Egy utazás megtervezése és befizetése izgalmas pillanat. Mi történik azonban akkor, ha váratlanul az utazási iroda csődbe megy? Nehéz és fájdalmas helyzet, de elővigyázatossággal és odafigyeléssel megóvhatjuk magunkat a kellemetlenségektől.
Egyre népszerűbb a nyaralások fakultatív megszervezése, de még mindig több tízezren választják az utazási irodákat. Főleg az idősebb, idegen nyelvet nem beszélő korosztály bízza rá magát az ügynökökre, ám előfordulhat olyan helyzet – főleg kisebb vállalatok megbízása esetén –, hogy teljesen váratlanul a megbízott utazási iroda csődbe megy. Sajnos csődbe ment utazási iroda 2025-ben is volt már. Sok esetben kifejezetten ezt tervezgető csalók áldozataivá válnak ilyenkor a szerencsétlen utasok, ám vannak jelek, amelyek figyelmeztethetnek minket a veszélyre, így elkerülhetővé válik a kockázat. Ha véletlenül mégis egy ilyen helyzetben találnánk magunkat, arra is van megoldás. Alább a megelőzésre és a tűzoltásra is adunk tippeket, hogy a lehető legkörültekintőbben járhass el bármilyen esetben.
Az utazási iroda csődje esetén is van megoldás. Fotó: SimpleImages / Getty Images
Teendők utazási iroda csődje esetében
Rendelkeznie kell biztosítékkal Magyarországon minden hivatalosan működő utazási irodának rendelkeznie kell vagyoni biztosítékkal. A biztosító vagy bank, amely ezt a fedezetet nyújtja, köteles megtéríteni a károsult utasok befizetéseit. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) nyilvános adatbázisában lekérdezhető, hogy az adott utazási iroda melyik biztosítónál rendelkezik ezzel.
Jelezzük a kárigényünket! Amint értesülünk az utazási iroda fizetésképtelenségéről, írásban kell a kárigényünket benyújtani a biztosító felé. Ehhez csatolni kell a befizetést igazoló bizonylatot (átutalási bizonylat, számla), a szerződést vagy megrendelőt, valamint egy nyilatkozatot arról, hogy a szolgáltatást nem kaptuk meg. A bejelentést minél előbb érdemes megtenni, mivel a határidők szigorúak lehetnek – jellemzően 30 napon belül kell jelezni a kártérítési igényt a csődhír nyilvánosságra kerülése után.
Dokumentumok alapján térítenek A kárbejelentést követően a biztosítónak vizsgálnia kell, hogy valóban jogos-e a követelésünk. Ha minden dokumentum rendben van, a biztosító rendszerint 30–60 napon belül visszatéríti a kifizetett összeget. Fontos tudni, hogy a biztosító csak a szerződésben szereplő, ténylegesen meg nem valósult szolgáltatásokat téríti meg. Ha az utazás egy részét mégis igénybe tudtuk venni, akkor csak a fennmaradó rész összege jár vissza.
Nehéz, ha szabálytalan volt Ha az iroda illegálisan, biztosítás nélkül működött, akkor jóval nehezebb a pénz visszaszerzése. Ebben az esetben polgári peres eljárásban lehet kártérítési igényt érvényesíteni, ám ez hosszadalmas és költséges folyamat lehet. Érdemes ebben az esetben fogyasztóvédelmi hatósághoz, illetve a békéltető testülethez is fordulni. Az online foglalás esetén pedig, ha bankkártyával fizettünk, lehetőség van chargeback eljárás indítására is a kártyakibocsátó bankon keresztül.
Haza is kell hozniuk Ha az utas már megérkezett nyaralása helyszínére, az utazási iroda köteles gondoskodni a hazaszállításáról. Ha ez mégsem valósul meg, az utasnak a biztosítóhoz kell fordulnia, amennyiben a szerződés személyszállítást is tartalmaz.
Segít az útlemondási biztosítás Mindig ajánlott útlemondási biztosítást kötni, amely a kockázatviselés kezdete előtt történő lemondás esetén visszatérítheti a befizetett díjakat. Ez a biztosítás kiegészítő védelmet nyújt a fizetésképtelenségből eredő károk ellen is.
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.