Szerdától sztrájkolnak az európai légi irányítók
Az európai légiforgalmi irányítók sztrájkot jelentettek be erre a hétre. Keddig 9 ország légiforgalmi irányítói jelezték, hogy részt vesznek vagy az európai légiforgalmi irányítók ernyőszervezete, az ATCEUC (Air Traffic Controllers European Unions Coordination) szerdai, vagy az ETC csütörtöki megmozdulásában. A bejelentett munkabeszüntetések így egész Európa légiközlekedésére hatással lehetnek. Indulás előtt mindenkinek érdemes ellenőriznie járata aktuális állapotát a repterek és légitársaságok honlapjain.
A január 29-i sztrájkban Olaszország, Portugália, Ciprus és Málta vesz részt, a 30-i megmozdulásban pedig Franciaország, Olaszország, Szlovákia, Csehország, Ausztria és Magyarország légiforgalmi irányítói. A német irányítók korábban ugyan azt közölték, hogy csatlakoznak valamelyik sztrájkfelhíváshoz, de ezt később visszamondták.
Magyarok is sztrájkolnak
Négy magyar szakszervezet is csatlakozik az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) csütörtöki demonstrációjához - közölte a Control Magyar Légiforgalmi Irányítók Szakszervezete kedden az MTI-vel.
Az ATCEUC 14 ezer légiforgalmi irányítóhoz intézett felhívást, hogy szerdán közösen tiltakozzanak az Európai Bizottság Egységes Európai Égbolt (SES) programja, illetve a 2015 és 2019 közötti időszakban elvárt irreális teljesítménycélok ellen. Egy nappal későbbre, január 30-ra az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) jelentett be megmozdulást, mivel úgy látja, hogy az egységes égbolt miatti változások veszélyeztetik a légiforgalmi irányítók munkahelyeit, a jogszabálycsomag célkitűzései megalapozatlanok, túlzóak, egyértelműen a légitársaságok érdekeit védik, továbbá negatív következményekkel járhatnak a repülésbiztonságra és a légiforgalmi szolgálatok működésére nézve.
Az ATCEUC 2013 októberében már meghirdetett egy hasonló akciót, amelyet később visszavont, mert az Európai Bizottság jelezte: hajlandó komolyan tárgyalni a repülésbiztonságot és a költséghatékonyságot érintő kérdésekben. Álláspontjuk szerint azonban az egyeztetés nem hozott valódi eredményeket. A SES programot az Európai Bizottság és az Eurocontrol kezdeményezte 2008-ban, lényege, hogy a jelenleg széttagolt, a tagállamok kezében lévő légiforgalmi irányítást összevonják, hogy rövidítsék a repülési útvonalakat.