testvértől”.)
Abban az esztendőben, amelynek nyarán Budapesten koncertezett a Queen.
Most 28 éve rója a budapesti utakat. Amikor szolgálatba állt, még nem volt se Rákóczi-, se Megyeri-híd, és 3 forint volt egy kék autóbusz-vonaljegy.
Aztán „látta” Nagy Imre újratemetését, Kádár János végét, a taxisblokádot. „Megért” csak a rendszerváltozás után négy kormányváltást, hét miniszterelnököt, Bokros-csomagot, EU-ba lépést.
A magántévék elindulását, a mobiltelefónia, az internet, majd az okostelefonok elterjedését, plázák térhódítását. Technókorszakot patacipőkkel, retrómániát trapézfarmerekkel, valóságshow-k és tehetségkutatók betörését, Kozsó fénykorát, Zámbó Jimmy tragédiáját…
A Budapesti Közlekedési Központ tájékoztatása szerint 1 millió 460 ezer kilométernél tart a veterán jármű, aminek a hivatalos befogadóképessége 147 utas (közülük 36-an ülhetnek le). 1992-ben egyébként felújították, majd 2004-ben vázjavításon esett át. Leggyakrabban a 7E és a 107E vonalon fut. És hogy még meddig, arra nincs határozott válasz. A 4-es metró beindítása azonban sok mindent megváltoztat, és a legnagyobb hatással épp azokra a buszvonalakra van, amelyeken „hősünk” szolgál.
Már csaknem másfél kilométert futott
– Hogy egy jármű meddig van forgalomban, az egyrészt függ attól, hogy mennyi kocsira van szükség a menetrend ellátásához, másrészt attól, hogy milyen műszaki állapotban van. Amennyiben további üzemeltetése nem gazdaságos, vagy járműként adjuk el, vagy leselejtezést követően hulladékként – nyilatkozta a BorsOnline-nak Nyitrai Dávid, a BKK sajtókommunikációs irodájától.
Az igazsághoz egyébiránt hozzátartozik, hogy van egy még régebbi, egy 1983-ban gyártott – szóló – Ikarus is forgalomban Budapesten, ami abban az évben november 28-án „állt munkába”. Csakhogy ez 2006-ban teljes felújításon esett át, aminek keretében a hátsó ajtónál alacsonypadlós kialakítású lett. A többnyire a 123-as és a 123A vonalon járó Ikarus 260-as a felújításától mostanáig szűk félmillió kilométert futott, de arról nincs nyilvántartási adat, hogy '83 óta mennyit.
A főváros legújabb buszai az a 135 darab Rába-Volvo 7900A, ami most tavasszal áll forgalomba Budapesten és egyes környező településeken. A járatokat a BKK megrendelésére a VOLÁNBUSZ üzemelteti.