Beismerték a pilóták, hogy repülés híján egyre többet hibáznak

légitársaság
PUBLIKÁLÁS: 2021. február 02. 11:03

Egy pilótának háromszori próbálkozásra sikerült letennie egy utasszállító repülőgépet a szeles időben, egy első tiszt elfelejtette bekapcsolni a jegesedésgátlót, amely biztosítja, hogy a repülőgép külső oldalán található magasság- és sebességsebesség-érzékelőket ne akadályozza a jég. Május óta legalább egy tucat repülési hibát követtek el a pilóták és az első tisztek, amit részben a gyakorlatból való kiesésnek tulajdonítanak. A koronavírus-járvány – amely a légi utazási igényeket az elmúlt évtizedek legalacsonyabb szintjére szorította – egy ideje távol tartja őket a repüléstől.

Gyakorlás híján a repülővezetésből is ki lehet esni - illusztráció Forrás: Thomas Fengler/Pixabay

"Mivel néhány hónapja nem repültem, berozsdásodtam" – mondta az egyik első tiszt egy névtelen jelentésben a NASA által üzemeltetett biztonsági jelentési rendszernek. A repülési szakértők és a légitársaságok képviselői elismerik, hogy amikor a pilóták több hónapig inaktívak, a készségeik és a jártasságuk romlik.

A leggyakoribb hibák közé tartozik, hogy leszállás közben túl gyorsan vagy túl magasan érkeznek, vagy elfelejtenek engedélyt kérni a légiforgalmi irányítótoronytól, mielőtt alacsonyabb magasságba ereszkednének.

"A biztonságos repülés kulcsa a gyakoriság" – mondja Richard G. McSpadden Jr., a repülőgép-tulajdonosok és pilóták repülésbiztonsági intézetének alelnöke. A járvány kezdete óta a légitársaságok drámai módon csökkentették a napi járatok számát egyes útvonalakon, és egyes esetekben megszüntették az alacsony keresletű úti célok felé indított járatokat.

A légiközlekedési szakértők szerint viszont elegendő biztonsági rendszer van a modern utasszállító repülőgépekben, mely megakadályozza, hogy a kisebb tévedések súlyos balesetekké váljanak.

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) előírja a pilótáknak, hogy mielőtt újra élesben vezetnének repülőgépet, a megelőző 90 napban legalább három felszállást és három leszállást kell végrehajtaniuk, akár repülőgépen, akár szimulátorban. Ugyanakkor az FAA tavaly kétszer is módosította ezt a követelményt a járvány miatt, és további haladékokat adott a pilótáknak. A jelenségre az American Airlines is felfigyelt, ezért ők mostantól szigorúbban ellenőrzik a személyzetük teljesítményét – írja a Los Angeles Times.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.