
Kolléganőnk, Réka nemrég a Ryanair londoni járatával utazott. „Mivel kicsik a gyerekeink, mindig veszünk a jegy mellé elsőbbségi beszállást, hogy biztosan egymás mellett kapjunk helyet a gépen" – mesélte Réka. Ez általában remekül működik is, nemrég azonban a ferihegyi reptéren homok került a gépezetbe.
Az elsőbbségi beszállás (priority boarding) lényege, hogy ha valaki kicsengeti az 1700 forintos különdíjat, akkor a többi utas előtt léphet a fedélzetre, így kiválaszthatja, hova szeretne ülni. A Ryanair a becsekkolásnál konkrét helyfoglalást is kínál, valamivel drágábban, így a fedélzetre lépéskor már néhány ülésen „foglalt" tábla díszeleg. A többi közül azonban választhatnak az elsőbbségi utasok, ha fontos nekik, hogy egymás mellé, vagy éppen a szárny fölé üljenek, ahol kevésbé érezhető a gép mozgása.
Amikor az utasok a gépet a reptérrel összekötő csövön lépnek a gép fedélzetére, vagyis utashídon, az elsőbbségi beszállás egyszerű: előreveszik az elsőbbségi utasokat. Ha ellenben buszoztatják a népet a betonon parkoló repülőgéphez, trükközni kell: ilyenkor a busz utasteréből lekordonozzák az elsőbbségi részt, és amikor a géphez ér a busz, csak az első ajtót nyitja ki. Amikor az elsőbbségi utasok már a lépcsőhöz értek, akkor szabadulhat a buszról a többi utas.
Július első vasárnapján azonban ez nem így történt. „A buszsofőr kinyitotta az összes ajtót" – mesélte Réka. Mivel a magyarok – az angolokkal ellentétben – nem sorbanállás-fetisiszták, ez azt eredményezte, hogy a tömeg megrohanta a gépet, és mindenki igyekezett jó helyet találni magának. Rékáék végül egy utastársuk segítségével tudtak egymás mellé ülni, aki helyet cserélt egyikükkel, de nagyon bosszantotta az eset.
Megkérdeztük a Ryanairt, hogy ilyen esetben visszaadják-e az elsőbbségi beszállás díját. „A Ryanair az érintett utas elnézését kéri" – áll a légitársaság sajtóosztályának válaszában. Mint írják, a kérdéses járat valamennyi érintett utasának visszafizetik az elsőbbségi beszállás díját, amennyiben jelzik problémájukat a légitársaságnak. A Ryanair emellett megkérte budapesti földi partnerét az eset kivizsgálására, véleményük szerint ilyesmi nem fordul elő ismét.
Réka már vissza is kapta a pénzét. „Nem az összeg volt az érdekes, hanem az elv" – mondja. Egyébként néhány éve hasonlóan pórul járt az Easyjet egyik járatával Budapesten, akik viszont nem adták vissza a felárat. Akkor a légitársaság azt felelte panaszára: a gyors beszállást (speedy boarding) buszozás esetén nem tudják garantálni, és ezt a szolgáltatás díja is tükrözi.
Ön is így járt nemrégiben? Hasonló története van? Írja meg a Travelónak az olvir kukac travelo pont hu címre, és utánajárunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.