„Az ókori egyiptomiak nem írtak történelmet" – mondja James Allen, a Brown Egyetem egyiptológusa. Mi viszont hozzátehetjük, hogy ezért övezi oly sok rejtély a hozzájuk köthető ősi dolgokat. Azonban még a szakértők is úgy feltételezik, hogy a gízai komplexum egyes részei, beleértve a Szfinxet és magukat a piramisokat is, egy hatalmas, szent gépezetet alkotnak, amelyet arra terveztek, hogy a nap erejét a földi és isteni rend fenntartására fordítsa.
A gízai Nagy Szfinx körülbelül 20 méter magas, 19 méter széles, és 73 méter hosszú, (csak a mancsai kétszer olyan magasak, mint egy busz) így ez az egyik legnagyobb és legrégebbi monolit szobor a világon. A Szfinxet viszont nem darabonként állították össze, mint a szomszédos piramisokat, hanem egyetlen mészkőtömbből faragták, amikor a munkások patkó alakú kőbányát ástak a gízai fennsíkon.
Senki sem tudja az eredeti nevét. A szfinx egy emberfejű oroszlán az ókori görög mitológiában; a kifejezést valószínűleg körülbelül 2000 évvel a szobor építése után ragasztották rá. Gízában több száz sír található, amelyeken mintegy 4500 évre visszanyúló hieroglifák találhatók, de egyik sem említi a szobrot.
Minden bizonnyal valami isteni eredete lehetett, feltehetően egy király képmása, de ezen túlmenően semmit nem tudunk róla. Hasonlóképpen, a szobor szimbolikája sem tisztázott, bár a korszakból származó feliratok Rutira utalnak, egy oroszlán istenre, aki az alvilág bejáratánál ült, és őrizte a horizontot, ahol a nap felkelt, majd lenyugodott.
Az arcát, bár jobban megőrződött, mint a legtöbb vele egykorú szoboré, évszázados időjárási viszonyok és vandalizmus tette tönkre. 1402-ben egy arab történész arról számolt be, hogy egy buzgó szúfi torzította el „bizonyos vallási tévedések orvoslására". Ez pedig megcáfolja azt a városi legendát, hogy a Szfinx arcát Napóleon katonái tették volna tönkre azzal, hogy ágyúval lövettek rá. Mégis vannak bizonyítékok arra nézve, hogyan is nézhetett ki az arca virágkorában.
A XIX. század eleji régészeti ásatások során faragott kőszakállának darabjait és fejdíszéből egy királyi kobra figurát is megtaláltak. A vörös pigment maradványai még mindig láthatóak az arcon, ami arra enged következtetni, hogy a Szfinx egész arca egykor vörösre volt festve. Másutt a kék és sárga festék nyomai arra engednek következtetni, hogy a Szfinxet valamikor rikító színek ékítették.
Évezredeken át egészen a válláig fedte homok a kolosszust, és csak egy hatalmas testetlen fej látszott ki a Szahara keleti szélének sivatagjából. Aztán 1817-ben egy genovai kalandor, Giovanni Battista Caviglia 160 emberrel nekiállt, hogy kiássák a Szfinxet. Nem bírtak azonban a homokkal, amely majdnem olyan gyorsan ömlött vissza a gödörbe, ahogyan ástak. Szelim Haszan egyiptomi régész végül az 1930-as évek végén szabadította ki a szobrot a homokból.
Abban a legtöbb régész és egyiptológus is egyetért, hogy a Szfinxet Hafré fáraó építtette, amely saját temetkezési komplexuma részeként (a piramisa és a halotti templomai) egyfajta kozmikus motorként működött, amelynek célja a nap és más istenek erejének hasznosítása a fáraó lelkének feltámasztására.
Ez a folyamat nemcsak az örök életet garantálta a halott uralkodónak, hanem fenntartotta az egyetemes természeti rendet is, beleértve az évszakok múlását, a Nílus évenkénti áradásait és az emberek mindennapi életét. A halálnak és a feltámadásnak ebben a szent körforgásában a Szfinx sok mindent szimbolizálhatott: Hafre, a halott király képmását, mint az élő uralkodóba inkarnálódott napistent, valamint az alvilág és a gízai sírok őrzőjét.
De úgy tűnik, Hafre elképzelése soha nem valósult meg teljesen. A jelek szerint a Szfinx befejezetlen maradt. 1978-ban a szobor kőfejtőjének egyik sarkában három kőtömböt találtak, amelyeket munkások hagytak el, miközben vonszolták őket a Szfinx-templom építésére. A Szfinxet körülvevő árok északi szélén pedig a régészek egy munkás ebédjének és szerszámkészletének maradványait is megtalálták – sörös- vagy vizeskorsó töredékeit és kőkalapácsokat. Úgy tűnik, a munkások elhagyták a munkaterepet.
