A hatvanezer fős Nantes-ot a Times Magazine 2004-ben Európa legélhetőbb településének választotta, a helyiek pedig "zöld és kék" városnak is nevezik, nem véletlenül. Több mint százezer fa, száz park, három hektárnyi virágágyás, ötven folyó és patak teremt egészséges egyensúlyt a város és a természet között. A lakosainak nyújtott életminőség és a fenntartható fejlődés előmozdítása melletti hosszú távú elköteleződéséért pedig 2013-ban az Európai Bizottság Európa Zöld Fővárosa díjjal tüntette ki.
A várossal ismerkedést pedig érdemes a Bretagne-i hercegség kastélyánál kezdeni, ahol képet kaphatunk a város történelméről, a középkortól kezdve a rabszolga-kereskedelem évein keresztül egészen napjainkig.
A Château des ducs de Bretagne, ami a gótikus Szent Péter-székesegyház mellett a legfontosabb történeti emlék, jelenlegi formáját a 15. században nyerte el, a Franciaországtól még független Bretagne utolsó hercege, II. Ferenc idején. Eredetileg egy hercegi rezidencia és a király ellen védelmet nyújtó erődítmény volt, de Bretagne Franciaországhoz való csatolását követően a királyok szállóhelyévé vált.
Az egykori franciaországi rabszolga-kereskedelem majdnem felét irányító kikötővárosnak a 19. századra már az ipar, elsősorban a hajógyártás volt a legfőbb bevételi forrása. De miután a nyolcvanas években a hajógyárakat is bezárták, Nantes-nak újra kellett teremtenie önmagát. Ekkor alakult ki mai modern, művészi arculata, és ennek részeként épült fel a régi hajógyárak hangárjaiban az a furcsa és hátborzongató steampunk vidámpark is, amely ma Nantes legnépszerűbb turistalátványossága.
A Loire által körülölelt sziget területén a Les Machines de L'isle-ben Verne és Leonardo da Vinci mérnöki világa kel életre. Vannak itt mechanikus tengeri lények, egy irányítható óriás pók, hangya és más furcsaságok, a parkban pedig egy elefánt gépszerkezet sétál, amelynek mérete háromszor meghaladja az élő állatét.
És ha követjük a járdára festett zöld vonalat, szinte minden jelentősebb nevezetességgel találkozhatunk – a műemlékektől kezdve a szabadtéri kortárs képzőművészeti alkotásokig. Az útvonal a régi kekszgyár épületében kialakított kortárs művészeti múzeummal, a Le Lieu Unique-val kezdődik, ami egy éjszakai klubnak is helyet ad. De érinti a szépművészeti múzeumot, a Musée d'Arts de Nantes-ot is, egy tizenkétezer műtárgyat felvonultató gyűjteményt, melyben olyan nevek alkotásaival találkozhatunk, mint Courbet, Rodin, Delacroix, Monet vagy Kandinszkij.
De gyakorlatilag az egész város egy szabadtéri kortárs művészeti múzeum. A Loire mentén elhelyezett gyűrűk sora a helyspecifikus alkotásairól ismert Daniel Buren munkája, amelyek képkeretként funkcionálnak a mögöttük elterülő tájnak. Éjszaka a francia színésznő Laetitia Casta kísérteties arcképe dereng fel egy csatorna felszínére vetített videón, mint egy nimfa, aki békésen él a vizekben. Egy Loire-parti épület homlokzatán pedig Francois Morellet művésznek köszönhetően egy fénycsövekből készült meteorológiai állomásról olvashatjuk le négy órával előre, hogy milyen idő lesz – ha vörös, akkor napos; ha kék, akkor esős; ha fehér, akkor felhős.
Az igazságügyi palota oszlopain pedig az amerikai művész Jenny Holzer a francia polgári törvénykönyből és az emberi jogok nyilatkozatából válogatott idézetei görögnek végig a fényreklámokhoz hasonlóan, a polírozott gránit padló tükröződéseiben az örökkévalóságig folytatódva. De furcsa műalkotás a hétköznapi tárgyak túlméretezésével foglalkozó Lilian Bourgeat gigantikus mérőszalagja is, amely egy építőipari vállalat udvarán hever.
