Vásárlók hada lepte el újra a bevásárlóközpontokat. Többen az ünnepre kapott ajándékutalványt vagy pénzt igyekeznek szívüknek kedves árura cserélni, de sokan a kapott portékában csalódva keltek útra.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára lapunknak elmondta: kétféle reklamációt különböztethetünk meg. – A minőségi kifogás ünneptől független, törvényben szabályozott, így a reklamáció után a szavatosság és a jótállás keretein belül javítás vagy csere, esetenként árengedmény, illetve pénzvisszafizetés közül választhat a vevő.
Január elejéig el kell intézni
A másik eset, ha az adott portéka színben, méretben vagy fazonban nem passzol, esetleg nem tetszik a vásárlónak. Ilyen esetekben nem köteles a kereskedő cserélni az árut, ám a legtöbb helyen megteszik, ha sértetlen a termék és megvan a blokk vagy a számla. Ez ugyanis jó reklám az üzletnek most, amikor az interneten minősítik a boltokat és a termékeket a vevők.
Bár az íratlan szabály szerint a jóindulatú kereskedők január elejéig becserélik azt az árut is, ami ellen nincs minőségi kifogás, érdemes sietni, mert az árukészlet fogytán csökkenhet az esélye, hogy színben, méretben megfelelő darabot találjon a megajándékozott – figyelmeztet Vámos György.
Egyre kevesebb terméket akarnak becserélni a vásárlók Gillemot Katalin, az Auchan Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója szerint, aki az ünnep utáni első nap tapasztalatai alapján mondja ezt. – A délelőtt folyamán mindössze egy háztartási kisgépet és egy-két ruhadarabot hoztak vissza cserére. Úgy tűnik, a válság hatására megfontoltabbak, körültekintőbbek lettek az emberek az ajándékok tekintetében is – vélekedik.