A Szfinxet is magában foglaló hatalmas templomkomplexum bár a fáraó feltámasztó gépezete lehetett, de mire az Óbirodalom Kr. e. 2130 körül végleg felbomlott, a sivatagi homok elkezdte visszaszerezni a Szfinxet anélkül, hogy azt valaha végleg befejezték volna.
A Szfinx mancsai között, egy rózsaszín gránitlapra vésett legenda szerint Thotmesz egyiptomi herceg vadászni ment a sivatagba, de elfáradt és a Szfinx árnyékában megpihent. Álmában a magát Horemakhetnek – vagy Hórusz a horizonton – nevező szfinx, amely a szobor legkorábbi ismert egyiptomi neve, megszólította őt. Panaszkodott az elhanyagolt testére és a homokra, amely már csaknem elnyelte. Horemakhet ezután felajánlotta Thotmesznek a trónt segítségéért cserébe.
Nem tudni, hogy a herceg valóban ezt álmodta-e vagy sem. De amikor az Újbirodalom (Kr. e. 1550-1070) idején IV. Thotmesz fáraó lett, egy szfinx-imádó kultuszt vezetett be Egyiptomban. A szfinxek országszerte mindenhol megjelentek szobrokon, domborműveken és festményeken, amelyeket gyakran a királyság és a nap szent erejének erőteljes szimbólumaként ábrázoltak.
Horemakhet legendája szerint Thotmesz vezethette az első kísérletet a Szfinx helyreállítására.
De vajon mitől mehetett tönkre a Szfinx teste az építését követő első néhány évszázadban?A porózus kőzet ugyanis felszívja a nedvességet, ezzel pedig széttöredezi a mészkövet. Mi lehetett hát a sok nedvesség forrása Gíza csontszáraznak tűnő sivatagában?
A Szahara ugyanis nem mindig volt a végtelen homokdűnék vidéke. Rudolph Kuper és Stefan Kröpelin német klimatológusok a régészeti lelőhelyek radiokarbon dátumait elemezve a közelmúltban arra a következtetésre jutottak, hogy a régió uralkodó éghajlati mintája Kr. e. 8500 körül megváltozott, a trópusokra jellemző monszun esők észak felé haladtak. A sivatagi homokot zöldellő völgyek váltották fel, füves területeket voltak mindenfelé, ami arra késztette az embereket Kr. e. 70000 örül, hogy elkezdjék benépesíteni a régiót.
Kuper és Kröpelin szerint viszont Egyiptom zöldellő időszaka Kr. e. 3500-1500 között érhetett véget, amikor a monszun öv visszahúzódott a trópusokra és a Szahara újra elsivatagosodott. A Kröpelin által vezetett további vizsgálatok feltárták, hogy a sivatagi klímához való visszatérés évszázadokon átívelő fokozatos folyamat volt. Ezt az átmeneti időszakot folyamatosan csökkenő esőzések és elhúzódó száraz időszakok jellemezték. A vizsgálatok szerint a klímaváltozás a Gíza régióban az Óbirodalom korai szakaszában kezdődött, a sivatagi homok pedig a korszak végén térhetett vissza.
Ebből arra következtethetünk, hogy a Szfinxet és a piramisokat egy különleges, nedvesebb, élettel teli időszak végén építették, amelynek köszönhetően a fáraók hatalmas munkaerőt voltak képesek irányítani. De aztán az évszázadok során a táj kiszáradt, és a betakarítás bizonytalanabbá vált. A fáraó központi hatalma fokozatosan meggyengült, lehetővé téve a tartományi tisztviselők érvényesülését – ami az Óbirodalom korszakát lezáró polgárháborús korszakban csúcsosodott ki.
A Szfinx ma is erodálódik. Három évvel ezelőtt az egyiptomi hatóságok tudomást szereztek arról, hogy a közeli csatornában lévő szennyvíz a helyi talajvízszint emelkedését okozza. Emiatt nedvesség szívódott fel a Szfinx testébe, és nagy mészkődarabok hullottak le a szoborról.
Zahi Hawass, Egyiptom korábbi turisztikai és régiségügyi minisztere megszervezte, hogy fúrjanak próbalyukakat a Szfinx körüli alapkőzetbe. Azt találták, hogy a talajvíz mindössze 4,5 méterrel volt a szobor talapzatától. Ezt követően szivattyúkat szereltek fel a közelben a talajvíz elvezetésére. „A Szfinx a világ legidősebb betege. Mindannyiunknak a Szfinx ápolásának kell szentelnünk az életünket." – jelentette ki ezzel kapcsolatban Egyiptom főrégésze.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.