Törölték a repülőjáratot? Mutatjuk mit tehetsz, és hogyan igényelj kártérítést

kártérítés
PUBLIKÁLÁS: 2024. augusztus 19. 13:00

Szinte nem telik el hét anélkül, hogy ne hallanánk járattörlésekről, késésekről, ami nemcsak rányomja a bélyegét a nyaralásra, de váratlan kiadásokkal is jár. Dr. Burján Zsuzsannát, a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. biztosítási és társasági szakjogászát kérdeztük, ha törölték a repülőjáratot, milyen segítséget kaphatsz ilyen helyzetben, és hogyan igényelj kártérítést.

Törölték a repülőjáratot? Mutatjuk mit tehetsz, és hogyan igényelj kártérítést Forrás: Shutterstock/ Gorodenkoff/

Ha törölték a repülőjáratot, éljünk a jogainkkal

Fontos tudni, hogy az Európai Unió rendelete szerint - ha a repülőtér, ahonnan indulunk, az EU területén található, vagy ha járatunk az EU területére érkezik uniós, izlandi, norvég vagy svájci légitársasággal - uniós állampolgárként alapvető jogokkal élhetünk járattörlés, jelentős késés és túlfoglalás esetén is, függetlenül a repülőjegy árától és a szolgáltatás szintjétől.

Őrizzük meg a nyugalmunkat!

Járattörlés vagy késés esetén alapvetően két lehetőség közül választhatunk. Kérhetjük, hogy a légitársaság más módon, például egy helyettesítő járattal elszállítson minket az úti célhoz, de kérhetjük a jegyár visszatérítését is. Ilyen esetekben a légitársaság díjmentesen visszajuttat oda, ahonnan megkezdtük az utazásunkat.

Kérjünk étkezési kupont

A légitársaság a várakozás idejére minden utas részére ellátást is köteles nyújtani. A jogszabály szerint ételt és frissítőket kell felajánlani, két díjmentes telefonálást és e-mailküldési lehetőséget, valamint a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén éjszakai szállást és reptéri transzfert a szállás és a repülőtér között.

Magunkra maradunk

Tisztában kell lennünk azzal, hogy ha a jegyár visszatérítését választjuk, a légitársaság nem köteles további segítséget, például étkezést, szállást nyújtani részünkre, és nekünk kell lefoglalnunk a helyet az úti célunkhoz tartó járatra.

Távolságtól függően jár

Az utas részére kártalanítást is fizetni kell járattörlés vagy három órát meghaladó érkezési késés esetén, mégpedig a távolságtól függően: 1500 km távolság alatt 250 Euróra, 1500 km és 3500 km között 400 Euróra, míg 3500 km-nél távolabbi utazás esetén 600 Euróra tarthatunk igényt. Minden érvényes jeggyel rendelkező utas kártérítésre jogosult, még a 2 évesnél fiatalabb, szülők ölében utazó gyermekek is jogosultak kártérítésre, azonban mindezt külön igényelni kell.

A kártérítés felét kérhetjük

Abban az esetben, ha a járatot törlik, de a légitársaság biztosítani tudja az átfoglalást, és kisebb késéssel eljuttat minket a célunkhoz, a fenti kártérítés felére tarthatunk igényt.

Mentesül a felelősség alól

Előfordulnak olyan esetek, amikor a járattörlést vagy a három órás érkezési késést olyan, rendkívüli és elháríthatatlan körülmény okozta, melyet a légitársaság nem tud befolyásolni, például vihar, bombariadó, madárral való ütközés. Ilyen esetekben nem élhetünk a kártérítés lehetőségével, de a légitársaságnak ebben a helyzetben is kötelessége segítséget nyújtani az utasoknak.

Nem árt tisztában lenni a jogainkkal, hogy kártérítést igényeljünk - illusztráció Forrás: Shutterstock/Jaromir Chalabala

Figyeljük az értesítéseinket

A légitársaság akkor is mentesül a kártérítési felelősség alól, ha az indulás előtt legalább 14 nappal korábban értesíti utasait a járattörlésről, vagy ha felajánlják, hogy átfoglalással elszállítja utasait az eredeti célunkhoz.

Kössünk utasbiztosítást

Függetlenül attól, hogy a járattörlés vagy késés a légitársaság hibájából vagy elháríthatatlan körülmény miatt történt, a lehető leghamarabb értesítsük az utasbiztosításunkat kezelő biztosítót. Bár nem igényelhetünk kártalanítást, a felmerülő költségeket a biztosító is kompenzálhatja, így kiegészíthetjük a légitársaságtól kapott összeget. Mielőtt megkötjük a szerződést, olvassuk át az általános szerződési feltételeket, hogy ilyen helyzetekben pontosan mire vagyunk jogosultak.

Kérjünk róla igazolást

Ha az indulás napján, a repülőtéren szembesülünk a járat törlésével, késésével, és úgy tapasztaljuk, hogy a légitársaság nem nyújt megfelelő segítséget, kérjünk tájékoztatást a földi kiszolgáló személyzettől a késés okáról, a tovább utazási lehetőségekről. Lehetőség szerint kérjünk a késésről igazolást e-mailen vagy személyesen.

Őrizzük meg a számlákat

Minden késéssel összefüggő költségről, például a szállásdíjról, taxiról, lekésett nyaralásról őrizzük meg a számlát, hiszen szükségünk lesz ezekre a kártérítési igényünk benyújtásakor. A telefonálási, kommunikációs kiadásainkat a híváslistánk benyújtásával igazolhatjuk a légitársaság felé.

Ne essünk pánikba, a légicégnek több módon is orvosolnia kell a problémát - illusztráció Forrás: Shutterstock

Utólagosan térítik meg

Ha nem kapunk étkezési kupont, frissítőket vagy szállást, arról magunk is gondoskodhatunk, de őrizzük meg a számlákat, és hazaérkezésünk után kérjük költségeink megtérítését a légitársaságtól vagy a biztosítótól. A kialakult joggyakorlat szerint a behajtható kártalanítás három óránként 15 Euró utasonként.

Készítsünk róla fényképet

Célszerű megőrizni az érintett utazás e-ticket visszaigazolásait és a beszállókártyáit. Járattörlés esetén, ha a beszállókártyát vissza akarják venni, készítsünk róla fényképet és kérjünk róla átvételi elismervényt.

Hazaérkezés után

Írásban kell panaszt tenni a légitársaságnál az uniós nyomtatvány kitöltésével. Ha nem járunk sikerrel, akkor az Európai Fogyasztói Központnál vagy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál jelezzük a problémát. A kártérítési igényt legkésőbb az utazás dátumát követő 2 éven belül van lehetőségünk benyújtani.

Pénz helyett utalvány

A kártalanítás összege azonnal jár, amelynek kifizetése készpénzben, átutalással, csekkel, illetve utazási utalvánnyal is történhet. Fontos tudnunk, hogy az utas választhat a teljesítési formák közül, tehát nem köteles pénz helyett utazási utalványt elfogadni kártalanításként.

Ha már repülés, nézd meg, hogyan telik a magyar légiutas-kísérők egy napja és milyen feladatokat kell elvégezniük:

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.