Fatális tervezési hiba történt a Boeing 737 MAX rendszerében

rendszer
PUBLIKÁLÁS: 2019. október 16. 09:40

Nemrégiben jelent meg egy cikk a The New York Times-ban, amely a Lion Air és az Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX-gépeinek katasztrófáiért elsősorban a pilótákat okolja. Erre reagált a méltán elismert és világhírűvé vált, már nyugdíjas kapitány, Chesley "Sully" Sullenberger a honlapján is közölt válaszpublicisztikájában: ő az, aki 2009-ben a szenzációs kényszerleszállást végrehajtotta kollégájával a Hudson folyó vízfelszínére - írja az Airportal.

Forrás: Bruce Englehardt/wikipedia.org

Sully kapitány szimulátoron többször lerepülte a két 737 MAX-katasztrófa útját, és ez alapján kijelenti: nem hagyható figyelmen kívül az a "fatális tervezési hiba", amely miatt a repülési karakterisztikát javító MCAS-rendszer "halálcsapda".

Ugyanakkor a szakember azt is kiemelte: valóban elengedhetetlen, hogy a pilóták teljes mértékben és minden egyes pillanatban uralják a repülőgépet és a helyzetet, azaz valódi repülősként működjenek, és tényleg világszerte probléma a pilóták esetleges képzési hiányossága és tapasztalatlansága.

Ennek ellenére úgy látja: bár évtizedes módszer a pilóták elsődleges felelősségét firtatni, fontos figyelembe venni a tervezési hibákat és az engedélyeztetési folyamat elégtelenségét is, amelyek a Lion Air és az Ethiopian katasztrófáiért is felelősek.

Miután első kézből megtapasztalta, hogyan viselkedik a két katasztrófához vezető helyzetben az MCAS, Sully kijelenti: tévút a pilótákat hibáztatni azért, mert nem voltak képesek egy "ilyen veszedelmes és halálos" tervezési hibát ellensúlyozni.

A kapitány szerint az emiatt kialakult vészhelyzet nem úgy jelenik meg, mint egy általános trim-megfutás, hanem eleinte mint a repülési sebességet és a magasságot érintő kétértelmű helyzet, amely elfedi az MCAS működésbe lépését.

Sully úgy véli, nem lett volna szabad engedélyezni ezt a rendszert, sem a Boeing, sem a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) részéről.

Emlékeztet arra, hogy az USA balesetvizsgáló szervezete, az NTSB úgy találta: a Boeing hibás feltételezéssel volt a repülőgép hiba esetén mutatott viselkedéséről, valamint az emberi tényezőről, arról, hogy miként teljesít egy pilóta a sorozatos hibajelzések esetén.

"Ahol a Boeing hibázott, ott az FAA-nek kellett volna közbelépnie, de ez nem történt meg", mutat rá Sully kapitány, hangsúlyozva, hogy a jelenlegi rendszerben meglévő összes problémát meg kell szüntetni, beleértve a cégvezetést, a hatósági felügyeletet, a repülőgép-karbantartást – és a pilóták képzését.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.