Vizsgálja a rendőrség, hogy valóban egy bűncselekmény helyszínéről menekültek-e abban az Audiban, amely frontálisan ütközött szerdán este a 6-os úton egy Lada Samarával. Az Audiban öten haltak meg, a Ladában egy ember vesztette életét.
A túlélésre esélyük sem volt azoknak, akik szerda este a 6-os főúton Tolna megyében egy tragikus karambol résztvevőivé váltak.
Egy Audi és egy Lada Samara ütközött frontálisan. Előbbiben öten utaztak: egy húszas éveiben járó férfi és nő, valamint egy 42 éves és egy 39 éves férfi, továbbá egy 41 esztendős asszony. A Lada sofőrje egy ötven év körüli férfi volt, utast nem vitt.
– Az Audi Paks irányából haladt Szekszárd felé, amikor meg akarta előzni az előtte haladó járművet. Későn észlelte a sofőr, hogy vele szemben érkezik a Lada. Vissza akart térni a saját sávjába, de elvesztette uralmát a kocsi felett, és a menetirány szerinti bal oldalon frontálisan ütközött a Ladával – ismertette a részleteket a Tolna Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője.
Steinbach Zsolt a Borsnak elmondta: kettőnél több ember halálát eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétsége ügyében indítottak eljárást, de miután a baleset négy résztvevője a helyszínen, kettő pedig a kórházban meghalt, valószínűleg nem lesz kit felelősségre vonni.
Menekültek az Audival?
A baleset helyszínén készült felvételen látható, hogy az Audi és a Lada Samara a felismerhetetlenségig összeroncsolódott. A szakértők ebből arra következtetnek, hogy az Audival nagyon gyorsan hajtottak. Információink szerint nem véletlenül: egy bűncselekmény helyszínéről „húzták el a csíkot”.
– A rendőrség vizsgálja, van-e összefüggés az Audiban utazó személyek és egy, a közelben elkövetett bűncselekmény között – mondta megkeresésünkre Steinbach Zsolt rendőrségi szóvivő, arra a kérdésre azonban egyelőre nem válaszolhatott, milyen bűncselekményről van szó.
A beszámolók szerint a halálos előzésbe kezdő autóban utazók rokoni kapcsolatban álltak, egy neve elhallgatását kérő ismerős az MTI-nek azt állította, egy ötgyermekes házaspár volt közöttük. A Bors megtudta: egy faddi család tagjai az áldozatok.
Faddi család ült az Audiban
Információink szerint az Audi egyik utasa az a Bácsku becenévre hallgató 42 éves B. Kálmán volt, akinek Faddra költözése miatt korábban még tüntetést is szerveztek a településen. A férfi 37 éves volt, amikor a településre érkezett, s addig összesen 16 évet ült börtönben.
A kocsiban halt meg Bácsku Zapi becenevű öccse, unokatestvére, valamint a két fivér élettársa. Bácskut annyira nem várták tárt karokkal Faddon, hogy amikor családjával beköltözött, házukra Molotov-koktélt dobtak. Korábbi lapértesülések szerint Bácsku sem ijedt meg a saját árnyékától, szamurájkarddal érkezett egyik ellenlábasa házához, hogy megfenyegesse. Bácsku és élettársa öt árvát hagyott hátra.
Sebesség és előzés
A személyi sérüléses balesetek mindössze négy százalékában csapódnak egymásnak autók előzés közben, de ezek a balesetek minden esetben nagyon súlyosak.
– Azt tanítjuk, hogy az előzésbe kezdő autósnak legalább húsz kilométeres óránkénti sebességgel gyorsabban kell haladnia a kikerülendő járműnél. A balesetek azonban majdnem mindig abból adódnak, hogy a sofőr a sebességet rosszul ítéli meg – magyarázza Pesoldt Ferenc, a mogyoródi vezetéstechnikai centrum főinstruktora.
– Ha egy autós észleli, hogy nem tudja befejezni az előzést, esetenként számíthat rá, hogy a megelőzött autós is előzékeny lesz, és teret ad neki, hogy visszatérhessen a sávjába. Ha ez mégsem történik meg, akkor szóba jöhet az, hogy fékezés után visszasorol. Ha ez sem működik, akkor – akármilyen furcsán hangzik is – jobb letérni a baloldali útpadkára, ha ott van hely. A frontális ütközésnél minden megoldás biztonságosabb – magyarázza a szakember.
Kivédhetetlen
Dr. Holló Péter, a Közlekedéstudományi Intézet kutatója szerint az előzésben nem maga a megkerülő manőver az igazán veszélyes, hanem az, hogy egy rossz előzés során a vezető elbizonytalanodik, és elveszíti uralmát a jármű felett.
– A jármű kontrolljának elvesztése után ugyanis a vezető már semmilyen módon nem tudja enyhíteni a várható sérülés mértékét. Legyen pályaelhagyás vagy frontális ütközés ilyenkor a következmény, az halálos veszélyeket rejt – állítja a kutató.
Éppen ezért például Svédországban nem is engednek hetven kilométer/óránál nagyobb sebességet olyan utakon, ahol a két haladási irány nincs fizikailag elválasztva egymástól.
Vadásznak a száguldókra
Fokozott ellenőrzést tart a rendőrség a TISPOL akció keretében. Augusztus 22. és augusztus 24. között ellenőrzik a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó előírások betartását. Az ellenőrzés célja egyrészt a gyorshajtók kiszűrése, másrészt a közlekedésbiztonsági helyzet érzékelhető javítása.