
A repülés mára az egyik legbiztonságosabb közlekedési módnak számít, mégis akadnak olyan katasztrófák, amelyek évekkel később is borzolják a kedélyeket. Az Air India nemrég bekövetkezett balesete nemcsak egy újabb tragédia a repüléstörténelemben, hanem egy rejtélyes, sőt szándékos szabotázsakció gyanúját is felvetette. A világ légi közlekedését időről időre megrázó események – mint az MH370 eltűnése, a Germanwings katasztrófája vagy a TWA 800 robbanása – azt mutatják, hogy nemcsak műszaki hibák, hanem emberi tényezők és titokzatos körülmények is vezethetnek végzetes végkifejlethez. Az Air India szabotázs-botránya nyomán alább bemutatjuk a történelem három legrejtélyesebb légi katasztrófáját!
Az Air India 171-es járatának június 12-i tragédiája nemcsak a légi katasztrófák listáját bővítette, hanem újra megkérdőjelezte a repülőterekbe és repülésbe vetett bizalmunkat. A Boeing 787‑8 Dreamliner röviddel a felszállás után zuhant le Ahmedabadban: a fedélzeten 242 ember volt, közülük mindössze egy élte túl a katasztrófát. A légi hatóságok, köztük az Indiai Repülőgép-baleseteket Vizsgáló Iroda (AAIB), az amerikai NTSB, valamint brit szakértők együtt vizsgálják az esetet. A tragédia ugyanakkor felveti a kérdést: honnan érdemes kezdeni egy légi katasztrófa kinyomozását? A terrortámadástól kezdve a ritka műszaki hibán át a szabotázsig minden lehetőséget alaposan meg kell vizsgálni.
A feketedoboz adatait június 24-e óta elemzik, elsőként a repülési és pilótakabin-adatrögzítőt sikerült kibontani. A három hónapon belül várható hivatalos jelentés kulcsfontosságú lehet az igazság feltárásában.
India polgári légi közlekedési minisztere, Murlidhar Mohol nem zárta ki a szabotázs lehetőségét. Az indiai hatóságok különösen rendkívülinek nevezik, hogy mindkét hajtómű egyszerre állt le – ilyen még soha nem fordult elő korábban. Átvizsgálják a hajtóműveket, üzemanyag-rendszert, futómű beállításokat, karbantartási naplókat és repülőtéri kamerafelvételeket is.
Az Air India történetében nem a június 12-én bekövetkezett katasztrófa az első: 1985. június 23-án a légitársaság 182-es járata az Atlanti-óceánba zuhant Írország partjainál. A fedélzeten lévő 329 emberből senki sem élte túl a balesetet, amelyet követően terrorgyanú merült fel – nem is alaptalanul.
A vizsgálatok során kiderült, hogy egy bomba okozott végzetes robbanást, a pokolgép pedig még Kanadában került a fedélzetre.
A szálak egy szikh szeparatista csoporthoz vezettek, amely az indiai állam elleni bosszúból hajtották végre a merényletet. A kanadai hatóságokat is élesen kritizálták, amiért figyelmen kívül hagyták az előzetes figyelmeztetéseket és a kémjelentéseket.
A tragédia nemcsak a szikh-indiai konfliktus nemzetközi vetületére hívta fel a figyelmet, hanem komoly biztonsági reformokat is elindított a légi utazás világában. Az Air India akkori katasztrófája máig az egyik legsúlyosabb, kanadai területről indult terrortámadásnak számít.
A New Yorkból Párizsba tartó gép 12 perccel a felszállás után felrobbant és az Atlanti-óceánba zuhant. Bár a hivatalos verzió szerint üzemanyagtartály-robbanás okozta a tragédiát, sokan rakétatámadásra gyanakodtak, és számos összeesküvés-elmélet született.
Egy Boeing 777-es 239 emberrel a fedélzetén tűnt el nyomtalanul Kuala Lumpurból Pekingbe tartva. A gép irányt változtatott, majd „eltűnt a radarokról”. A darabjait csak évekkel később sodorta partra az óceán. A mai napig nincs hivatalos válasz arra, mi történt a járattal.
A járat pilótája, Andreas Lubitz szándékosan vezette a gépet a francia Alpok oldalába, megölve ezzel 150 embert. A pilóta mentális állapota már korábban is aggodalomra adott okot, mégis tovább repülhetett – ez komoly vitákat indított el a pilóták pszichés alkalmasságának szűréséről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.