Miért van átlós piros szalag a repülőgépek vészkijárati ablakán? - Repüléstechnikai kisokos

repülőgép
PUBLIKÁLÁS: 2024. november 05. 16:00
Akik utaztak már repülőgépen, bizonyára észrevették, hogy indulás előtt a légiutas-kísérők egy piros szalagot erősítenek átlósan a vészkijáratok ablakaira. Vajon mi a szerepe ennek a láthatóan egyszerű kis rongydarabnak? Ennek jártunk most utána.
A kis szalag jelzi a külső személyzet, vagy akár a tűzoltók számára, hogy az ajtó be van-e élesítve Forrás: X/ Breaking Aviation News & Videos

– hallatszik felszállás előtt minden esetben a biztonsági ellenőrzés utasítása a repülőgépeken. Ezután a fedélzeti személyzet minden ajtón meghúz egy fémkart, majd a szóban forgó piros szalagot rögzíti a vészkijáratok ablakain. Bár a laikusok számára ez a kis haszontalan szalag nem sok mindentől védhet meg, mégis fontos jelzésértékkel bír.

A biztonsági ellenőrzések után ugyanis a gép felszállásra kész, amely egyben azt is jelenti, hogy beélesednek a vészkijáratok és a meneküléshez használatos felfújható csúszdák. Így e szalagnak a jelenléte jelzi a kívülről, a gépbe bejutni szándékozók számára, hogy az ajtó be van élesítve, és annak kinyitása komoly sérüléssel járhat: ha ugyanis valaki kinyitja az ajtót, a csúszda kilövell, hatalmas erővel felfújódik, és mindenkit, aki előtte tartózkodik, összezúzhat.

A mentőcsúszdák életet menthetnek, de sérülést is okozhatnak a repülőgépeken Forrás: Shutterstock / Mario Hagen

Mentőcsúszdák akcióban

A Szövetségi Légiközlekedési Hatóság biztonsági követelményeivel összhangban minden kereskedelmi repülőgépet fel kell szerelni olyan berendezéssel, amely biztosítja, hogy a fedélzeten tartózkodók 90 másodpercen belül evakuálhatóak legyenek. A mentő csúszdáknak -54 és 71 °C közti hőmérsékleten és 25 csomós szélben is hat másodperc alatt teljesen fel kell fújódniuk.

Indulás előtt tehát a légiutas-kísérők a kar meghúzásával rögzítik a felhajtott csúszdát az ajtóhoz. Ha az ajtó élesítve van, és mégis kinyitják, a csúszda kiesik, megrántja a zsinórt, amely beindítja a felfújó mechanizmust.

Crosscheck a még nagyobb biztonságért

A „crosschek" ugyanakkor a légiutas-kísérő személyzet parancsa annak ellenőrzésére, hogy a sajátjukkal szemben lévő ajtónál lévő kollégáik is sikeresen élesítették-e a kijáratot, és felhelyezték-e a figyelmeztető szalagot az ablakra.

A repülőgépek vészkijárati ablakán található piros szalag Forrás: Shutterstock/Mario Hagen

Ez a látszólag jelentéktelen kis szalag jelzi tehát a külső személyzet, vagy akár a tűzoltók számára, hogy az ajtó be van-e élesítve, így a baleset megelőzés szempontjából kizárólagos támpont. Szerencsére azonban csak nagyon ritkán van szükség a kis szalagokra, mert a repülőgépek az esetek többségében minden gond nélkül leszállnak a célállomásukon.

Leszálláskor tehát a személyzet, mielőtt kinyitná azokat, hatástalanítja az ajtókat. Ennek a feladatnak az elvégzésére is utasítást kapnak:

amelynek során visszahelyezik a karokat az alaphelyzetbe – így leválasztva a csúszdákat az ajtókról – majd eltávolítják a piros szalagokat az ablakokról, végül ellenőrzik, hogy kollégáik is megtették-e ugyanezt a feladatsort a szomszédos ajtóknál. Csak ezt követően engedik az utasokat, hogy elhagyják a repülőgépet.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.