A dohánnyal, az alkohollal, az arzénnal és az azbeszttel egy veszélyességi kategóriába sorolta a dízelgázt az Egészségügyi Világszervezet.
A valószínűleg daganatkeltő kategóriából rákkeltővé minősítette a dízelmotorok kipufogógázát az Egészségügyi Világszervezet (WHO).
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke szerint a dízel kipufogógáz rákkeltő hatása ismert, ugyanakkor reménytelinek tartja, hogy a WHO is elismeri ezt.
– A közlekedésben ennek 70 százalékát a teherautók, 20 százalékát az autók és 10 százalékát a buszok adják – mondta Lukács, aki szerint van megoldás. – A legtöbb dízeljárműre felszerelhető részecskeszűrő 99 százalékban kiszűri a káros anyagot, ám az autónként 250-300 ezer, teherautónként milliós összegre alig áldoznak.
– A dízelgáztól több foglalkozás is szenved – magyarázta Gedeon András, a Nemzeti Munkaügyi Hivatal szóvivője. Ilyen például a bányász, a sofőr és az autószerelő. Szollár Domokos, a Mol nemzetközi kommunikációs igazgatója elmondta: munkatársaik többsége évente részt vesz egészségügyi szűrésen, de vannak munkaterületek, ahol gyakrabban ellenőriznek. – Orvosi vizsgálataink azt mutatják: dolgozóink egészségi állapota semmivel sem rosszabb a magyar átlagnál – közölte a kommunikációs igazgató, aki hozzátette: amennyiben jogszabály-módosítás történik, azonnal alkalmazkodnak hozzá.
Kíváncsiak voltunk, vajon a napokban történt szigorúbb besorolás mikor és milyen változásokat hozhat Magyarországon.
– A szaktárca ősszel tervezi a minisztériumi rendelet módosítását. Ha a közösségi előírások az Egészségügyi Világszervezet döntése nyomán változnak, az új elemek akár már idén évben átültethetők a hazai jogrendbe – tájékoztatta a Borsot a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztálya. Arra viszont nem válaszoltak, milyen módosítások jöhetnek.