Gond van a szállással a nyaraláson? Mutatjuk, mit tehetünk ilyenkor!

szállás
PUBLIKÁLÁS: 2025. július 02. 11:30
A legalaposabban megtervezett nyaraláson is adódhatnak problémák. Szerencsére nem kell tétlenül tűrnünk, ha gond adódik például a szállással. A következőket tehetjük ilyen esetekben.

A szállással kapcsolatos problémák helyrehozhatósága, kompenzációja nagyban függ attól, hol foglaltuk. Más szabályok vonatkoznak ugyanis az interneten, szállásközvetítőnél vagy egy utazási irodánál foglalt szállásra. Mutatjuk a főbb különbségeket és azt is, mikor jár vissza pénz.

airbnb, szállás, szálláshirdetés, utazás, hálószoba, foglalás
Mutatjuk mit tehetünk, ha gondunk akad a lefoglalt szállással. Fotó: Photos By The Owl /  Shutterstock 

Ha csak szállást foglaltunk, ezt tehetjük, ha gond adódik

Amikor csak szálláshelyet veszünk igénybe magánszemélyként, fontos tudni, hogy a szállást kiadó vállalkozással (szálláshely-üzemeltetővel) szerződünk. Éppen ezért a szállással kapcsolatos problémákat is vele tudjuk rendezni. Ezért is fontos, hogy még a foglalás előtt tájékozódjunk a szállás és üzemeltetője pontos adatairól, a szállás besorolásáról, adottságairól, felszereltségéről, az érkezés és a szállás elhagyása pontos feltételeiről, a fizetendő díj tartalmáról és összegéről. Ezeket a legtöbbször az általános szerződési feltételek tartalmazzák. Ha gondunk akad a szállással (eltér a megbeszéltektől) azonnal közöljük azt a vállalkozással, lehetőleg írásban-írja a Budapesti Békéltető Testület. Ha a problémát a vállalkozás nem tudja rövid időn belül helyre hozni, akkor kérhetünk árleszállítást vagy a teljes díj visszafizetését is, attól függően, hogy már megkezdtük-e a nyaralást.

Ezt tehetjük, ha online közvetítőn keresztül foglalt szállással vagyunk elégedetlenek

A legismertebb és legnagyobb online közvetítőkön keresztül (pl. Booking) lefoglalt szállás esetén a gondunkat közvetlenül a platformnak is jelezhetjük. Ők aztán felszólítják a szálláshely mögötti vállalkozást, hogy oldja meg a dolgot, vagy fizessen vissza pénzünket.

Mit tehetünk, ha utazási irodán keresztül foglaltunk és gond van a szállással?

Ha utazásszervezőn vagy utazási irodán keresztül foglaltunk szállást, akkor általában valamilyen „utazási csomagot” vásároltunk, melynek csak egy része a szállás. Ilyen esetben a vállalkozás hibás teljesítés esetén köteles a részvételi díjat arányosan leszállítani. A hibás teljesítést azonban az utasnak kell bizonyítania, őt terheli az a kötelezettség, hogy a panaszát, kifogását az utazási iroda (kinti) kapcsolattartójával közölje. Ilyenkor az utazási iroda képviselője köteles jegyzőkönyvet felvenni a kifogásról és ebből egy példányt átadni az utasnak. Amennyiben nincs idegenvezető, akkor a jegyzőkönyvet a helyszíni szolgáltatóval kell felvetetni. Ha megoldható a panasz, akkor más, ún. helyettesítő szolgáltatást is nyújthat a vállalkozás, ha nem, akkor helye van az arányos díjleszállításnak.

Mit érdemes még tudni a szállásproblémákkal kapcsolatban?

  • Nem lehet elállási ok, ha a tévé távirányítójában kimerült az elem, vagy nincs pót párna, szállodai papucs.
  • Ha nem áll készen a megadott időpontban a szállás, vagy alacsonyabb besorolású szobákban helyeznének el, felújítják a wellness-részleget, díjért adnának ingyenesnek ígért szolgáltatást, az már bőven ok a kifogás emelésre és akár a pénzvisszafizetésre is.
  • A szavatossági jogokat szállással kapcsolatos panaszok esetén is a következő sorrendben tudjuk érvényesíteni: javítás, csere, árleszállítás, elállás.
  • A helyszínen megtett panaszt a vállalkozás köteles haladéktalanul kivizsgálni. Ha ez nem lehetséges, vagy nem vagyunk elégedettek a kapott válasszal, köteles jegyzőkönyvet felvenni róla, és annak másolatához is jogunk van.
  • A Vásárlók Könyvébe tett panaszra a vállalkozásnak legkésőbb 30 nap múltán válaszolnia kell. Amennyiben a válasszal nem vagyunk megelégedve, jogorvoslatért a kormányhivatalok mellett működő Békéltető Testületekhez fordulhatunk.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.