Az Európai Unió döntést hozott: megtiltja a légitársaságoknak, hogy díjat számítsanak fel a kézipoggyászért. Ez azt jelenti, hogy az utasok ingyen vihetnek fel egy kisebb méretű táskát, illetve egy akár 7 kilogramm súlyú, kis gurulós bőröndöt a fedélzetre. Részletekért olvass tovább!
A történet onnan indul, hogy Spanyolországban pert vesztett a Ryanair. A fapados légitársaságnak 147 eurót, átszámítva 58 ezer 600 forintot kellett visszafizetnie egy utasnak, akinek extra díjakat számoltak fel a fedélzetre felvitt kézipoggyászai miatt. Spanyolországban kifejezetten komolyan veszik az ehhez hasonló helyzeteket: a bíróság csak a tavalyi évben összesen 179 millió euróra (kb. 72 milliárd forintra) bírságolt meg 5 légitársaságot a kézipoggyászok, illetve az ülésválasztásért felszámolt díjak miatt.
Ezek valóban rejtett költségnek számítanak, amelyekkel a légitársaságok szándékosan megtévesztik a fogyasztókat. Habár a fapados repülőjegyek ára sok esetben kedvezőnek tűnik, a valóság az, hogy nem egyszer többet fogsz fizetni a végén, mint amennyi a meghirdetett jegy ára volt. Idén májusban ezért a 44 fogyasztóvédelmi szervezetért felelő Európai Fogyasztói Szervezet (BEUC) az Európai Unióhoz fordult megoldást követelve, most pedig úgy tűnik, célba is értek.
A képviselők szerint az utasoknak az ülés alá helyezhető táska mellett egy előre meghatározott méretű extra kézipoggyászt is engedélyezni kellene, anélkül, hogy díjat fizetnének érte. Az Európai Parlament sajtóközleménye szerint Matteo Ricci, az EU Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságának alelnöke úgy fogalmazott, a döntés „fontos lépést jelent az igazságosabb és átláthatóbb utazás felé”, és „konkrét intézkedéseket vezet be, például a legfeljebb 100 centiméteres kézipoggyász egyértelmű meghatározását, amely alapvető jog az indokolatlan többletköltségek elkerülésére”.
Nem mindenkit érint fényesen a törvény. A fapados légitársaságokat várhatóan különösen keményen fogja sújtani. A Ryanair például tavaly 4,7 milliárd eurót keresett azzal, hogy olyan extra díjakat számolt fel, mint az ülésválasztás és a poggyászköltségek.
Drágábbak lehetnek a jegyek
A légitársaságok lobbistái arra figyelmeztettek: a döntés nyomán emelkedhetnek a jegyárak, hogy az eddigi profitot ne veszítsék el a cégek. Az új intézkedés ugyanakkor egy, az Európai Parlament által javasolt, az utasok jogait érintő szélesebb körű reformcsomag része. A további intézkedések között szerepel többek között, hogy 12 év alatti gyerekek ingyenesen ülhessenek a kísérő utasukkal, valamint hogy ingyenes ülőhelyet kapjanak a fogyatékkal élők gondozói.
Az Airlines for Europe (A4E) és a diszkont társaságok arra figyelmeztetnek, hogy a jegyárak várható növekedése mellett az sem feltétlenül kedvez majd az utasoknak, hogy csökkennek a választásai lehetőségeik. Mint írták: az utasok többsége szeretné kiválasztani, hogy mit fizet meg külön. Felsorolták, hogy a plusz szolgáltatások, mint az elsőbbségi beszállás, az ülőhelyválasztás, vagy a bőrönd feladása jelentős bevételt hozott (például az easyJet-nél csak ez tavaly 978 millió font bevételt jelentett).
Jelenleg még nem jogerős a döntés: tárgyalnak róla az EU Tanácsával és az Európai Bizottsággal (trilógus). A parlamenti jóváhagyás várhatóan nyár végén/kora ősszel megtörténik, és a rendelkezés 2026 elején hatályba léphet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.