Bár mára Nantes karakterét leginkább a szórakozás és a kreativitás határozza meg, a város nem feledkezett meg sötét múltjáról sem. A 17. század közepétől a 19. század közepéig a francia rabszolga-kereskedelem 43%-ért, vagyis az európai atlanti kereskedelem 5-6%-ért a város tehető felelőssé. Alig több mint egy évszázad alatt 550 ezernél is több afrikai foglyot szállítottak a Nantes-ból induló hajók a kolóniákra.
A rakpart alatt egy 400 méteres földalatti sétány állít emléket a rabszolgaság eltörlésének, megemlékezve azokról, akik harcoltak, vagy ma is harcolnak a rabszolgaság különböző formái ellen. Kétezer tábla tárja fel a Nantes-ot elhagyó rabszolga-kereskedő hajók adatait, a legfőbb afrikai és amerikai kereskedelmi állomásokat, és egy földalatti átjáró idézi meg a hajók foglyainak szenvedéseit is.
A Loire mentén, tizenöt kilométerre az óceán irányában, egy elhagyatott ház süpped a folyó iszapjában; ablakai zárva, szobái lakatlanok. Egy "háromdimenziós festmény a tájban", ahogy Jean-Luc Courcoult, a mű alkotója leírja. A La Maison dans la Loire annak a 30 köztéri alkotásnak az egyike, amelyek As Estuaire című kortárs művészeti kiállításokra készültek. A Nantes és az óceán partján fekvő Saint Nazaire között állnak, a Loire tölcsértorkolata mentén. A szabadtéri kiállítást biciklivel, hajóval, autóval, de akár gyalog is bejárhatjuk.
Egy másik alkotás a város közepén lévő természetvédelmi terület mellett épült fel. Ezt a városi oázist Petite Amazonnak nevezik. Kialakulása nem mindennapi történet, ugyanis az emberi pusztítás is hozzájárult a létrejöttéhez. Helyén a második világháborús bombázás súlyos károkat okozott, a 70-es években pedig egy autópályát kezdtek ide építeni.
Miután a terv félbemaradt, a munkálatok helyén és a bombázások okozta kráterekben az évek során felgyülemlett az esővíz, a terület elmocsarasodott, majd ezt követően gazdag növény- és állatvilágnak adott otthon. Őshonos növényzete rókáknak, szarvasoknak, vadon élő macskáknak, hüllőknek, madaraknak, és különböző rovaroknak ad otthont. A terület csak 15 fős vezetett túrák keretében látogatható.
Egy rotterdami művészcsoport azonban létrehozott egy fa szerkezetet a kapujában, azt remélve, hogy a vadon idővel körbenövi. Maga a szerkezet egyébként különféle közösségi eseményeknek ad otthont, és célja is az lenne, hogy a helyieket arra ösztönözze, hogy a mindennapi tevékenységeiket kivigyék a természetbe. Tai chi órákat, gitár koncerteket, környezetvédelmi előadásokat is tartanak itt.
Saint Nazaire-be érve, ahol a folyó az óceánt eléri, Huang Yong Ping kínai művész százharminc méteres tengeri kígyó csontváza emelkedik ki a vízből, ahogy a víz az apállyal visszahúzódik. Itt látható egy tengeralattjáró bázis is, amelynek kietlen betonsorait egy francia botanikus Gilles Clément növényekkel ültetett be részben mesterségesen, részben pedig a természetre, a madarak és a szél munkájára bízva a folyamatot.
Mindezt közelebbről is megnézné?
Könnyen megteheti! Áprilisban a Transavia Szantorini, Míkonosz, Palermo és Koppenhága mellett Nantes és Budapest között is elindította közvetlen járatát. A gépek pénteken és vasárnap közlekednek, jegyeket a légicég weboldalán 34 eurótól kezdődően találtunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.