A túlélésre esélyük sem volt azoknak, akik szerda este a 6-os főúton Tolna megyében egy tragikus karambol résztvevőivé váltak.
Egy Audi és egy Lada Samara ütközött frontálisan. Előbbiben öten utaztak: egy húszas éveiben járó férfi és nő, valamint egy 42 éves és egy 39 éves férfi, továbbá egy 41 esztendős asszony. A Lada sofőrje egy ötven év körüli férfi volt, utast nem vitt.
– Az Audi Paks irányából haladt Szekszárd felé, amikor meg akarta előzni az előtte haladó járművet. Későn észlelte a sofőr, hogy vele szemben érkezik a Lada. Vissza akart térni a saját sávjába, de elvesztette uralmát a kocsi felett, és a menetirány szerinti bal oldalon frontálisan ütközött a Ladával – ismertette a részleteket a Tolna Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője.
Steinbach Zsolt a Borsnak elmondta: kettőnél több ember halálát eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétsége ügyében indítottak eljárást, de miután a baleset négy résztvevője a helyszínen, kettő pedig a kórházban meghalt, valószínűleg nem lesz kit felelősségre vonni.
Menekültek az Audival?
A baleset helyszínén készült felvételen látható, hogy az Audi és a Lada Samara a felismerhetetlenségig összeroncsolódott. A szakértők ebből arra következtetnek, hogy az Audival nagyon gyorsan hajtottak. Információink szerint nem véletlenül: egy bűncselekmény helyszínéről „húzták el a csíkot”.
– A rendőrség vizsgálja, van-e összefüggés az Audiban utazó személyek és egy, a közelben elkövetett bűncselekmény között – mondta megkeresésünkre Steinbach Zsolt rendőrségi szóvivő, arra a kérdésre azonban egyelőre nem válaszolhatott, milyen bűncselekményről van szó.
A beszámolók szerint a halálos előzésbe kezdő autóban utazók rokoni kapcsolatban álltak, egy neve elhallgatását kérő ismerős az MTI-nek azt állította, egy ötgyermekes házaspár volt közöttük. A Bors megtudta: egy faddi család tagjai az áldozatok.
Faddi család ült az Audiban
Információink szerint az Audi egyik utasa az a Bácsku becenévre hallgató 42 éves B. Kálmán volt, akinek Faddra költözése miatt korábban még tüntetést is szerveztek a településen. A férfi 37 éves volt, amikor a településre érkezett, s addig összesen 16 évet ült börtönben.
A kocsiban halt meg Bácsku Zapi becenevű öccse, unokatestvére, valamint a két fivér élettársa. Bácskut annyira nem várták tárt karokkal Faddon, hogy amikor családjával beköltözött, házukra Molotov-koktélt dobtak. Korábbi lapértesülések szerint Bácsku sem ijedt meg a saját árnyékától, szamurájkarddal érkezett egyik ellenlábasa házához, hogy megfenyegesse. Bácsku és élettársa öt árvát hagyott hátra.
Sebesség és előzés
A személyi sérüléses balesetek mindössze négy százalékában csapódnak egymásnak autók előzés közben, de ezek a balesetek minden esetben nagyon súlyosak.
– Azt tanítjuk, hogy az előzésbe kezdő autósnak legalább húsz kilométeres óránkénti sebességgel gyorsabban kell haladnia a kikerülendő járműnél. A balesetek azonban majdnem mindig abból adódnak, hogy a sofőr a sebességet rosszul ítéli meg – magyarázza Pesoldt Ferenc, a mogyoródi vezetéstechnikai centrum főinstruktora.
– Ha egy autós észleli, hogy nem tudja befejezni az előzést, esetenként számíthat rá, hogy a megelőzött autós is előzékeny lesz, és teret ad neki, hogy visszatérhessen a sávjába. Ha ez mégsem történik meg, akkor szóba jöhet az, hogy fékezés után visszasorol. Ha ez sem működik, akkor – akármilyen furcsán hangzik is – jobb letérni a baloldali útpadkára, ha ott van hely. A frontális ütközésnél minden megoldás biztonságosabb – magyarázza a szakember.
Kivédhetetlen
Dr. Holló Péter, a Közlekedéstudományi Intézet kutatója szerint az előzésben nem maga a megkerülő manőver az igazán veszélyes, hanem az, hogy egy rossz előzés során a vezető elbizonytalanodik, és elveszíti uralmát a jármű felett.
– A jármű kontrolljának elvesztése után ugyanis a vezető már semmilyen módon nem tudja enyhíteni a várható sérülés mértékét. Legyen pályaelhagyás vagy frontális ütközés ilyenkor a következmény, az halálos veszélyeket rejt – állítja a kutató.
Éppen ezért például Svédországban nem is engednek hetven kilométer/óránál nagyobb sebességet olyan utakon, ahol a két haladási irány nincs fizikailag elválasztva egymástól.
Vadásznak a száguldókra
Fokozott ellenőrzést tart a rendőrség a TISPOL akció keretében. Augusztus 22. és augusztus 24. között ellenőrzik a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó előírások betartását. Az ellenőrzés célja egyrészt a gyorshajtók kiszűrése, másrészt a közlekedésbiztonsági helyzet érzékelhető javítása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.