Még Csernobil előtt kezdte Budapest legöregebb busza

BKV
PUBLIKÁLÁS: 2014. március 25. 16:00
28 éves a BKK legöregebb csuklós autóbusza. Úgy üljenek a BPI-701-es rendszámú Ikarusra – amíg tehetik –, hogy amikor forgalomba állították, hétfőnként még nem volt adás a Magyar Televízió másfél csatornáján, és épp a Brother Louie című slágerrel aratott a Modern Talking.
kbgy

A csernobili katasztrófa előtt 18 nappal, 1986. április 8-án indult el első útjára a „korelnök” csuklós Ikarus 280-as. Abban az esztendőben, amikor a magyar futballválogatott utoljára szerepelhetett világtornán: a mexikói vébén. (Amin ugyebár aztán újabb szovjet csapást szenvedtünk el: 6:0-ra kikaptunk Irapuatóban a „Nagy Testvértől”.)

Abban az esztendőben, amelynek nyarán Budapesten koncertezett a Queen.

Most 28 éve rója a budapesti utakat. Amikor szolgálatba állt, még nem volt se Rákóczi-, se Megyeri-híd, és 3 forint volt egy kék autóbusz-vonaljegy.

Aztán „látta” Nagy Imre újratemetését, Kádár János végét, a taxisblokádot. „Megért” csak a rendszerváltozás után négy kormányváltást, hét miniszterelnököt, Bokros-csomagot, EU-ba lépést.

A magántévék elindulását, a mobiltelefónia, az internet, majd az okostelefonok elterjedését, plázák térhódítását. Technókorszakot patacipőkkel, retrómániát trapézfarmerekkel, valóságshow-k és tehetségkutatók betörését, Kozsó fénykorát, Zámbó Jimmy tragédiáját…

A Budapesti Közlekedési Központ tájékoztatása szerint 1 millió 460 ezer kilométernél tart a veterán jármű, aminek a hivatalos befogadóképessége 147 utas (közülük 36-an ülhetnek le). 1992-ben egyébként felújították, majd 2004-ben vázjavításon esett át. Leggyakrabban a 7E és a 107E vonalon fut. És hogy még meddig, arra nincs határozott válasz. A 4-es metró beindítása azonban sok mindent megváltoztat, és a legnagyobb hatással épp azokra a buszvonalakra van, amelyeken „hősünk” szolgál.

Már csaknem másfél kilométert futott

 

– Hogy egy jármű meddig van forgalomban, az egyrészt függ attól, hogy mennyi kocsira van szükség a menetrend ellátásához, másrészt attól, hogy milyen műszaki állapotban van. Amennyiben további üzemeltetése nem gazdaságos, vagy járműként adjuk el, vagy leselejtezést követően hulladékként – nyilatkozta a BorsOnline-nak Nyitrai Dávid, a BKK sajtókommunikációs irodájától.

Az igazsághoz egyébiránt hozzátartozik, hogy van egy még régebbi, egy 1983-ban gyártott – szóló – Ikarus is forgalomban Budapesten, ami abban az évben november 28-án „állt munkába”. Csakhogy ez 2006-ban teljes felújításon esett át, aminek keretében a hátsó ajtónál alacsonypadlós kialakítású lett. A többnyire a 123-as és a 123A vonalon járó Ikarus 260-as a felújításától mostanáig szűk félmillió kilométert futott, de arról nincs nyilvántartási adat, hogy '83 óta mennyit.


A legfiatalabbak

A főváros legújabb buszai az a 135 darab Rába-Volvo 7900A, ami most tavasszal áll forgalomba Budapesten és egyes környező településeken. A járatokat a BKK megrendelésére a VOLÁNBUSZ üzemelteti.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.